• Stockholm0891

deprimerad & gravid

Hej alla! Är en 24 årig tjej som är gravid i vecka 21 och har senaste tiden börjat känna mig så nedstämd,började för ca en månad sedan. Har en underbar sambo men känner mig så ensam och ledsen hela tiden. Gråter hela tiden av allt och nöjer mig inte med något alls. Jag känner absolut ingen ångest över våran son som är på väg,han var planerad och längtar efter att få ha honom här. Jag känner knappt igen mig själv längre :(

finns det någon som är i liknande sits och vill prata eller som har tips på hur man kan göra??

• Svar på tråden deprimerad & gravid
  • Preggo151220

Du beskriver exakt som de va för mej. Va skönt för känns som man är ensam. Men verkar vara väldigt vanligt. För mej va de dock tvärtom om, mitt gick över runt vecka 21-22 så jag var mer deprimerad tidigare. Hoppas verkligen att de går över för dej med för de var hemskt att må sådär. Man vill ju lixom njuta av sin graviditet. Inte känns att allt är meningslöst :(

• Kryckan

Förstår dig precis! Är nu i v.32 och humöret är väl lite lättare nu men runt v.20 var livet väldigt jobbigt. Påminn dig om att du har massvis med hormoner som virvlar runt i kroppen just nu. Du är inte ensam även om det känns så, vänner har dock en tendens till att glömma en gravid kvinna när det vankas tillställningar, påminn dem att du inte är fastlåst hemma!

Mitt tips är att bjuda med vänner på fika eller kanske en matbit på stan. Ut i friska luften om det så är sittandes. Påminn dig att le ofta, en rolig film eller bok kan underlätta. Det finns också en supermysig tråd här på familjeliv med massor av roliga förlossnings-berättelser, den rekommenderas skarpt! Jag plockar alltid fram den tråden när jag behöver må bättre. Önskar att jag kunde länka till den men någon annan i tråden kanske kan hjälpa? 

En stor kram till dig! Glöm inte att du aldrig är ensam <3

Svar på tråden deprimerad & gravid