• Stjärn

Misstänker vi har Skabb, hjälp!

Hej, jag misstänker att min familj drabbats av skabb. Trodde först att det var en kvalsterallergi av något slag, eller ren inbillning, eller kraftig reaktion på knott-bett.

Det jag läst på nätet om skabb stämmer in bra på oss. Jag och sonen har klådan, känner att det kryper på huden lite då och då, och ibland så sticker det till. Och jag har de röda prickarna (på låren). Sonen har de nog mellan fingrarna med. Vissa nätter är det svårt att sova pga det kliar.
    Vi har haft detta sedan i början på juli, det startade på vårt landställe under semestern och vet inte hur vi fått det, men vi trodde vi lyckats bli av med dom då vi varit kli-fria i två veckor efter massa tvättar och många duschar.
    Men det började igen för en vecka sedan. Då på kvällen såg jag en pytte-ytteliten vit prick som rörde sig över min svarta baddräkt när den hängde på tork.

Om det är skabb, var var de i två veckor när vi var kli-fria? 
    Kan de ha suttit på min man dessa två veckor utan att han märkte det? Han känner inte ens av mygg/knottbett eller får svullnad av dem (han kan hålla fram armen och ha hundratals knott som biter och de ger bara en liten röd prick som försvinner på en gång), medans jag är oerhört känslig och måste ta allergitabletter under sommaren pga mygg och knottbett. Så det skulle inte förvåna mig om maken har detta/skabb också men inte känner av det alls. 
    .
    Vi tänker nog köpa Tenutex-behandling. Någon som vet hur man ska smörja in underliven? Och hur man smörjer på huvudet, jag vet att man inte ska behöva smörja huvudet men jag och grabben har dom i huvudet och ansiktet också, även om det inte känns lika mycket där. Och jag kände även en som kröp i örat i förrgår, och jag hörde hur det krafsade i örat, blä vad jobbigt. Jag fick ut den med en fuktad tops, dock gick det inte att se den på topsen pga den är så liten.

Jag har läst att skabben kan överleva 3-5 dagar utanför människan på textilier. Vi har tvättat och tvättat och tvättat allt, massa gånger.
    Och vi ska nu åka till vår sommarstuga under 5 dagar. Borde inte skabben som finns i hemmet dö då när det inte finns några människor att bo på? Eller måste vi ändå tvätta allt hemma igen?
    Och om vi får med oss skabb till landet så borde väl de dö när vi åker hem, eftersom vi inte tänker åka dit på över en månad och de då saknar människa att leva på?

Undrar hur långt ett skabbdjur kan ta sig utanför människokroppen? Kan den förflytta sig till ett annat rum? Kan den krypa upp och in i en kasse med ren tvätt?

Jag är tacksam för tips och råd

• Svar på tråden Misstänker vi har Skabb, hjälp!
  • Stjärn

Tack, men i den tråden finns tyvärr inte svar på mina frågor, förutom att jag såklart blir mer övertygad om att använda Tenutex.

Finns det fler som har råd om skabb?

• Stjärn

Tack, men i den tråden finns tyvärr inte svar på mina frågor, förutom att jag såklart blir mer övertygad om att använda Tenutex.

Finns det fler som har råd om skabb?

• jenny99

Vi hade nära släkting som bodde hos oss som fick skabb.Våra småbarn hade legat och klättrat i hennes säng och myst med henne men ingen annan fick skabb.Hon gick till vårdcentral och fick behandling direkt

• Stjärn

Jag puffar upp tråden..

Vi har inhandlat Tenutex nu, hur mycket ska man använda av salvan, tunt eller tjockt lager?

• Aikido
    Stjärn skrev 2015-09-11 14:57:54 följande:
    Jag puffar upp tråden..

Vi har inhandlat Tenutex nu, hur mycket ska man använda av salvan, tunt eller tjockt lager?
    Finns det inte en bipacksedel?

Har du inte varit hos läkare? Känns inte som någonting man ska ge sig på utan att ha fått det bekräftat.
  • Stjärn
    Vi var inte till läkare, det är så många som inte får rätt hjälp har jag läst mig till, och när vi själva kunnat bekräfta att det är skabb vi har så är ju behandlingen Tenutex, utan att behöva betala läkarkostnader för varje familjemedlem.

Vi är nu insmetade med salvan överallt, även huvudena eftersom jag även har en hel del besvär med krypningar, utslag och kliar i hårbotten. 

Vi ska duscha av oss imorgon, då har vi varit insmetade två dygn, vi smetade på mer salva efter ett dygn eftersom jag läst om flera personer som inte blivit av med skabben av bara ett dygn. Och när de sedan kört en ny kur har de kört på två dygn, och sedan även kört en till kur efter cirka en vecka, vilket vi också kommer göra för att även ta död på ev larver som kläcks
    .
    När vi smörjde in oss upptäckte vi att vi alla har fler utslag än vi trodde, även maken har utslag fast de kliar inte på honom.
    Har även hittat skabbgångar på mina handleder. 

Kliet minskade snabbt direkt efter insmörjning. Fast det sved lite av salvan så var det skönt när kliet minskade. Men just nu kliar det mer igen, hm vad betyder det?

Och jag har fått nya ställen som det känns att det kryper på, mest i hårbotten.Jag vet att det kan fortsätta klia i flera veckor efter behandlingen, men ska den krypande känslan vara kvar med? Jag menar, är de döda så kryper de ju inte!

Någon som vet?
Svar på tråden Misstänker vi har Skabb, hjälp!