• Ett namn

    IVF oktober 2015

    Hej tjejer!
    En till som är igång med IVF-processen. Första försöket, började spreja med suprecur och ska in på blodprov den 29september för att se om jag blivit nedreglerad och kan börja med Gonal F. Inga biverkningar förutom lite extra trötthet.

    Planerat ÄP v42 likt några av er andra. Genomgår behandling på Sahlgrenska.
    Kul att få följa er andra också :)

  • Ett namn

    Har precis hämtat ut mina Gonal F sprutor. Imorgon ska jag in och ta blodprov för att se om jag är nedreglerad och förhoppningsvis får jag börja spruta på torsdag. Hur mycket Gonal F har ni fått utskrivet till er? Jag fick 1200ie, vilket jag tycker låter lite. Vet inte dos än, får jag reda på på torsdag.

    Har sprutat med Suprecur i 2veckor nu och inga biverkningar för min del, vilket är skönt. Kanske något tröttare men blir lätt att jag känner efter lite extra samt härleder alla små förändringar till medicinen vilket jag egentligen inte tror stämmer för mig ;)

  • Ett namn
    Zamira skrev 2015-09-28 12:07:59 följande:

    Och jag var nedreglerad visade ultraljudet!!
    Slemhinnan var tunn som den skulle, så sprutstart för mig 1/10, jippi! :)


    Vad härligt och spännande! :D
    Gjorde de bara UL på dig eller tog du blodprov också? Jag ska in imorgon för att ta blodprov och se om jag är nedreglerad. Hoppas också på sprutstart 1/10!
  • Ett namn
    Lutetzia skrev 2015-09-28 21:54:37 följande:

    Jag fick utskrivet 2 * 900 men sen ändrades min dos från 200 till 300 per dag, så sprutorna räckte bara i 6 dagar. Har dock fått mer utskrivet nu. På onsdag ska jag på ultraljud - spännande! Känner mig uppsvullen och har haft lite lätt molvärk vid äggstockarna, så något verkar hända där. :)


    Så olika det kan vara. Hur gick det med dit ultraljud igår?

    Fick precis ett telefonsamtal från BM och ska börja ta Gonal F idag. Spännande och läskigt på samma gång men är glad att vara igång med nästa fas! Fick en låg startdos på 75ie och ska dit på tisdag för nytt blodprov.
  • Ett namn
    Sthlmsthlm skrev 2015-10-01 11:02:34 följande:

    Gjorde äggplock på carlanderska igår, snabbt och smärtfritt! 10 ägg blev det, så det känns väldigt lagom (haft för många tidigare). Verkligen stor skillnad upplevelse, kändes knappt under uttaget och har inte haft någon smärta eller svullnad efter. Otroligt. 


    Vad skönt att det gick så bra med äggplocket! Har du fått någon planerad tid för insättning?
  • Ett namn

    Började spreja 14september och tagit sprutor sen 1oktober, dvs 4st. Än så länge mår jag väldigt bra, har inte känt av några direkta biverkningar möjligtvis lite extra trötthet. Imorgon ska jag ta blodprov för att se om dosen på Gonal-F ska justeras.

    Hur är det för er andra som är igång, känner ni av något?

  • Ett namn
    Sthlmsthlm, 39 år, IVF nr 4, kort menopur 112, ÄP 30/9, ET 2/10, testdag 16/10.
    Totoo, 29 år, IVF nr 1, kort gonal-f 112, prel ÄP 13/10. 
    Zamira, 24 år, IVF nr 2, långa gonal-f 150, prel ÄP 12-13/10.
    MålaMittHjärta, 30 år, IVF nr 2 (FET stimulerad cykel) 
    Lutetzia, 32 år, IVF nr 1, långa gonal-f 300, ÄP 6/10

    TwinkyIVF , 26år STHLM, IVF 1, kort Gonal-F 150, ÄP 25/9, ET 30/9
    Ett namn, 28år, IVF nr 1, långa Gonal-F 75, Prel ÄP v42.
  • Ett namn
    Zamira skrev 2015-10-05 17:26:30 följande:
    Har haft lite huvudvärk, och känner mig tröttare än vanligt, men annars så tycker jag att allt är som vanligt :) 
    Jag hoppas att det blir äp på måndag, men tror att det blir på tisdag som förra gången, men oavsett så är det ju drygt en vecka kvar bara!
    Vad skönt :)
    Spännande, har du varit inne för UL än? Vilken sprutdag är du på?

    Jag hoppas få lite mer information i veckan men preliminärt är ÄP nästa vecka, men ingen aning om när ännu. Första IVFen så är ganska grön på detta.
  • Ett namn
    Zamira skrev 2015-10-05 19:52:45 följande:

    Nä, hade ju blodprov på denna dagen (dag 5) och onsdagen dag 7) förra gången då dosen höjdes, men nu så fick jag "bara" ultraljud på fredag (dag 9), samma som förra gången :)


    Är på samma dag som dig, började 1 oktober, så blir femte idag!


    Ja, vid första så vet man ju inte riktigt hur det blir, allt är ju så nytt! Har du varit inne för blodprov/ul än?


    Kul att vi ligger på samma :)
    Ser det alltså lite annorlunda ut gång två eller beror det på att de hittade en bra dos förra gången?

