• Fjällsippa

    När skaffa tvåan?

    Vad tycker ni? Baserat på erfarenheter, tyckande, teorier, etc, när är det ideala att skaffa barn nr två. Barn kommer inte på beställning, det vet jag, men om de gjorde det, när är det bäst att tvåan föds om ettan är född i tex januari 2015. Jag tänker på syskonens relation, föräldrarnas "arbetsbelastning", barnens utvecklingsfaser, SGI, förskoleplatser osv, allt som kan spela in. Jag vet att det inte finns något svar på frågan, bara nyfiken på hur ni ser på saken.

  • Svar på tråden När skaffa tvåan?
  • Gladskit

    Nu har jag bara ett barn och vi har inga konkreta planer på syskon. Vår son har precis börjat trean så vi är kanske inte normalfallet direkt
    Men jag tycker det var skönt att vi började tidigt så att vi har möjlighet att ha så här långt emellan, så det är liksom min syn på det!
    Första tanken var att få syskon lagom tills ettan började förskoleklass för jag tänker mig att då är han i skolan på förmiddagen och vi får tid att lära känna lilla barnet i lugn och ro. Men nu har tiden gått och vi har inte känt något riktigt sug efter syskon så vi avvaktar nog lite till.

    Rent allmänt tänker jag ändå att jag vill hinna med annat i mitt liv och få tid för andra delar i livet (vänner, min partner, socialt liv, jobb mm) för att det är viktigt för mig men framför allt för att kunna vara en så bra mamma som möjligt.
    Jag vill heller inte se småbarnstiden som en "dimma" som man liksom bara ska ta sig igenom, alltså att skaffa barn tätt och sen bara köra. Så vill inte jag leva mitt liv. Jag tror inte att vår relation hade mått så bra av det heller. Sen vet man ju aldrig vad för typ av barn man får, det kanske är två små ljus som sover hela nätter och det visar sig i efterhand att det hade gått jättebra... eller inte.

    Sen finns det ju forskning kring vad som är den bästa åldern. Minst tre år brukar man väl säga.

    Ur barnens synpunkt finns det säkert fördelar med att vara nära varann i ålder. Så om man pallar, absolut. Jag har själv syskon både med två års intervall och ett par som är 10-12 yngre än mig och vi har jättebra relation allihop, men på olika sätt.

  • Alexi

    Vi ville ha tätt, ca två år emellan för att barnen skulle ha ordentlig glädje av varandra. Jag har 3 och 6 år till mina egna syskon och alltid känt mig så mycket mindre. Och nu när barnen är snart 5 och 7 år så har åldersskillnaden på två år känts perfekt, hela vägen.

  • sugercane

    Har 2 år och 4 mån mellan mina. Supertufft i perioder men SÅÅÅÅ värt det

  • aleydis

    Jag har ett barn nu. Vill inte ha för tätt, minst 2 år mellan. Med tanke på vår livssituation just nu blir det nog i3-4 år mellan. Men en fördel med närmare i ålder är väl att man kan vara hemma längre sammanhängande

  • hurtänktedunu

    åh gud vad jag önskar att någon bara kunde komma och säga att den här tidpunkten är det perfekt. Jag tror dock inte att det finns ett perfekt tillfälle. Vi har en född juni 2014 och jag vet verkligen inte när vi ska skaffa nästa. Jättesvårt. jag försöker tänka när det är bäst men usch så svårt det är.

  • En blå giraff

    Har 3 år 9 mån emellan. Mina är nu 4 och 8 år och de leker väldigt bra för det mesta även om det är en del tjafs också. Det är två pojkar vilket jag tror är en fördel då de har lite samma intressen och tycker om samma saker. Eller, lillebror vill alltid göra allt som stora vill helt enkelt. 

    Jag skulle inte rekommendera mindre än 3 år emellan då det verkar väldigt tufft. Det är skönt när den stora åtminstone kan vara ensam i ett rum utan att behöva passas hela tiden när man också har en bebis.

