• CinnamonGirl

Sjuksköterskestudier

Om man ska plugga till sjuksköterska, finns det nån skola som anses "bättre" än nån annan. Jag har kollat runt och utbildningarna verkar ha i stort sett samma innehåll.

Jag bor i Stockholm och funderar på utbildning nästa höst. Självklarast är då nån utbildning i Stockholm eller Uppsala. Är det stor skillnad på KI, Uppsala universitet och de privata skolorna i Stockholm? KI och Uppsala fick ju lägga ner sina utbildningar för några år sedan... hur ska man tolka det att det rör sig om så i övrigt välrenommerade skolor som de i alla fall är?

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Sjuksköterskestudier
  • Una Flux

Sofiahemmets sjuksköterskeutbildning och Rödakorsets sjuksköterskeutbildning får väl anses som de "finaste". Ersta är mer inriktat på etik. Skulle inte säga att man väger tyngre för att man gått sin utbildning i någon speciell skola.

• CinnamonGirl

Jag är inte ute efter att ha den "tyngsta" eller "finaste" utbildningen, vill bara ha den som är bäst.

• Una Flux

Jag skulle då inte välja KI. Tror Sofia, Röda korset och Ersta är bättre. Men tänk att skolan bara lägger grunden. Det du bygger, bygger du på jobbet.

• HeavyD

Hej! Undrar jag också :) spelar det någon roll på vilken skola man gått när det kommer till jobb sen?

• Kine
    HeavyD skrev 2015-09-10 22:48:41 följande:

Hej! Undrar jag också :) spelar det någon roll på vilken skola man gått när det kommer till jobb sen?

Nej, det spelar ingen roll. Betygen spelar heller ingen roll. Huvudsaken är att du har din examen och din legitimation när du är färdig och börjar söks jobb
  • CinnamonGirl
    HeavyD skrev 2015-09-10 22:48:41 följande:
    Det är ju i stort sett samma utbildningsplaner på alla skolor, så vad du lär dig är precis samma. Sen lägger de upp det på olika sätt naturligtvis, och hur lärarna är spelar ju stor roll. Bara för att det är en stor skola som KI behöver ju inte betyda att de är bäst... de är ju kanske mer forskningsinriktade men det känns inte som det behöver vara ett plus om man pluggar till SSK. Snarare tvärtom... och det var väl det de fick kritik för och fick lägga ner antagningen ett par år? Det var för lite verklighetsanknutet?
  • HeavyD

Jag väljer mellan KI och Mälardalen på distans...har stor beslutsångest ð???

• JA77

Det spelar ingen som helst roll. Jag skulle gå på det som ligger närmast! Ingen tittar var du har pluggat, har du examen så har du. Ingen arbetsgivare tittar på betyg. På KI är man godkänd eller inte, det finns inga betygssteg. På KI var det ssk-utb som drogs in pga dålig akademisk kvalitet  men det ändrades snabbt. I Uppsala var det spec-ssk-utb som drogs in av samma skäl.

CinnamonGirl skrev 2015-09-10 12:17:59 följande:

Jag är inte ute efter att ha den "tyngsta" eller "finaste" utbildningen, vill bara ha den som är bäst.

Vad är "bäst" för dig? 
  • EcceHomo

KI tycker bara läkarna är viktiga, resten som pluggar där är inte värda något.

Skulle jag välja en i Stockholm skulle jag ta Sofiahemmet eller Röda Korset.

Skulle jag välja på övriga landet så skulle jag ta en studentstad typ Lund, Uppsala eller Linköping. Intagningspoängen är hög och städerna har mycket att erbjuda.

• HeavyD

Tack för svar!

Om någon här råkar ha läst på KI eller Mälardalen så vore jag supertacksam över att höra era åsikter :)

Svar på tråden Sjuksköterskestudier