• Moneal

    FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!

    Zoey83 skrev 2016-03-31 13:43:03 följande:

    Jag har ramlat ute idag!

    Jag halkade på en isfläck och landade på rygg, fick jätte ont i ischias trakten (på höger sida).

    Nu är jag jätte nojig! att något ska hända, t.ex. att förlossningen ska sätta igång tidigt), är bara i v.33 och har ändå haft massor av sammandragningar sen v.15.

    Efter jag ramlat (för nån timma sen) har jag inte kännt nå SD och jag har kännt att barnet rört på sig.

    Tror ni det är okej???


    det är säkert ingen fara, bebis ligger bäldigt skyddad där inne, men är du orolig skulle jag kontaktat fl för en koll eller rådgivning.

    Så obehagligt. :-/
  • Moneal
    Bibi84 skrev 2016-04-01 08:55:21 följande:

    det förstår jag verkligen inte är kul. Orolig blir man ju. 

    Apropå klåda....på kvällarna specielt så kliar det en HEL del på armarna, typiskt gravid klåda tänker jag. Har ju hört dom som har sån klåda att dom kliar tills det börjar blöda. Men det är ju inte skönt.

    har du någon klåda nu, eller är det när det väl bryter ut som klådan kommer?

    Bra att få ett svar utav bm angången fallet, och tur att det var baksidan och inte framsidan. 

    Idag är jag mycket bättre, så jäkla skönt. Inte direkt ont i kroppen eller att jag känner mig så himla annorlunda. Igår var en upp och ned dag kände jag. Men nu ska jag starta dagen med att se på lite film i sängen och slapna av och sen vill jag få ordning i huset, med lite hjälp. :) Otroligt fint väder ute idag också. Kanske en liten promenad kan vara lockande och ta fram alla cyklar.

    Någon som cyklat nu och tycker att det känns bra för bäckenet?


    Nä inge kul alls faktiskt.

    Har haft lite lätt klåda men jag känner att den har börjat ändra karaktär, får enbart på händer och fötter, finns ju som sagt vanlig gravid klåda, men jag tycker personligen att all klåda som är jobbig bör kollas upp så det inte är något annat.

    Hepatos är ju inte så informerat.

    En del går med det utan att veta.

    Och i de flesta fall händer inget,men känner iomed det som kan hända är det bättre att få lämna blodprov för att kolla gallsyran i blodet och levervärden.

    Usch vad jobbigt att ha en upp och ner dag!

    min var oxå Skit i går, har så mycket sd och mensvärk.

    Hoppas dagen blir bättre för dig i dag :)
  • Moneal
    lima76 skrev 2016-04-01 11:07:55 följande:

    Vad jobbigt! är det en kronisk sjukdom eller "bara" under graviditeten?

    Hoppas du får ordning på flytt och allt!

    Visst är det konstigt när man blir flyttad när man varit så bergis på tiden själv?! Den här gången blev jag flyttad tre/fyra dagar men på "rätt" håll och dessutom är jag inte bergis på ÄL eftersom jag fick ett missfall i somras, sen en mens emellan och gravid igen. men förra gången hade jag stenkoll och efteråt att hon fötts är jag ännu mer säker på att mitt datum var mer rätt än UL. 

    Var bara öppen med din nya BM och förklara oron över att gå över, hoppas du får en som är lyhörd!vet inte om jag vågat mig upp på en cykel nu :D är så himla längesen och jag känner mig så klumpig. Men att cykla ska ju vara en snäll aktivitet vid foglossning, bättre än att gå så för fogarnas skull behöver du nog inte vara orolig.

    Vi har också strålande sol idag, så härligt! fast blir nog mest en innedag ändå för vi började flytta mellandottern in i hennes nya rum igår och där är massor att sortera..