    Jag ska in för blodprov imorgon och då skulle vi nog boka in ultraljud också. :)
    Hoppas verkligen att allt ser bra ut med testerna.
  • Ett namn

    Tänkte höra om någon av er fått några riktlinjer när det kommer till sex? Befinner mig på sprutdag 8 idag, och ska in på VUL imorgon. Har för mig att de nämnde något om att inte ha sex för nära ÄP eftersom att ett ägg skulle kunna bli befruktat naturligt men vi har inte fått någon mer info angående detta, vi har heller inte fått något datum ännu men har det preliminärt nästa vecka :)

  • Ett namn
    Zamira skrev 2015-10-08 16:40:30 följande:
    Har funderat på det där också, försökte hitta info om det på nätet, men enda jag hittade var "dagarna innan ÄP".
    Men känns ju som att om man använder kondom så borde det ju inte vara någon fara tycker man :)

    Jag ska på ul imorgon så kan ju höra då? Om inte du också har ul imorgon vill säga!
    Precis det är det jag hittat också, och teoretiskt sätt kan det bli ÄP i början på nästa vecka för mig så kanske är dags att knipa snart ;) Har också sett olika information om hur lång tid mannen ska ha varit fri från utlösning, allt från 2-7dagar. Men får fråga imorgon när jag är på sahlgrenska.

    Kondom borde ju funka om det är eventuell befruktning som ska undvikas. Tror dock inte det finns några här hemma ;)
  • Ett namn
    lilsis skrev 2015-10-08 20:09:48 följande:

    Ang sex innan opu så rekommenderar de här att mannen inte haft utlösning 2-3 dygn innan han lämnar sitt prov så det ger sig självt...


    Tack! de sa något liknande till mig idag. Hon nämnde också att de nuförtiden inte är lika hårda på det men för var det inte utlösning på 3dagar men inte längre än 7dagar sedan senaste utlösningen.
    Zamira skrev 2015-10-08 16:40:30 följande:
    Har funderat på det där också, försökte hitta info om det på nätet, men enda jag hittade var "dagarna innan ÄP".
    Men känns ju som att om man använder kondom så borde det ju inte vara någon fara tycker man :)

    Jag ska på ul imorgon så kan ju höra då? Om inte du också har ul imorgon vill säga!
    Hur har det gått för dig idag?
    Jag hade 11äggblåsor och de största låg mellan 15-18mm, Bra resultat enligt läkaren, precis så de vill ha det :)

    Sköterskan ringde nyss och fick tid för ÄP på onsdag den 14e, totalt 11dagar med Gonal F, långa metoden. Nu närmar det sig verkligen!
  • Ett namn
    Zamira skrev 2015-10-09 14:21:35 följande:

    Var på ul förut där 14 äggblåsor syntes, så ÄP blir på tisdag som jag hade räknat med:)
    Hade önskat färre blåsor, för förra gången syntes ungefär lika många, som resulterade i 19 ägg(15dugliga) men bara 2 blev befruktande den gången, så är nervös om det blir samma igen, men det hoppas jag inte!! Så två stycken gonal kvar, sen Ovitrellen på söndag kl.21:)


    Skönt att allt såg bra ut!
    Blir det bättre Kvalité på äggen om det är färre?
    Då kommer jag att ligga en dag efter dig, fick äggplock på onsdag vid 12.
  • Ett namn
    Zamira skrev 2015-10-09 14:33:19 följande:

    Ja, jätteskönt, och skönt att du fick tid för ÄP också!!
    Nja det vet jag inte, men känns som att det borde vara kvalitet före kvantitet, fast det är ju vad jag gissar på bara ;)


    Jag skulle komma 7:45 på tisdag, men vet inte om jag är nummer 1 eller 4, förra gången fick vi vänta tills 10:45 med att få göra vårt ÄP, det var 3 dryga timmar att vänta :(


     Verkligen!!
    Jo det håller jag med om :) Min läkare sa att de försökte få fram mellan 5-15 ägg så tänker att är det inom det så är det bra!

    Vart gör ni IVF:en?
    På Sahlgrenska verkar det som att vi får olika tider, jag fick alltså sista vid 12. Antar att det är för att hamna så nära 36h som möjligt med ovitrellen. Vi ska komma in 10,30 så blir lite väntan. Förstår att det är jobbigt med 3h väntan. Hade ni med er något att sysselsätta er med?
  • Ett namn
    Lutetzia skrev 2015-10-09 17:51:09 följande:

    I dag var det äntligen dags för ET! Jag kände mig rätt glad och positiv trots att jag fortfarande har ont i äggstockarna, som stark mensvärk. Eftersom vi inte hört något om hur det gått med mina ägg, om de blivit befruktade, så var det mest spännande att få veta.
    Vi blev visade till ett likadant rum som före äggplock men fick bara en papprock att ha över mina vanliga kläder och skoskydd. Det dröjde rätt länge innan det blev vår tur. Nästan 45 minuter. Var så kissnödig! :)
    Vi fick gå till ett liknande rum som där vi gjorde äggplock. Pratade med embryologen som berättade hur det hade gått. Av 8 ägg hade 6 blivit befruktade. 1 skulle återföras idag, 2 till frysen. Är supernöjd med det.
    Innan ET fick vi se vårt lilla embryo på en skärm och sen med ultraljud en prick där det hamnat i livmodern. Känns smått overkligt att detta kan bli en bebis!


    Vad spännande och stort Grattis till ruvningen!
    Om en vecka kommer jag att befinna mig i samma sitts som dig, är så förväntansfull och spänd. Tänk att det kan vara vår tur nu. Håller mina tummar för er :)
  • Ett namn

    Ikväll, eller snarare i natt kl 00.00, ska jag ta Ovitrelle och sedan blir det ÄP på onsdag. Har verkligen blandade känslor inför det. Försöker tänkta bort den värsta oron om att det kan göra ont och fokusera på att det kommer att gå bra. Snart klara med första behandlingen.

Svar på tråden IVF oktober 2015