• 111222333

VUL vs RUL

hej!

Ska försöka fatta mig kort då jag har ett problem som bekymrar mig.

Enligt VUL daterade dom mig till 10e april.

Jag hade min mens den 15e april.

Enligt RUL daterade dom mig till 24e april.

Vad känns mest tillförlitligt? VUL eller RUL? Alla säger olika.

Och menas detta att jag alltså ska ha blivit befruktad runt den 10e enligt VUL? Så då måste jag ha haft sex nån gång dagarna strax innan den 10e?

Förstår inte riktigt och det är ingen som förklarat ordentligt, jag blir nervös när det blir olika datum.

Jag har nämligen legat med två olika killar under mars & april så det är väldigt viktigt för mig att känna att jag vet ungefärlig vecka även om jag vet att man inte kan datera exakt på dagen och att det kan diffa -/+ 2 veckor.

• Svar på tråden VUL vs RUL
  • aurorasmamma

De datum du fått på rul känns mer rätt pga av att de är mer logiskt i tid med din mens. Är som du själv säger svårt att säga exakt när då de kan diffa ändå upp mot två veckor. Sen så räknar de på hur stort fostret är, och i och med de hur långt gången du är. Du vet ju när du hade mensen sist, så innan den 15e vet du ju att du inte blev gravid. Utgår du från din mens så tycker ja att den 24e låter mycket logiskt. Så då räknar de ju att du blev befruktad den 24e. (Alltså mest troligt med den kille du hade sex med mellan 15e och 24e) säkrare än så kan du ju inte få veta först bebis är född och ni kan göra ett faderskapstest. En följd fråga, när plussade du första gången? Hade du tagit något negativt test innan?

• Mascaraklumpar

Har du alltså specifikt bett om att få veta befruktningsdagen och fått dessa dagar till svar, eller vadå? Annars brukar man ju räkna en graviditet från mensens första dag.

Generellt är ultraljud mer korrekta tidigt i graviditeten.

• 111222333

Okej, tack!

Ja, det borde ju vara så men jag oroar mig ändå.

Jag var med den första killen sista gången den 27e mars...så inget av datumen kan väl stämma in med att han kan vara pappa då väl? Den andra killen var jag med flera gånger under april.

Jag plussade den 21a maj eftersom min mens inte kommit och det var det första och enda testet jag tog!

aurorasmamma skrev 2015-09-09 07:30:18 följande:

De datum du fått på rul känns mer rätt pga av att de är mer logiskt i tid med din mens. Är som du själv säger svårt att säga exakt när då de kan diffa ändå upp mot två veckor. Sen så räknar de på hur stort fostret är, och i och med de hur långt gången du är. Du vet ju när du hade mensen sist, så innan den 15e vet du ju att du inte blev gravid. Utgår du från din mens så tycker ja att den 24e låter mycket logiskt. Så då räknar de ju att du blev befruktad den 24e. (Alltså mest troligt med den kille du hade sex med mellan 15e och 24e) säkrare än så kan du ju inte få veta först bebis är född och ni kan göra ett faderskapstest. En följd fråga, när plussade du första gången? Hade du tagit något negativt test innan?

• 111222333

Nej det var datum vi räknade ut utefter att de sa att jag var i vecka 7+3 på VUL och sedan 17+6 på RUL så jag frågade om jag alltså blivit gravid den 10e på VUL och då svarade läkaren bara "ja" men han gav inga tydliga förklaringar så jag blev ju fundersam på hur jag alltså ska ha kunnat blivit befruktad (för det är väl befruktad jag alltså blivit den 10e?) för att sedan få mens 5 dagar senare och sen blir allt ändrat med 2 hela veckor på RUL.

Om jag nu blev gravid runt den 10e april blir jag orolig att det är med killen från den 27e mars :/ så snurrigt det här

Mascaraklumpar skrev 2015-09-09 22:30:35 följande:

Har du alltså specifikt bett om att få veta befruktningsdagen och fått dessa dagar till svar, eller vadå? Annars brukar man ju räkna en graviditet från mensens första dag.

Generellt är ultraljud mer korrekta tidigt i graviditeten.

• Mascaraklumpar

Vilka datum gjorde du undersökningarna?

• 111222333

Oj det minns jag inte exakt men VULET gjorde jag ju då alltså exakt 7+3 dagar efter den 10e och RUL var jag nog inne på runt den 20e augusti

Mascaraklumpar skrev 2015-09-10 08:36:09 följande:

Vilka datum gjorde du undersökningarna?

• Iowhannah
    111222333 skrev 2015-09-10 00:05:19 följande:

Nej det var datum vi räknade ut utefter att de sa att jag var i vecka 7+3 på VUL och sedan 17+6 på RUL så jag frågade om jag alltså blivit gravid den 10e på VUL och då svarade läkaren bara "ja" men han gav inga tydliga förklaringar så jag blev ju fundersam på hur jag alltså ska ha kunnat blivit befruktad (för det är väl befruktad jag alltså blivit den 10e?) för att sedan få mens 5 dagar senare och sen blir allt ändrat med 2 hela veckor på RUL.

Om jag nu blev gravid runt den 10e april blir jag orolig att det är med killen från den 27e mars :/ så snurrigt det här

Jag förstår att du oroar dig. Enligt mitt RUL blev jag befruktad tre dagar innan sista mensen började. Det kan ju vara så att du hade oregelbunden ägglossning. Annars så kan man få en mensblödning även om man är gravid.
  • Mascaraklumpar
    111222333 skrev 2015-09-10 10:46:37 följande:

Oj det minns jag inte exakt men VULET gjorde jag ju då alltså exakt 7+3 dagar efter den 10e och RUL var jag nog inne på runt den 20e augusti

Ok, det verkar som att det är du som räknar fel och inte undersökningarna som diffar så mycket. Man räknar inte graviditetslängden från befruktningsdatumet. Prata med din barnmorska så kan hon titta i din journal och se vilken vecka du är i.
  • 111222333

Ja precis!

Ja det är sant att man kan ha mens ändå, men då borde ju bebis i magen vara ungefär en hel månad äldre än vad de säger på RUL och det borde ju inte riktigt gå ihop väl..

Iowhannah skrev 2015-09-10 13:11:06 följande:

Jag förstår att du oroar dig. Enligt mitt RUL blev jag befruktad tre dagar innan sista mensen började. Det kan ju vara så att du hade oregelbunden ägglossning. Annars så kan man få en mensblödning även om man är gravid.

• 111222333

Nej nej, alltså det är dom här datumen som även står i mina journaler som de daterat det till på VUL och RUL det är även barnmorskan jag suttit och räknat med. Exakt vecka jag ska vara i nu enligt RUL är v.22 men enligt VUL ska jag vara i v.24

Mascaraklumpar skrev 2015-09-10 14:23:22 följande:

Ok, det verkar som att det är du som räknar fel och inte undersökningarna som diffar så mycket. Man räknar inte graviditetslängden från befruktningsdatumet. Prata med din barnmorska så kan hon titta i din journal och se vilken vecka du är i.

• 111222333

Men om man vinklar det såhär,

Ponera att jag bara hade Samlag den 27e mars och inget annat datum.

Mensen i mars var den 16e.

När borde jag då blivit daterad enligt UL?

Runt mensen den 16e mars där eller efter den 27e mars? Början på april?

Det är det här jag inte riktigt får kläm på! Förstår ju att de mäter bebisens "livslängd" i magen men det är så förvirrande ju mer man läser om detta hur de "räknar" på UL

Svar på tråden VUL vs RUL