• CinnamonGirl

Sjuksköterskestudier

Om man ska plugga till sjuksköterska, finns det nån skola som anses "bättre" än nån annan. Jag har kollat runt och utbildningarna verkar ha i stort sett samma innehåll.

Jag bor i Stockholm och funderar på utbildning nästa höst. Självklarast är då nån utbildning i Stockholm eller Uppsala. Är det stor skillnad på KI, Uppsala universitet och de privata skolorna i Stockholm? KI och Uppsala fick ju lägga ner sina utbildningar för några år sedan... hur ska man tolka det att det rör sig om så i övrigt välrenommerade skolor som de i alla fall är?

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Sjuksköterskestudier
  • CinnamonGirl
    JA77 skrev 2015-09-12 09:41:03 följande:
    Det spelar ingen som helst roll. Jag skulle gå på det som ligger närmast! Ingen tittar var du har pluggat, har du examen så har du. Ingen arbetsgivare tittar på betyg. På KI är man godkänd eller inte, det finns inga betygssteg. På KI var det ssk-utb som drogs in pga dålig akademisk kvalitet  men det ändrades snabbt. I Uppsala var det spec-ssk-utb som drogs in av samma skäl.

CinnamonGirl skrev 2015-09-10 12:17:59 följande:
    Vad är "bäst" för dig? 
    Bäst? Bra och engagerade lärare, bra lokaler där det finns lugna lokaler för egenstudier.
  • CinnamonGirl
    EcceHomo skrev 2015-09-13 14:08:11 följande:
    KI tycker bara läkarna är viktiga, resten som pluggar där är inte värda något.

Skulle jag välja en i Stockholm skulle jag ta Sofiahemmet eller Röda Korset.

Skulle jag välja på övriga landet så skulle jag ta en studentstad typ Lund, Uppsala eller Linköping. Intagningspoängen är hög och städerna har mycket att erbjuda.
    Jag har bara haft planer på just KI, just för att det är en rent medicinsk högskola. Samtidigt har jag tänkt att det är stor risk att det är för mycket fokus på just läkarna... ska man plugga till ssk tror jag att det kan vara roligare och trevligare med en mindre skola och då passar ju Sophiahemmet eller Röda korset in, eller Ersta då... annars skulle det vara roligt med Uppsala också, det är ju en "riktig" studentstad.
  • EcceHomo
    CinnamonGirl skrev 2015-09-15 08:32:11 följande:

Jag har bara haft planer på just KI, just för att det är en rent medicinsk högskola. Samtidigt har jag tänkt att det är stor risk att det är för mycket fokus på just läkarna... ska man plugga till ssk tror jag att det kan vara roligare och trevligare med en mindre skola och då passar ju Sophiahemmet eller Röda korset in, eller Ersta då... annars skulle det vara roligt med Uppsala också, det är ju en "riktig" studentstad.

Det är verkligen mycket fokus på läkarna på KI, har hört det från både folk som pluggar läkare och annat på KI. Läkarstudenterna får bästa salarna, mellis och fika, de bästa assarna medan resten får nöja sig med den kalla salen längs bort på campus och de mest oengagerade assarna. Någon mellis eller fika är inte att tala om.

Dessutom bedriver KI lite snobberi i och med att de har Nobelpriset och deras medicinska universitet topprankas pga forskning som de har fått dit pga Nobel. Sanningen är att deras utbildningar håller liknande standard som resten av Sverige och inte så mycket mer.
  • HeavyD

Tänker på det här med praktik. KI har sex veckor varje termin från T2 medan ex Mälardalen har 8 veckor varannan termin från t2. Två veckor akutsjukvård jämfört med sex osv. Hur hade ni tänkt där? Jag ska plugga utan studielån så då är ju mindre praktik bättre, men för yrket känns mer praktik och på bättre ställen relevant...

• CinnamonGirl
    HeavyD skrev 2015-09-15 10:34:16 följande:
    Tänker på det här med praktik. KI har sex veckor varje termin från T2 medan ex Mälardalen har 8 veckor varannan termin från t2. Två veckor akutsjukvård jämfört med sex osv. Hur hade ni tänkt där? Jag ska plugga utan studielån så då är ju mindre praktik bättre, men för yrket känns mer praktik och på bättre ställen relevant...
    Så mycket praktik som möjligt är bra, speciellt i sjuksköterskeyrket. Man lär sig tillämpa teorin och får träna praktiskt på yrket och knyter kontakter inför det kommande arbetslivet.

