Inlägg från: Anonym (Vänster) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vänster)

Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!

SpanskaFlugan skrev 2015-09-12 08:48:05 följande:

Så en kvinna hävdar plötsligt att hon sitter på fakta, men har inga bevis, via en kusin i Australien, och omedelbart så tar du det för absolut sanning? Det kan inte vara så att den här kvinnan ser viken respons fadern fått efter all uppmärksamhet och vill ha lite av uppmärksamheten? Dessutom har turkiska myndigheter redan arresterat tre män i relation till att olyckan och ingen av dem var fadern till den drunknade 3-åringen.

Vet du, informationssökning får du göra själv.. Om du vill döma allt utifrån en artikel - visst gör det. Andra personer ser till att läsa olika nyheter och drar sedan slutsatser ifrån det. Detta var EN artikel, och säger egentligen ingenting men det går att hitta mer info för den intresserade och för den villige. Men det jobbet får du göra själv. Men såklart - ibland är det såklart skönast och lättast att befinna sig kvar i sin pk-bubbla där allt som motsäger ens verklighet är sådant man helt enket inte intressear sig för att läsa. Vi andra bildar oss en uppfattning utifrån olika källor och är kritiska...
  • Anonym (Vänster)
    Nerfherder skrev 2015-09-12 10:23:20 följande:

En massa textmassa är ju altid roligt att läsa

Nej inte om man är PK och tar till sig varenda bortförklaring och taktik för att slippa bemöta andras åsikter och föra en riktig diskussion....

Roligare är ju faktiskt att inte läsa vad andra skriver och istället håna och själva bestämma vad den andra tycker och tänker samt sätta ord i munnen på den. Varför föra en riktg diskussion liksom, vi är ju bara på ett diskussionsforum. Vadå måste man läsa då??! Och faktiskt ta in det andra säger? Jobbigt...
  • Anonym (Vänster)
    Nerfherder skrev 2015-09-12 10:38:07 följande:

Tack detsamma

Skillnaden är ju att jag faktiskt bemöter men oj, för mycket text och för mycket att läsa. Och oj där stod ju faktiskt något som var relevant.. Bäst att bemöta det som vanligt. Vänta... Jag letar upp en serie där sd-are framstår som hjärndöda. Hehe vad rolig jag är här nu... Haha, där fick den där jäkla sd-aren. High five allihopa.....!!!!
  • Anonym (Vänster)
    todo nada skrev 2015-09-12 11:04:44 följande:

Du menar att dessa enstaka individer som begår en brottslig handling ska representera att muslimer som grupp tvångskonverterar? Hur urbota stora problem har du med tänkandet?

Det är fel enligt både Koranen och lagen som råder i Pakistan att göra som dessa enstaka individer ute på vichan i aftghanistan gjorde.

Hur många kristna stödjer präster som våldtagit barn/ungdomar? Eller all historisk blodspillan? All tvångskonvertering till kristendomen som faktiskt skett genom svärdet så som personen jag diskuterade med uttryckte det (fast om muslimerna då).

Eller alla kristna du känner tycker kanske detta var okej? Alla är ju kristna så då måste de ju hålla med, right?

Du kanske ska ta och se vad en diskussion handlar om från båda sidor innan du hoppar in och tar dig friheter som att skriva att jag "hånar", och att jag påstår att muslimer "absoluuuuut inte tvingar på människor sin religon".

Det finns idioter inom alla kategorier av troende, det jag besvarade var att personen påstod att "muslimerna försöker erövra Europa med svärdet för att tvinga på islam, precis som de gjort förut och misslyckats"

Vilket ju inte stämde har vi konstaterat utifrån den länk till det påstådda kriget som personen skickade.

Men en liten eloge ska du få i ditt försök att "rädda" din meningsfrände. Synd bara att det föll platt på att du inte lever som du lär i det avseendet att man inte ska "lägga ord i munnen på andra", när det är PRECIS just det du inleder ditt inlägg med.

Hyckleri stavas det.

Vad var det du inte förstod i mitt inlägg? Jag skrev stoppa inte saker i min mun och det första du gör är att göra det? Tack men jag kan säga vad jag själv menar och tycker. Jag har varit i den här tråden sen iförrgår och har redan fått höra att jag tycker att de flyktingar som kommer hit inte är utsatta, att jag dömer ut alla muslimer för att det finns de som praktiserar sin relegion extremt, att jag är något sd-kräk etc etc..