    Det är inte kroniskt utan bara kroppen som reagerar negativt på graviditeten,har haft det med 2 av 3 barn hittills och väntar nu på det en 3:e gång, känner trycket på höger sida,det ömmar och bränner och klådan samt lite andra varnings signaler.

    Fick op bort gallblåsan1 månad efter andra barnet pga hepatosen.

    Ja jag hoppas det blir bra, risken finns ju att allt sätter igång när flytten är över och lugnet sätter in haha, går man efter mitt eget datum är jag ju I vecka 38 när vi flyttar.

    Ja jag måste nog vara det, kommer gå i Laholm och föda i Halmstad så kommer ha 4 mil till fl, lite mer än nu.

    Det är oxå en liten oro då maken ej har körkort, och jag vet inte hur körduglig jag själv är i de veckorna ;)

    Cykla är ett big nono för mig, men känner man inget i fogarna så är det ju okej :)

    Här uppe är det snö blandat regn och sol, riktigt April Väder :)
  • Moneal
    Zoey83 skrev 2016-04-01 13:46:35 följande:

    Jag kontaktade igår och det var ingen fara enligt bm, de kollar bara om man skulle landat på magen el.om något förändras, t.ex. om man plötsligt skulle få SD ofta, blödning mm.

    Ja, det var riktigt obehagligt!!!

    Jag började gråta då jag blev så rädd, fick ont och blev även förbannad- allt på samma gång!

    Tycker jag har nog med graviditeten men är oerhört tacksam!!! att allt gick bra.

    Idag haltar jag fram och är öm där jag ramlade men det har blivit bättre sen igår och jag har kunnat sova inatt.


    Usch ja det kan jag förstå, fy vilken rädsla :-/

    Ja du kommer kanske vara lite ostadig ett par dagar men ni mår ju bra i alla fall och det är huvudsaken :)

    Ta det lugnt nu, och fötterna på.marken, inte i luften <3
  • Moneal
    lima76 skrev 2016-04-04 23:45:57 följande:

    hoppas du kan hålla allting i schack.. Lycka till med flytten också! 

    Jag kommer nog också att köra bil till bf men inga långa rundor.. Tänker du att du ska köra dig själv in till förlossningen när det satt igång eller löser ni det med ngn annan? Läskigt att köra med värkarbete..Nej, inte bättre, mer sämre faktiskt.. vilken vecka är du i? när bebisen fixerat sig kan det bli bättre med lite tur.

    jag har bm nästa måndag. Är i vecka 30+5 idag och min bebis har börjat hicka :)

    Tror inte han har lagt sig rätt ännu för jag tycker det hickar både uppe och nere i min mage.. 


    Haha nä så roligt ska vi nog inte ha det

    Har fl börjat och ingen kan köra får det bli sjuk resa i så fall :)

    men jag hoppas vara så körduglig att jag kan köra till bm och kanske även hälsa på det nya bb jag ska vara på innan det är dax.

    Fick idag reda på att jag kommer stå kvar på bf 21:a juni, och nu orkar jag inte bry mig längre.

    Men lillan är ju större och mitt sf var i dag 31 i 28+6 så har ökat med 6 cm på.4 veckor.

    Fortsätter pilen i diagrammet rakt upp så blir det ännu ett tul.

    Men så länge inte levervärden.ökar är jag nöjd :)
  • Moneal
    Bibi84 skrev 2016-04-05 08:11:35 följande:

    kommer ju ihåg att det blev bättre den sista månaden innan jag födde förra gången....men enligt UL så är det ju ca 3 månader kvar och inte två som är enligt gravtest och sista "mens". Tror mitt SF mått var ca 26 sista gången jag var hos bm och då var jag i v. 26-27 någonting. Kan det stämma? Har inte haft så stora magar i graviditeterna. Försöker hitta mina tidigare grav. journaler, men har inte hittat just det jag letar efter.

