• lillskrutten

    Tester

    Jag har fått en planering från min gynläkare och ska efter tre cykler med Provera börja ta äl tester.

    Har aldrig använt det tidigare så vill ha tips o råd från er med erfarenhet.

    Mest tillförlitliga märket? Tid på dygnet att kolla? Något annat bra att veta?

    Jag har inte haft äl sen jag slutade med yaz p-piller i oktober så det vi vill kolla är om den kommer igång ifall jag får ordning på mensen.

  • Svar på tråden Tester
  • Cyanea

    Jag har aldrig fixat de billigare testerna, jag analyserar sönder dem och känner mig ändå aldrig säker, så jag brukade investera i ClearBlues digitala ägglossningstest. Solklart - man behöver inte jämföra något alls, utan får ett tydligt svar :) 

    Sen tog det mig tre år att bli gravid, så efter några månader med CB tyckte jag att det blev dyrt. Då investerade jag i ett s.k. Donnatest. Det är ett litet "mikroskop" i samma format som ett lypsyl. Man lägger lite saliv på linsen, låter det torka och tittar sedan på det med en liten lampa under (inbyggt i stiftet). Ser man inget speciellt har man ingen ägglossning, men ju närmare man kommer ÄL ju mer ser saliven ut som iskristaller. Dagarna före ÄL ser man några kristaller, på ÄL är i stort sett hela provet kristalliserat. Man kan testa så många gånger per dag man vill utan att det kostar något :)

    I början jämförde jag Donnatestet med CB för att försäkra mig om att jag fick korrekt svar, och det överensstämde alltid. Ganska snart gick jag över till enbart Donnatest. 

  • lillskrutten

    Donna test lät läckert.

    Men jag ska testa mest bara för att kunna meddela läkaren om jag fått nån äl så CB låter bra då.

    Lättare att vidarebefordra ett tydligt besked till henne också än ett svagt eller starkt streck.


    Cyanea skrev 2015-09-08 14:26:30 följande:

    Jag har aldrig fixat de billigare testerna, jag analyserar sönder dem och känner mig ändå aldrig säker, så jag brukade investera i ClearBlues digitala ägglossningstest. Solklart - man behöver inte jämföra något alls, utan får ett tydligt svar :) 

    Sen tog det mig tre år att bli gravid, så efter några månader med CB tyckte jag att det blev dyrt. Då investerade jag i ett s.k. Donnatest. Det är ett litet "mikroskop" i samma format som ett lypsyl. Man lägger lite saliv på linsen, låter det torka och tittar sedan på det med en liten lampa under (inbyggt i stiftet). Ser man inget speciellt har man ingen ägglossning, men ju närmare man kommer ÄL ju mer ser saliven ut som iskristaller. Dagarna före ÄL ser man några kristaller, på ÄL är i stort sett hela provet kristalliserat. Man kan testa så många gånger per dag man vill utan att det kostar något :)

    I början jämförde jag Donnatestet med CB för att försäkra mig om att jag fick korrekt svar, och det överensstämde alltid. Ganska snart gick jag över till enbart Donnatest. 


  • Cyanea
    lillskrutten skrev 2015-09-08 14:40:17 följande:

    Donna test lät läckert.

    Men jag ska testa mest bara för att kunna meddela läkaren om jag fått nån äl så CB låter bra då.

    Lättare att vidarebefordra ett tydligt besked till henne också än ett svagt eller starkt streck.


    Eller hur ;) Jag hatar när det är ganska lika streck. Är det snart ägglossning, eller är det ägglossning redan? ;) CB är bra, enkelt att använda och tydligt. 

    Stort lycka till :D 
  • Jag är bara jag

    Äl-test är ju inte heller bevis för att man har äl så du borde ju ändå ta progesteronprov även om du fått positivt äl-test. I övrigt håller jag med-digitala ska det vara!

  • lillskrutten

    Det är nog för att börja nånstans men tack för tips om det provet.


    Jag är bara jag skrev 2015-09-08 15:42:46 följande:

    Äl-test är ju inte heller bevis för att man har äl så du borde ju ändå ta progesteronprov även om du fått positivt äl-test. I övrigt håller jag med-digitala ska det vara!


  • lillskrutten
    Cyanea skrev 2015-09-08 14:46:21 följande:

    Eller hur ;) Jag hatar när det är ganska lika streck. Är det snart ägglossning, eller är det ägglossning redan? ;) CB är bra, enkelt att använda och tydligt. 

    Stort lycka till :D 


    Tack!
  • glittersol
    Cyanea skrev 2015-09-08 14:26:30 följande:

    Jag har aldrig fixat de billigare testerna, jag analyserar sönder dem och känner mig ändå aldrig säker, så jag brukade investera i ClearBlues digitala ägglossningstest. Solklart - man behöver inte jämföra något alls, utan får ett tydligt svar :) 

    Sen tog det mig tre år att bli gravid, så efter några månader med CB tyckte jag att det blev dyrt. Då investerade jag i ett s.k. Donnatest. Det är ett litet "mikroskop" i samma format som ett lypsyl. Man lägger lite saliv på linsen, låter det torka och tittar sedan på det med en liten lampa under (inbyggt i stiftet). Ser man inget speciellt har man ingen ägglossning, men ju närmare man kommer ÄL ju mer ser saliven ut som iskristaller. Dagarna före ÄL ser man några kristaller, på ÄL är i stort sett hela provet kristalliserat. Man kan testa så många gånger per dag man vill utan att det kostar något :)

    I början jämförde jag Donnatestet med CB för att försäkra mig om att jag fick korrekt svar, och det överensstämde alltid. Ganska snart gick jag över till enbart Donnatest. 


    Vart köpte du det? Googlade och hittade inget
  • Cyanea

    Jag tror att det finns på Apoteket Kronan. Eller, det var där jag köpte mitt. Jag googlade på det för inte så länge sedan och då fanns det, men när jag provar nu funkar det inte alls :/ Det kanske har utgått ur sortimentet? 

    Hittade en dansk länk i alla fall där man kan köpa det: www.donnatest.dk/shop/donna-test-3c1.html 

    För min del var det superbra test, just att man kan göra det flera gånger om dagen (jag är en osäker själ ;) ), att det är återanvändningsbart och tydligt. 

Svar på tråden Tester