Inlägg från: Anonym (Beklämd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Beklämd)

Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!

Anonym (TS) skrev 2015-09-09 09:16:05 följande:

Jag måste erkänna att jag tyckt att SD har haft sina poänger i att vi måste diskutera minskad invandring pga av kostnaden och svårigheter med integration. Men SD:s reaktion i spåren av flyktingkatastrofen i Europa har fått mig att inse att SD-toppen trots sina fina ord om att "hjälpa på plats" och värna om "svenskheten" bara är vidriga människor som inte har ett uns av medmänsklighet. 

Jag läste texten nedan i DN (har förkortat den) och kollade upp det hon skriver, allt stämmer och ALDRIG kommer igen överväga att rösta på SD! De visar sin rätt sida i hur de talar om utsatta människor. 

"I krisens spår fullkomligt väller hatet fram i och runt Sverigedemokraterna. När bilden på den drunknade treåringen Alan Kurdi, uppspolad med ansiktet ner i sanden, blev en världsnyhet vinklade den SD-kopplade hatsajten Avpixlat det till att pojkens öde berodde på att hans pappa bara var ute efter "ett nytt vitt leende" i Sverige. Detta efter att pappans syster berättat att tänderna dragits ut under IS-tortyr. 
    Joachim Hägg, gruppledare för SD på Lidingö, jämför på Twitter tyskarnas varma välkommnande av flyktingarna som nu anländer med österrikarnas välkommnande av nazister vid Hitlers annektering 1938. 
    Men den so mtror att hatet bara syns i partiets utkanter tror fel. Bland annat sprider riksdagsledamoten Kent Ekeroth på Twitter budskapet att människors flykt enbart är muslimers sätt att invandera Europa. När han blir ifrågasatt svarar han: "Flyr? De kommer ju fr säkra länder. Väl medvetna om att de tar sig t Sve för att leva på välfärden. Ni e lättlurade." 
    Dag ut och dag in misstänkliggörs och förlöjligas de män, kvinnor och barn som flyr. 
    Att argumentera för minskad invandring är i sig inte främlingsfientligt. Men att raljera och hetsa mot flyktingar är det definitivt. SD kan tala om sin nya image och påstådda nolltolerans. Men i kriser samlas vi - och i SD är det runt främlingsfientligheten." 

Amanda Björkman - ledarskribent på DN

Tack för ett klokt inlägg. Jag kan inte annat än instämma. Jag har också funderat på SD, främst för att jag tycker att de andra partierna är för mesiga med att förklara vad Sverige står för beträffande människors värde, jämställdhet med mera. Jag vill inte ha enklaver där levnadssättet går på tvärs mot vår kulturs.

Men reaktionen från många sverigedemokrater på flyktingkatastrofen, på enskilda individers öde, fyller mig med avsmak. Jag kan bara konstatera att de har tappat all mänsklighet. Det är vidrigt att läsa och höra reaktionerna.

Aldrig, aldrig SD för mig.
  • Anonym (Beklämd)
    Anonym (Putte) skrev 2015-09-20 14:57:57 följande:
    Har man avtjänat sitt straff så har man en ny chans, det gäller alla. Även Sverigedemokrater.
    Man är inte per automatik kriminell för att man gjort fel tidigare i livet.
    Sant!
    Men man undrar juh varför SD rekryterar sina riksdagsledamöter bland personer med ett kriminellt förflutet.
    Visst ska man ge brottslingar som avtjänat sitt straff en ny chans, men måste man göra riksdagsledamöter av alla!
    Ja, menar - SD har 13 procent av ledamöterna men står för 83 procent av de som  är kriminellt belastade.
    Har SD blivit en del av KRIS, Kriminellas revansch i samhälletFörvånad
  • Anonym (Beklämd)
    todo nada skrev 2015-09-24 18:30:10 följande:
    Jag jobbar väl inte för de turkiska myndigheterna? Så vad menar du med "som jag inte godkänner"?