Bara för att man har mindre praktik betyder det inte att man kan jobba mer på sidan om. Vissa kurser kan vara krävande och man kan inte jobba på sidan om dem.
  • JA77
    EcceHomo skrev 2015-09-15 09:22:45 följande:
    Det är verkligen mycket fokus på läkarna på KI, har hört det från både folk som pluggar läkare och annat på KI. Läkarstudenterna får bästa salarna, mellis och fika, de bästa assarna medan resten får nöja sig med den kalla salen längs bort på campus och de mest oengagerade assarna. Någon mellis eller fika är inte att tala om.

Dessutom bedriver KI lite snobberi i och med att de har Nobelpriset och deras medicinska universitet topprankas pga forskning som de har fått dit pga Nobel. Sanningen är att deras utbildningar håller liknande standard som resten av Sverige och inte så mycket mer.
    Men det där kan inte alls stämma eftersom läkare och ssk har olika campusorter. Lite mer på fötterna bör du ha. Inga studenter får mellanmål (betalt). 
  • JA77
    HeavyD skrev 2015-09-15 10:34:16 följande:

I vissa kurser kan du inte alls jobba så mkt, om än något. 
  • EcceHomo
    JA77 skrev 2015-09-15 20:56:30 följande:

Men det där kan inte alls stämma eftersom läkare och ssk har olika campusorter. Lite mer på fötterna bör du ha. Inga studenter får mellanmål (betalt). 

Man kan plugga mer saker på KI är läkare och ssk. Jag känner flera som läser/har läst biomedicin och flera har dom har senare kommit in på läkarprogrammet och de märker en markant skillnad på hur de känner sig behandlade och prioriterade av skolan. Det där med mellanmål har verkligen hänt flera gånger.
  • Kine
    EcceHomo skrev 2015-09-15 21:34:52 följande:

Man kan plugga mer saker på KI är läkare och ssk. Jag känner flera som läser/har läst biomedicin och flera har dom har senare kommit in på läkarprogrammet och de märker en markant skillnad på hur de känner sig behandlade och prioriterade av skolan. Det där med mellanmål har verkligen hänt flera gånger.

Mellanmål är det inte skolan som står för. Mellanöstern brukar det bjudas på om det är ex utomstående lunschföreläsningar om olika relevanta ämnen. Och det är inte enbart läkare som bjuda på detta. Har bjudits på det ett antal gånger under min studietid på ssk-programmet.
  • CinnamonGirl
    Kine skrev 2015-09-15 21:45:13 följande:
    Mellanmål är det inte skolan som står för. Mellanöstern brukar det bjudas på om det är ex utomstående lunschföreläsningar om olika relevanta ämnen. Och det är inte enbart läkare som bjuda på detta. Har bjudits på det ett antal gånger under min studietid på ssk-programmet.
    Vad bjuds man på om man bjuds på mellanöstern?
  • JA77
    EcceHomo skrev 2015-09-15 21:34:52 följande:
    Men du jämförde väl ssk och läkare? De har ju olika förutsättningar eftersom de är på olika institutioner. 
  • EcceHomo
    JA77 skrev 2015-09-16 10:13:10 följande:

Men du jämförde väl ssk och läkare? De har ju olika förutsättningar eftersom de är på olika institutioner. 

Nej jag sa bara att KI har väldigt mycket fokus på läkarna och resterande studenter är lite bortprioriterade.
  • Chetti

Jag går på Ersta och är mycket nöjd! Den ligger centralt och är en mysig och gammal skola. Bra sammanhållning och lärarna är helt ok, vissa superbra, andra mindre bra.
    Det finns många rum att plugga i, som man lätt bokar på nätet.

Jag bor nära KI men ville inte gå där p g a att den känns lite snobbig, kliniskt inriktad och byggnaderna är tråkiga =)

Men jag kommer senare säkerligen jobba på Huddinge sjukhus tror jag.

blääääääääääää
  • HeavyD

Tack för alla tankar! Nu har jag ansökt - återstår att se vad det blir. Om någon skulle ha läst ssk på distans får ni gärna dela med er av era erfarenheter :)

• CinnamonGirl

Finns det någon som pluggar på Sophiahemmet nu? Jag har lite funderingar om hur schema där är, hur många dagar man är på skolan och mellan vilka tider...

Svar på tråden Sjuksköterskestudier