Snälla någon måtta får det vara. Det kanske funkar på andra att skrika ut sig att den menar det ena och det andra och är rasist m.m. Men vill du föra en diskussion med mig dår du överlåta mina åsikter till att vara just MINA. Och så kan du stå för dina egna..

Det enda jag kan se som extremt främlingsfientligt är dina kommentarer om islam som att de skulle vara sämre än kristna utifrån en artikel jag länka. Hur inskränkt och rasitisk är man inte om man gör de jämförelserna? Vart får du allt ifrån? Den enda som visar och uttrycker tydliga rasistiska åsikter av oss två, är bara du. (Hyckleri....).

En annan sak -ska du göra jämförelse med kristendomen så går det med nutid och inte med sånt som hände för flera 100 år sedan... Korståg och svärd hit och dit hör väl knappast till vanligheten bland dagens kristna.
  • Anonym (Vänster)
    todo nada skrev 2015-09-12 11:16:00 följande:

Du har rätt, jag ser ljuset nu..

Tack för du fick mig och inse att muslimer är onda du anonyma människovän.

Saalvaaatioooon...

Du ska få det till att du är godheten själv och förespråkar allas rätt till egna åsikter, religion, tro etc. Men ändå vet ja inte hur många gånger du pratar ner islam som religion och samtidigt pratar med folk här som att de vore mindre värda för att de inte delar din syn på saker.

Usch helt ärligt om du ska rädda hela världen från all ondska, folks hemska människosyn, rasism m.m så är en bra start att börja med dig själv...
  • Anonym (Vänster)
    todo nada skrev 2015-09-12 15:23:11 följande:
    Sverige lägger mer pengar på sjukvård än vi någonsin gjort förut. Och det du beskriver ang de som kommer hit så följer faktiskt de flesta det mönster du beskriver ang att följa lagar och komma in i sammhället. Men det kräver ju också att svenskar slutar vara fördomsfulla och ger individer som är olika oss själva en chans.
    Vad förklarar då att Sverige blir allt sämre i mätningar som gjorts i jämförelse med andra länder. Vi är vana att vara på topp vad gäller vård men om det fortsätter som det gjort då dröjer det inte länge innan sjukvården ser lika dålig ut som skolresultaten.. Där Sverige sjunkit drastiskt! senaste åren. 

www.dn.se/debatt/sjukvarden-hotar-bli-nasta-krishard-i-svensk-valfard/

Please, läs in dig lite på området innan du slänger ut dig en massa PK-flosker i försök att få Sverige att framstå som "bättre än nånsin". Sic!
  • Anonym (Vänster)
    KillBill skrev 2015-09-13 10:29:38 följande:
    Du hänvisar till en debattartikel som är mer än 1 1/2 år gammal och som är skriven av VDn för läkemedelsföretagens branschorganisation. Det förstår du väl att det inte är en neutral källa. Han försöker ju skapa opinion för att sjukvården ska köpa mer läkemedel. 

Om du vill ha färsk info om hur det står till med Svensk sjukvård så rekomenderar jag i stället rapporten; Svensk sjukvård i internationell jämförelse 2015 som kan laddas ner här: webbutik.skl.se/sv/artiklar/svensk-sjukvard-i-internationell-jamforelse-2015.html

Av rapporten framgår att Svensk sjukvård tillhör den bästa i världen. När  man mäter kvalitet så är Sverige bäst.

Eftersom jag länka till en artikel borde det väl vara rätt självklart att jag vet vad den handlar om samt källan till den, eller tycker du inte? Ser därför ingen anledning för dig att berätta det för mig annat än att framstå själv som att du vanligtvis inte är så källkritisk. Det leder mig till frågan om du har läst hela rapporten som du länka till? Söker du vidare så framgår det rätt tydligt att Sverige är bäst när det kommer till medicinska resultat. Däremot när det kommer till service och bemötande -  som kanske är det som det diskuterades här i tråden när man pratar om vården - så hamnar Sverige mycket längre ner på listan. 

Lika mycket som du visar en rapport kan jag visa artiklar och rapporter som visar hur sjuksköterskor flyr från Sverige, hur arbetsmiljön ser ut för barnmorskor, hur vårdköerna blir längre, ambulanser som inte åker ut på larm och kvinnor som inte får plats att föda barn på sjukhusen. 