Du har INGET underlag för någonting av det du påstår, för då hade du presenterar det vid detta laget.
    Snälla todo nada. Jag förstår att dina avsikter är de bästa men så länge du kommer att kräva bevis så länge kommer det att fortsätta.

Förtalskampanjen mot en pappa som förlorat sin familj är så låg att den är obehaglig att behöva stöta på.
  • Anonym (Beklämd)
    Anonym (Feministen) skrev 2015-10-02 10:37:31 följande:
    Skulle gärna höra seriösa synpunkter på detta klipp, förslag på lösningar och synen på medias roll osv. Bara allmänna åsikter

" target="_blank">

Ett möjligt första steg till en lösning vore ett annat synsätt på utbildning och vad elever förväntas uppnå för kvalitativa resultat i skolan.

Utifrån ditt exempel att formulera vad du vill ha sagt med länken och därefter också formulera frågeställningar.

Själv förvånas jag inte av att så många lockas av SD:s förenklade budskap när de inte har fått tillräcklig intellektuell träning för att kunna genomskåda renodlad populism.
  • Anonym (Beklämd)
    Världsmedborgare skrev 2015-10-02 13:05:14 följande:
    Nä det är inte lätt att folkbilda idag, när de ungas "sanningar" är de de får inhamrade via såpor å bloggar.
    Att själv söka sanningen är inget dom vet hur man gör, så det måste ske en förändring i skolan, som lär ungarna att alltid kritiskt granska det dom tar del av.

Att genomskåda SD hör ju till de lättare uppgifterna, så dom borde kunna bli ett exempel i skolundervisningen, på hur enkelt det är att manipulera folk, som inte själva granskar ett budskap, en "sanning".
    "Nordkoreaeffekten".

Internet är på gott och på ont. Nätet vimlar av nordkoreor där nätkrigare skapar sina egna sanningar och gör sig oemottagliga för vanligt sunt förnuft och beprövad vetenskap genom att avfärda allt utom det de själva tror på som fientlig propaganda.

• Anonym (Beklämd)
    Världsmedborgare skrev 2015-10-02 14:26:25 följande:
    Visst är det så..

Apropå det, var är alla SD-lobbyister, gick deras anställningskontrakt ut sista september?
    Dom har varit ovanligt frånvarande, de sista dagarna.

Dom är snart tillbaka, det törs jag lova. Ett forum som till mellan 80 och 90 procent befolkas av kvinnor utövar en oemotståndlig lockelse på SD-krigarna.

Det kommer inte att dröja innan någon påstår att massinvandringen ruinerat Sverige. Och så svarar killBill eller någon annan vän av saklighet med ett diagram som visar Sveriges ekonomiska utveckling jämfört med andra länders och så kommer det att fortsätta och fortsätta.

Nätets nordkoreor är inte mottagliga för fakta.
  • Anonym (Beklämd)
    nihka skrev 2015-10-02 19:39:37 följande:
    Vad är nordkoreor?
    En metafor för de grupper som formerar sig på nätet och skapar en egen kultur som är oemottaglig från intryck utifrån  Ett nytt fenomen i mänsklighetens historia. Ett utmärkt exempel på en nordkorea är SD-nätkulturen, den är inte påverkbar utan är i princip helt sluten mot intryck från omvärlden som inte stämmer överens med den egna kulturens sanningar.
    Jag såg ett bra exempel nyss i en annan tråd. En sverigedemokrat som lyssnat till Hans Roslings tal på Globen och tolkar det som att talet ger stöd för sverigedemokraternas syn på flyktingar. Det är omöjligt att förstå hur Roslings tal kan uppfattas som ett stöd för sverigedemokraternas syn om man inte förstår att SD-kulturen bara tar in det som stämmer med de egna sanningarna. Sverigedemokraten tar en pusselbit i ett tusenbitars pussel håller upp den och förklarar så här ser pusslet ut.
Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!