Gastric bypass
Hej,
Jag gastric bypass opererades 2009 och gick ner 45 kg allt började jätte bra. Men sen kom problemen i form av bråck och tarmvred vilket jag nu efter ganska många operationer har full koll på. Jag kan med andra ord hantera det och vet när jag ska söka vård. Jag är nu i veckan 35 ( 34+3) och fick i somras reda på vid ett tarmvred anfall att när man är gbp opererad så har tarmarna inte möjlighet att flytta på sig på samma sätt som vid en vanlig graviditet och att livmoder och foster trycker mot tarmarna. Vilket jag nu känner av och har svårt att äta vanlig kost pga smärtan jag får. Det har pratats om att man kanske får sätta igång mig tidigare men att man inte vill göra det i nuläget då för barnets lungors mognad, vilket självklart är logiskt.
Med nu till min stora fråga. Jag ska nu äta mild lätt tuggad mat för att minska irritationen i tarmarna. Får inte äta något med skal på (gäller framförallt frukt och grönt)
Ska typ äta långkok mat som är milt men om jag inte får äta grönsaker. . Så står mitt huvud blankt.
Har ni tips på hur jag ska klara se sista veckorna av min och sambons graviditet och låta vårt efterlängtade barns lungor mogna !
Tack på förhand
Jennieeli