Inlägg från: Anonym (LOL) |Visa alla inlägg
  • Anonym (LOL)

Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!

Anonym (morgon) skrev 2015-09-10 17:16:52 följande:

Jag säger mer 1 år, får vi inte nyval inom den tidsramen har vi inget Sverige kvar att rädda.

Däremot behöver man inte besvära sig med det där nicket.

Spelar ingen roll. 87% i riksdagen vill inte ha SD vid makten, och därför blir det inget nyval. Sorry.
  • Anonym (LOL)
    Anonym (Atypisk) skrev 2015-09-28 16:01:41 följande:
    Finansierade? Det är ju pengar som staten ALDRIG HAFT. Hur kan det vara en minuspost?
    Herregud, vad förstår du inte?

Staten betalar ut avdraget till hantverkaren. Så ja, det är en minuspost i statsfinanserna.
  • Anonym (LOL)
    Anonym (Atypisk) skrev 2015-09-28 16:56:34 följande:
    Men herregud själv. Det är inte en utgift, möjligen en potentiell intäkt man går miste om. Men man tjänar ju in det på annat. Ökad sysselsättning inom de berörda brancherna t ex. 
    Klart det är en utgift, det är en kostnad som betslas ut till företagen. Precis som att barnbidraget är en utgift.

Att det kan ge ökad sysselsättning har inte med saken att göra. Det är ändå en utgift.
  • Anonym (LOL)
    Anonym (Atypisk) skrev 2015-09-28 16:59:54 följande:
    Det är ju fortfarande ingen _kostnad_ för staten. Finns inget som säger att staten fått in de pengarna om inte avdragen funnits. 
    Skatteverket betalade sammanlagt ut närmare 16,6 miljarder kronor i skattereduktion för rot- och rutarbete under 2013, vilket är cirka 0,26 miljarder kronor mindre än året före.

Detta är en kostnad.

Att sedan staten får in mer pengar  i skatteintäkter har inte med saken att göra. Detta är en kostnad, en kostnad för att få in skatteintäkter.
  • Anonym (LOL)
    Flash Gordon skrev 2015-09-28 18:03:59 följande:

OK, för den som undrar.

ROT-avdraget bygger på att du som individ har betalat in preliminärskatt till staten.

Varje individ har rätt till 50000 i skatteavdrag för ROT.

ROT-avdraget är idag 50%.

Du beställer en hantverkare och med ROT-avdraget får sedan du som privatperson en faktura på arbetet minus halva kostnaden (50% avdrag).

Den halva som "saknas" på fakturan - den halvan har hantverkaren rätt att begära ut från de skattepengar du som individ alltså har betalat in för mycket.

Att hantverkaren begär ut pengar från skatteverket är alltså en korrigering av den skatt du tidigare betalat in för mycket.

ROT-avdraget är således lika mycket "en kostnad" för staten som skatteåterbäringen är.

Exempel:

Du har betalat in 100000 i skatt.

Hantverkaren gör ett jobb för 20000 och du har rätt till 10000 i avdrag.

Din faktiska skatt det året är alltså 90000.

Hantverkaren begär ut 10000 från skatteverket som du har betalt in för mycket.

Du betalar rätt skatt. Hantverkaren får fullt betalt och staten "tvingas" lämna tillbaka den skatt de tagit ut för mycket av dig.

Fel. Avdraget (10 000) regleras på fakturan. Din skatt minskar inte med 10 000 kr.

Agneta: Jag har under år 2010 anlitat en hantverkare för att bygga om köket i min bostadsrättslägenhet. Jag har betalt hela arbetskostnaden för i september månad 2010. Var i min inkomstdeklaration kan jag göra avdrag för detta?
    Pia Blank Thörnroos: För att du ska kunna få skattereduktion krävs det att du har betalat halva arbetskostnaden till utföraren och att utföraren sedan ansökt om utbetalning från Skatteverket. Du kan inte själv ansöka om skattereduktion i deklarationen när du har betalat hela fakturabeloppet.
Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!