Inlägg från: themia |Visa alla inlägg
  • themia

Flyktingkatastrofen, konsekvenser?

ItyshetensNamn skrev 2015-09-08 22:37:02 följande:
    Innan ni börja ropa att jag skyller allt på invandrare, så undrar jag vad som är fel med att ställa frågor kring problem som kommer av stor påverkar på landet vi lever i och välfärden vi har.
    Det är inget fel att ställa frågor, det är däremot fel att sprida obekräftade påståenden.
  • themia
    Lonlely Wolf skrev 2015-09-08 23:29:36 följande:
    Som om inte sjukvården, skolan och samhället i övrigt redan går på knäna så ska landet fyllas på med fler människor. det kan bara gå käpp rätt åt skogen.

Jag skulle inte ha emot med att människor räddas, men i första hand måste man ju ta hand om människorna som redan finns i Sverige och då menar jag även ursprungs folket. Som det är i dag så får våra gamlingar svälta det som har lyckats komma på boenden, men många gamlingar som byggt upp detta land får klara sig bäst det kan hemma oavsett hur sjuka det än är!

Handikappade får knappt någon hjälp alls. Deras förmåner dras helt bort för det kostar för mycket. Ingen har bett om att bli handikappad, men enligt politikerna är det en kostsam grupp.

Om man en enda dag kunde läsa i tidningar och höra i nyheter att våra politiker värnar om oss som redan bor i detta land, att vi går i första hand skulle jag bli glad, men icke.

Jag känner ingen glädje att vara svensk och att bo i Sverige! Tvärtom är jag rädd att bo i mitt fosterland. Jag blir rädd när jag läser tidningarna, lyssnar på nyheterna. Vi har ingen trygghet i Sverige mer.
    Tycker du kanske att vi ska förbjuda barnafödande?

Det föds 100 - 120 tusen svenskar varje år.
    Det tar minst 20 år innan de kan försörja sig själva.
    Invandrare är betydligt billigare.
  • themia
    Lonlely Wolf skrev 2015-09-10 00:02:34 följande
    Ursäkta mig hur kan invandrare vara betydligt billigare. Förklara och gör det bra. Varje familj kostar försörjningspengar i åratal......Vem/ vilka står för den kostnaden......SKATTEBETALARNA.
    Och vilka står för kostnaden för barns uppväxt ..... SKATTEBETALARNA.
  • themia
    Tom Araya skrev 2015-09-10 15:04:24 följande:
    Tror du inte även invandrare består av barn, sjuka och pensionärer som ska försörjas av de som arbetar (för att inte tala om de barn de får efter de kommit hit). Sysselsättningsgraden bland utlandsfödda är för låg för att invandring ska betala sig självt.
    Jo visst har du rätt, men huvuddelen är vuxna.
  • themia
    Lonlely Wolf skrev 2015-09-10 23:13:01 följande:
    Du jag kan ärligt säga att det är föräldrarna som står för kostnaderna. Jag har varit en gång i tiden ensamstående mamma och jag fick inte ett enda öre från sos för att få mat och kläder till barnen eller till hyran. Det jag fick höra från sos var att hämta potatis från din farsa och be pengar av dina syskon till kläder och annat. Detta gör mig riktigt förbannad att folk från andra länder kommer och får allt från samhället när vi ursprungsfolket måste belasta våra föräldrar och syskon om vi hamnar i kris läge.
    Barnbidrag, fri skola, subventionerad dagis, fri sjukvård, fri tandvård, bostadsbidrag, fria skolresor mm.

Flyktingar får inte mer bidrag än infödda medellösa. Läs på bättre.
  • themia
    Moderno skrev 2015-09-11 08:53:51 följande:
    Kan man ur ett etiskt perspektiv rättfärdiga en åsikt att Sverige ska ta emot vissa grupper men inte andra?

- Dvs. att vi accepterar personer i arbetsför ålder med yrkeskompetenser - men inte t.ex. 50.000 ukrainska fattigpensionärer?
    Det finns grupper som man ur etiskt perspektiv har anledning att prioritera.
    Jag tänker då på människor som flyr för sin överlevnad och möjligheten till ett värdigt liv.
  • themia
    Tom Araya skrev 2015-09-11 13:02:33 följande:
    Jag håller med om det mesta utom möjligtvis det sista..."värdigt liv", vad är det?
    Det tror jag nog att du kan räkna ut om du vill.

T.ex att ha tak över huvudet, kunna mätta sina barn och slippa leva i ständig skräck osv.
  • themia
    Tom Araya skrev 2015-09-11 15:32:19 följande:
    Det skulle kunna vara så mycket mer....såpass att någon miljard sådär skulle söka sig till länder som Sverige.
    Att en sjundedel av jordens befolkning skulle vilja bo i Sverige förefaller inte särskilt sannolikt (underdrift)
    Men du menade kanske miljon?
    (1 miljard = 1000 miljoner)
  • themia
    Tom Araya skrev 2015-09-14 18:59:00 följande:
    Nä, jag menar att det kan vara upp mot en miljard som flyr sina länder p.g.a. diverse skäl
    Då missförstod jag dig
    Visst kan det bli så
  • themia
    pierdolsie skrev 2015-09-17 12:18:20 följande:

Eget ansvar, du missar en väsentlig del av det hela, svensk välför är byggd för och åt svenskar.

Andra del du försöker missa är, om vi ska snacka om eget ansvar, vad gör tusentals fega kräk här nu där dom med våld försöker forcera olika gränser in i EU och bidrag framför att stå upp för sina egna länder?

Det att svenskarnas behov åsidosätts på alla områden till förmån av tredje världen kan inte vara en nyhet för nån längre.

Skitsnack förstås, men något annat är knappast att vänta från folk av din sort.

Läs och förundras:

www.aftonbladet.se/nyheter/article19564280.ab
  • themia
    Rataxes skrev 2015-09-18 10:31:34 följande:
    Nattväktarstaten.
    Jag undrar om du verkligen tänkt efter hur en nattväktarstat skulle fungera?

En stat där de ekonomiskt starka oblygt profiterar på de svagas bekostnad.
    En stat där rättssystemet korrumperas.
    En stat där "sanning" kan köpas.
    En stat där de rika barrikaderar sig i fort med egna privatarméer för att skydda sig
    En stat där maffian styr i bostadsområden
    En stat där antalet mord mångdubblas mot vad vi är vana med.

Kort sagt en stat där varken du eller jag skulle vilja leva.
    Demokratin har sina brister, men har visat sig fungera bättre än andra beprövade system
  • themia
    Rataxes skrev 2015-09-18 14:03:43 följande:
    Tycker du beskriver dagens samhälle rätt bra.
    Demokrati är f ö en grundbult i NV staten.
    Kan du nämna något exempel på en lyckad stabil nv-stat i modern historia?
Svar på tråden Flyktingkatastrofen, konsekvenser?