    Vi funderar på en till men då en sladdis med kanske 6-7 år mellan nr 2 och 3. Tycker det verkar väldigt skönt att bara ha en bebis om de andra är större. Dock så får man ju inte den fördelen då att de leker och har sällskap av varann på samma sätt som mina två har nu.

    Jag tror man ska gå på vilken ork man har och det är viktigt också att förhållandet klarar det. Två barn är en mycket större påfrestning än ett barn just med förhållandet tycker jag. Speciellt om det är tätt mellan då båda är små. Det är svårare att få barnvakt med två barn. Och med ett barn är det ju ingen match att turas om att ta hand om barnet så man kan få egentid. Men med två småbarn kan det bli mycket tuffare att vara ensam med dem så man behöver finnas till hands bägge två mer = mindre egentid.

  • tovalisa

    Vi har 2 år och 4 mån mellan våra första (två killar) och ganska jämnt 4 år till vår lillasyster. Med killarna har det varit intensivt, men de har också stor behållning av varandra. De slåss, ja, men de är också varandras bästa vänner. Grubblar intensivt över när lillasysters bästis borde födas. ;) Tror att hurudan syskonrelationen bli beror mera på personkemi än ålder, dock.

  • Emy88

    Jag har 12 månader mellan mina barn. Det finns både fördelar och nackdelar. Dom avgudar varandra och leker väldigt bra ihop. När jag har läst inom området så menar många psykologer att det "bästa" är att antingen ha mindre än 18 månader mellan eller mer än 4 år. Men det beror även på vilka kön man får. Vi gick först en Flicka och sedan en pojke, det ska tydligen vara det optimala enligt många om man skaffar barnen tätt. Jag är glad över att det blev så tätt mellan barnen men jag skulle aldrig orka gå igenom det igen. Första 10 månaderna var väldigt jobbiga.

  • Fjällsippa
    sugercane skrev 2015-09-09 22:08:16 följande:

    Har 2 år och 4 mån mellan mina. Supertufft i perioder men SÅÅÅÅ värt det


    Berätta gärna mer. Varför är det värt det. Vad är det värt? Fördelar, nackdelar?
  • mammalovis

    Jag och min bror är födda med 8 års mellanrum och växte bara upp tillsammans tills jag började gymnasiet, så där finns det knappt någon syskonrelation alls, så det är för mig på tok för länge.

    Vi har haft strävan att första barnet ska bli lite mer självständigt, d v s kunna äta själv, börja kunna klä sig/av sig lite, gå i trappor, sysselsätta sig lite på egen hand. Nu är det mer ren tur, men vi lyckades få mindre än 2,5 år mellan barnen, så jag behöll samma föräldrapenning med andra barnet. Dessutom hann jag jobba ett tag emellan, så det kändes okej att vara hemma igen.

    Nu blir det ca 2 år och 4 månader emellan, men lillasyster är å andra sidan mer framåt och kan allt själv - om man lyssnar på henne, så visst blir det mycket strider, då man inte alltid har tid/vill att hon ska göra allting. Sedan är de mer delaktiga och förstår lite grann om att få ett syskon. Hon klappar försiktigt och pratar om att mamma har bebis i magen. Ja, ibland har båda också en bebis i magen.  Sedan blir de så nära varandra i ålder att de förhoppningsvis kan ha kul ihop och det blir lättare att gå på t ex Liseberg och liknande när båda blivit över 109 cm och kan åka en del själva. Annars räknar vi väl med ca 8 månader, då jag inte kan göra så mycket på egen hand utan att bebisen som ammas följer med mig.

    Nackdelen är väl att de är födda med 3 år mellan årtalen, så en kommer gå ut 9:an och en ta studenten samtidigt, men förhoppningsvis på olika dagar.

  • Connie07

    Därför att då är det äldsta barnet "lite "större,förstår att hon ska få ett syskon,har slutat med blöjor och barnen kan leka med varandra ändå,trots liten åldersskillnad.Ochså det äldsta barnet sover bra på nätterna ochså.

Svar på tråden När skaffa tvåan?