• Dijon

Era erfarenheter av öppna förskolan?

Vad är era erfarenheter av ÖF?

Min är tyvärr inget vidare, bor i en rätt liten stad (26 000 invånare) och flyttade hit förra året. Tänkte det kunde vara kul att gå dit för att lära känna lite folk. Jo tjena, grupperingar så det stod härliga till, tjejer som redan känner varann i små grupper och några enstaka pappor som pratade med alla och inte direkt kände någon heller.

Har försökt prata men det leder ingen vart, de är så slutna och håller sig till sina "gäng".

Men fortsätter gå dit för vårt barns skull, hen tycker det är kul att se andra barn och få lite miljöombyte. (hen är 13 månader)

• Svar på tråden Era erfarenheter av öppna förskolan?
  • Pentagram

Det kan ta tid att ta sig in i redan etablerade grupperingar, särskilt om det är folk som umgås även utanför ÖF. Inte så stor skillnad från alla andra sammanhang, alltså. Det är inte alltid värt ansträngningen...

• Alexi

Jag tyckte det var suveränt. Var där massor under min andra föräldraledighet, med en bebis och en 2,5-åring. Suveränt, lek, fika och träffa folk.

Att du inte känner folk ännu får du ju ta, men fortsätt gå dit, heja glatt och var öppen för samtal så kommer du att lära känna dem så småningom.

• Anonym (älskade det!)

Jag gillade öppna förskolan massor. Sonen började på i förskolan när han var 2.5 år och fram tills dess så var vi var till öppna förskolan tre gånger i veckan och lekte och fikade. Lärde känna två mammor där som jag sen träffades med barnen utanför. Längtar tills jag få fler barn och kan hänga där för det var riktigt mysigt :)

• Maddi

Jag har varit hemma med min äldsta i 2,5 år. Någon termin har jag kommit i kontakt med nya. Andra terminer har det varit svårare. Speciellt en dag då de är 0-2 år, då kommer oftast folk i grupper och pratar med varandra.

Kände mig lite utanför då jag bla satt mig först och fika och ingen kom och satt sig vid mitt bord. Men vi går dit för barnens skull.

Jag har fått för mig att många yngre, runt 20, inte vågar gå dit själv. Bla har jag sett några gånger personer som väntar utanför och sen gått vidare, antagligen dök inte kompisen upp och vågar inte gå in själv..

• Natulcien

Jag har bara positiva upplevelser, både från stor och liten stad. Först bodde vi i Sthlm och där besökte vi en jättetrevlig ÖF. Alla pratade med alla och det var inga problem att komma in i gemeskapen.
    Sen flyttade vi till en liten ort med bara ca 20000 inv. Och det var lika bra där. Lätt att prata med alla och alltid trevligt och välkomnande. Börja prata med någon bara, så löser det sig nog. Glad

Svar på tråden Era erfarenheter av öppna förskolan?