Det är naivt att utgå från en artikel och inte vara kritisk. Med det sagt så är jag kritisk till den artikel jag länka till och jag bygger inte min verklighet utifrån den. Däremot visar det att det är naivt att säga att svensk sjukvård skulle vara bättre än någonsin exempelvis. Det är ett sätt att se väldigt enkelt på saken och ett sätt att slippa se de problem som finns. Och det gäller såklart inte bara sjukvården utan även skolan, integrationen, flyktingpolitiken m.m. 
  • Anonym (Vänster)
    KillBill skrev 2015-09-13 11:27:16 följande:
    Att använda en debattartikel som är skriven av företrädare för läkemedelsindustrin som fakta när vi diskuterar kvaliteten i vården tycker jag iallafall är oseriöst.  

När vi kommer till service och bemötande så håller jag med om att där finns det problem och det var därför som regeringen i höstbudgeten föreslog miljardsatsningar för att vården skulle kunna anställa mer mer personal. Tyvärr så röstade Sverigedemokraterna NEJ till regeringens budget som skulle ha gett mer personal till Vården.
    Okej men det är inte lika oseriöst att dela en artikel eller rapport som du gjorde och sedan mena att svensk sjukvård ligger på topp i världen? När rapporten i själva verket utgår från kvaliteten på att rädda livet på personer med sjukdom och skada. Du gör precis som olika medier och vrider och vinklar det till ditt eget syfte och för att sprida en bild som inte stämmer överens med verkligheten. Precis samma gjorde DN efter IKEA-morden hade skett. De gick ut med artikeln "trots allt våldsbrotten med dödlig utgång har minskat" för att det skulle låta bra och se ut som att brotten minskar. Låter jättebra men sanningen var ju att de vred på sanningen lite - precis som du - och egentligen handlade deras rapport som de utgick ifrån att sjukvården lyckas rädda fler som egentligen skulle dött. De betyder inte att brotten hade minskat utan helt enkelt att sjukvården blivit bättre på att rädda fler. Precis som din rapport egentligen inte säger så mycket om sjukvården i stort. 

Det du hänvisa till säger t ex inget om hur patienter upplever vården. Vilket kanske är det viktigaste. Inte heller något om de långa väntetiderna och att de misslyckas skapa en trygghet för patienterna till följd av dålig information etc. Samt hur arbetsförhållandena ser ut för de inom vården. Det som kanske är det viktigaste faktorerna när man pratar om vården. 

Egentligen styrker bara din rapport att svensk sjukvård inte alls är så bra som du och todo nada vill framställa den som. Det finns mycket bra men också mycket brister som inte går att blunda för hur gärna man än vill behålla sina pk-övertygelser. 
  • Anonym (Vänster)
    Det är helt åt h-e när vissa personer gör allt för att sända ut en snedvriden bild av Sverige. Kritiska till andras källor och artiklar - så fort det inte passar in i deras PK-verklighet - de granskas in i det oändliga. Men att sedan vara det åt sina egna källor?

Hur var den egentligen med lilla pojken Alan? Eller det inslag på SVT om denna tjej som flydde och äntligen fick komma till Sverige... där SVT "råkat" utelämna delar ur inslaget (som går att se i sin helhet på BBC) om att denna tjej hade jobb i Turkiet där hon hade befunnit sig i flera år....

Så följer reportrarna henne enda till Sveirge i en riktig snyfthistoria, och det sista reportern frågar henne är "vart ska du nu" och hon svara "till polisen" där hon ska söka asyl. Denna kvinna lämnar allt hon har - hon FLYR inte undan krig och misär utan hon FLYR undan de poliser som vill ta fingeravtryck på henne i länder som hon tidigare passerar för att hon ska kunna nå sitt slutmål - Sverige. VARFÖR??? Hur kan detta vara rätt??

Är det rätt att en tillsynes frisk kvinna i sina bästa år - med jobb och pengar - lämnar sin lägenhet och sitt trygga liv för att komma till Sverige? Och där söka asyl och på så sätt ta upp en plats och pengar - som någon annan utsatt skulle kunna få. En ekonomisk flykting - på bästa sändingstid i Sverige men som utges för att vara ett "offer".

