• oOOo  oOOo

Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!

todo nada skrev 2015-09-13 12:26:13 följande:
    Både KillBill och jag har skickat länkar till dig som bevisar motsatsen. KillBills länk var dessutom otroligt tydlig med stapeldiagram etc. Hur kan det vara fortsatt oklart? 
    Vad bevisar länkarna?
    Relativt sett har Sveriges position försämrats sedan 60 talet. Sverige har fortsatt en relativt bra vård men den har blivit successivt relativt sämre. 
  • oOOo  oOOo
    KillBill skrev 2015-09-13 12:55:01 följande:
    Om Sverige har en relativt sett bra sjukvård tycker jag att det är märkligt att försöka måla upp en sjukvård i fritt fall, det är helt enkelt inte sant. 
    Startar man högt faller man långt.
  • oOOo  oOOo
    todo nada skrev 2015-09-13 12:52:51 följande:
    skl.se/tjanster/press/debattartiklar/debattar...

Visa hur du menar att den har försämrats?
    Sedan sade jag relativt sämre. Den kan ha förbättrats sedan 60 talet, vilket förmodligen är sant,  men inte lika mycket som andra länder. Relativt sett går det sämre med den svenska vården. 
  • oOOo  oOOo
    KillBill skrev 2015-09-13 12:59:30 följande:
    Har du fakta som visar på att Svensk sjukvård blivit sämre sedan 60-talet? 
    Varför skall så många ha så svårt att läsa innantill

Se svar ovan.
  • oOOo  oOOo
    ölburk2 skrev 2015-09-13 13:04:45 följande:
    Vad är det för konstigt med att Sveriges position försämrats lite, 

Inget konstigt. Har inte påstått att det är konstigt. Jag undrade vad som skulle bevisas om du försöker läsa lite uppåt.
  • oOOo  oOOo
    KillBill skrev 2015-09-13 13:06:05 följande:
    Vad menar du? Tror du att jag är telepatisk och kan förutse dina svar i förväg eller? ????
    Nej, jag förväntar mig bara att du kan läsa. Skall inte göra om det misstaget.
  • oOOo  oOOo
    KillBill skrev 2015-09-13 13:19:10 följande:
    Jag ställde faktiskt frågan INNAN du svarade.
    Ja, det är den naturliga ordningen. 
  • oOOo  oOOo
    Solidaritet skrev 2015-09-28 14:06:26 följande:
    Visa gärna på den lönsamheten. 

Det är absolut en kostnad för samhället. 

Det är absolut det vanligaste att någon med hög inkomst bygger pool eller anlitar städhjälp. 

Det är absolut ett nästan helt okänt fenomen att en lågavlönad bygger en pool eller anlitar städhjälp. 

Detta leder till att den lågavlönade via skattesedeln är med och finansierar den högavlönades pool, renovering och städhjälp, samtidigt som de tjänster i samhället som den lågavlönade använder; så som kollektivtrafik blir dyrare, så som vård blir alltmer otillgänglig och glest bemannad. 

Det är varken lönsamt eller rättvist. 
    Men det skapas ju jobb när någon bygger en pool eller anlitar städhjälp som kanske inte gjorts annars.
  • oOOo  oOOo
    Solidaritet skrev 2015-09-28 14:34:44 följande:
    Genom att anställa mer personal inom skola och omsorg uppnås också högre sysselsättningsgrad, och effekterna är till godo för alla medborgare. Inte bara en priviligierad minoritet. 
    Än sen. Det gör ju inte poolbyggandet mindre arbetsskapande.
  • oOOo  oOOo
    Solidaritet skrev 2015-09-28 15:00:35 följande:

Det vet vi inte. Jag har inga uppgifter på hur arbetsskapande poolbyggandet är.

Däremot vet vi att den välbeställdes pool medfinansieras av den lågavlönade genom ROT-avdraget. 

Det kan du ju inte veta om du inte vet hur jobbskapande polbyggandet är. 

Effekterna av att det finns folk som kan jobba med pooler i högre utsträckning kanske betalar för ROT-avdraget flera gånger om.

Om du inte tror det få du i så fall visa det. Det räcker inte med bara 'hand waving'.
  • oOOo  oOOo
    Solidaritet skrev 2015-09-28 15:29:27 följande:
    Då får väl du visa på att poolbyggandet är jobbskapande. 
    Det är du som påstår saker som tex

"Däremot vet vi att den välbeställdes pool medfinansieras av den lågavlönade genom ROT-avdraget. "

Det får du visa. Jag säger bara att det inte alls nödvändigtvis är så.
  • oOOo  oOOo
    Anonym (Atypisk) skrev 2015-09-28 15:41:03 följande:
    Självklart styrs efterfrågan av priset. Det var det dummaste...
    Vissa tror inte på tillgång och efterfrågan
    Tror det är en del av att vara kommunist
    Anonym (Atypisk) skrev 2015-09-28 15:41:03 följande:
    Du kan inte vara så politiskt färgad att du inte förstår. Det är orimligt. 
    Haha, det verkar vara fullt möjligt. Men jag håller med, hade jag inte sett det hade jag inte trott det.
    Lite av behållningen med FL, man ser sådant man inte trodde fanns

• oOOo  oOOo
    Solidaritet skrev 2015-09-28 16:00:15 följande:
    Motsätter du dig det faktum att RUT och ROT är skattefinansierade?
    Helt annan fråga nu alltså.

Det beror på hur man ser det. Uppenberligen ser du det som att dessa är skattefinansierade. Jag förstår hur du tänker. Du tänker ur ett vänsterperspektiv där staten delar ut pengar, även löner till privata aktörer.

Jag ser det inte så. Jobbar du för staten så kan man se det som att dessa är skattefiniansierade eftersom din lön verklgen kommer från staten(betalar med skattemedel).

Jobbar du för ett privat bolag har jag svårt att se att dina intjänade pengar någonsin kan betraktas som statens. Skattereduktion betyder att den arbetande ger staten mindre av sina pengar. Staten hade inte haft några pengar om det inte fanns privata aktörer som betalde in skatt.
Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!