De enda offret här är svenskarna som vill hjälpa folk och VILL hjälpa flyktingar. Samt de RIKTIGA flyktingarna. 

Hur kan det ens vara okej visa ett sådant vinklat inslag på SVT - som ska vara oberoende. 

Det är HELT SJUKT hur systemet ser ut och att det får pågå en ekonomisk flyktingkris - där folk flyr för att komma till Sverige och ljuger för att få ta del av bidrag som de egentligen inte är berättigade till. Varför duger inte Danmark? För att det är massa rasister där? Sen när blev det rasistisk att ge en fristad till de som söker och ge dem bidrag som ju faktiskt Danmark gör? Varför duger inte Danmark som en trygghetzon men Sverige gör det?

Det har pratats i tråden om att flyktingar borde väl kunna flyga hit. Självklart kan inte RIKTIGA flyktingar göra det. De som däremot riskerar sitt egna liv och sin familjs liv - för att få ta del av bidragen i Sverige för att det är för dåligt i andra trygga länder - de hade kunnat göra det. Jag vill hjälpa flyktingar - personer som flyr för sina liv och är i fara. Personer som däremot söker ett "bättre" liv får precis som oss andra jobba för det och söka visum. Inte komma hit och utge sig för något de inte är. Precis som kvinnan gjorde i SVT-inslaget och så många andra gör med henne.  

Det är helt vansinnigt att detta får fortgå och att det inte diskuteras mer öppet och i media om dessa problem som det görs i andra länder. Och där man dessutom har åtgärder på problemen. Att förneka att problemen existerar leder i sin tur bara till ökad frustrationen hos folk eftersom man ser hur media mörkar och inte vill ge hela sanningen av saken (likt inslaget ovan). De verkliga rasisterna är de som inte vågar diskutera frågor öppet så fort det handlar om flyktingar, muslimer etc. Tydligen är det något "fult" att diskutera detta men man undrar varför? Vad har politikerna för hemska jä-la värderingar och människosyn när det inte går att prata öppet om vissa? Varför gör DE skillnad på folk och folk. DET är rasistiskt, DET är främlingsfientligt och dessutom jä-ligt fegt.

Precis som TS vill jag hjälpa många och ta in så många som möjligt - utan att för den skull blunda för de problem som medför samt blunda för att pengar är slut, bostäder inte finns och att integrationen inte fungerar. 
  • Anonym (Vänster)
    KillBill skrev 2015-09-13 12:46:06 följande:

Även fast det finns många utvecklingsområden i svensk sjukvård är jag övertygad om att Sverige kommer att placera sig högt i varje objektiv internationell undersökning avseende resultat och kvalitet inom sjukvård.

Okej men dina egna övertygelser är väl knappast intressanta i diskussionen? Eller hur är de relevanta menar du? Du har precis avfärdat källa efter källa men sedan duger dina egna övertygelser bra....?!!

Vad som var intressant var att du länka till en rapport och sedan lämnade ute information. Istället skulle rapporten visa att Sveriges sjukvård är på topp. Och ja visst det är den! Men inte när det kommer till service som väntetider, information etc. Där ligger Sverige längre ner på listan. Men såklart... Din egen källa stämde inte helt överens med den bild som vill sända ut av Sverige. Inte kan man erkänna att det inom skolan och vården kanske blir sämre eftersom det skulle ju kunna tala för att vi faktiskt inte har råd att betala dessa 6000 kr per dygn för ett ensamkommande flyktingbarn i Småland. Att vi inte har råd att ta emot alla dessa flyktingar som kommer hit när andra delar av välfärden får ta stryk?

Bäst att göra som resten av media-Sverige och mörka den informationen som talar för det och sedan lyfta fram allt som låter bra....

Jag vill också ha en generös flyktingpolitik. Varför är det så farligt att prata om en SUND flyktingpolitik också? En flyktingpolitik där vi vill ta in och hjälpa så många vi kan utan att folk som redan befinner sig i landet ska behöva försummas. Det behövs mer pengar till så många andra områden och folk dör i Sverige pga brister inom psykiatrin, äldreomsorgen, sjukvården...

Jag vill också hjälpa så många som möjligt -men det gäller också alla de utsatta som redan befinner sig här i Sverige.
Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!