    Allt det jag gjorde igår fick jag smaka på när jag väl skulle sova så var jag så öm, men det gick helt fint efter mycket om och men. :) Men idag har jag inte ont i bäckent bak, men i ligamenten fram är jag otroligt öm. Känns som om lilla tjejen skulle ha borrat sig ned i bäckenet för att stanna och att bäckenet måste tänjas ut. haha.... konstigt det där. 

    Tycker faktiskt att det är många som flyttar i graviditeten, måste säga att det låter faktiskt ganska kul att flytta till ett nytt hus och installera sig där, men har en känsla på att i realiteten så är det ju mycket mera jobb. :) När flyttar ni Moneal?

    Idag ska jag bara ligga med benen högt, sen är det baka en chokladtårta till minsten imorgon som blir två år. Ska försöka laga hemmalagade fiskkakor idag så vi ska ha fiskhamburgare ikväll. Wish me luck! :)


    Ja samma här, enligt mig, äl, och test så är jag i vecka 32 nu men enligt bm i vecka 30.

    Vi flyttar 21:a maj så inte så lång tid kvar nu vilket känns skönt.

    Städfirma är bokad och men stannar och kollar så allt går som det ska haha

    Bara för det så startar det säkert när han ej är hemma
  • Moneal
    RobzMarley skrev 2016-04-05 06:39:22 följande:

    Oj ja hon har växt fort! Bra det är på det hållet ändå och att dina värden hållt sig bra.


    Ja det är så skönt att slippa eländet, hoppas det fortsätter så :)
  • Moneal
    lima76 skrev 2016-04-05 17:12:32 följande:

    kommer ihåg en gång  förra graviditeten när jag tränat yoga och lagt mig ner för avslappning efteråt. Jag kom inte upp hur jag än försökte och fick skrattande/gråtande ropa på min man som som tur var var hemma...

    Jag är också lite nervös för att bebis inte kommer att vända sig neråt. Mina andra har varit tidigt fixerade, jag försöker stå en stund på alla fyra i sängen innan jag ska sova, har läst att det hjälper dem att hitta ner i rätt ställning.

    har haft härligt väder här idag, 24 grader på altanen så riktig sommarkänsla. Har inte orkat så mycket så har mest suttit ute bara.. hoppas på fler såna dagar nu..:D då har ni en plan iaf! Jag har aldrig använr mig av sjukresa så har ingen aning om hur det fungerar, ringer man till sjukhuset och ber om en bil?


    jag vet faktiskt inte riktigt men vet att vi gjorde det med första barnet, kostade väll typ 100kr eller så tror jag.

    Går ju att ringa mbulans oxå i värsta fall :)
  • Moneal
    RobzMarley skrev 2016-04-05 17:23:11 följande:

    Bm besök idag. Vecka 33+6

    Sf mått 33

    Järn 107

    Blodtryck ok

    Hjärtljud 149

    Vikt +20kg

    Huvudet ruckbart men ligger på rätt håll


    var ju jätte bra värden :)

    Så långt du börjat komma nu :)
  • Moneal
    RobzMarley skrev 2016-04-06 07:02:21 följande:

    Ja, värdena är bra. De vill jag ska äta mer järn. Tar 2-3 Hemofer om dan. Ska ta två morgon o två kväll nu. :/

    Tycker ändå det sniglar sig tiden här. Det är TUNGT på jobbet. Godkänner fk min sjukskrivning på 25% ska jag nog försöka minska ännu mer.


    Ja det förstår jag, tycker alltid det sniglar sig upp till 5:an men sen går det undan i stället :)

    Ja, vad händer egentligen om man har för lågt järn?

    Mitt är lågt, äter 1 niferex och 4 hemofer/dag.

    Blir lite fundersam över vad som händer för bebis skull om mitt järn är lågt?

    Eller om det bara är jag som påverkas?

    jag hoppas då rakt inte på en maj bebis,är så.inställd på att få i juni så hon får allt hålla sig inne fram till 1:a juni i alla fall

    Ja det är tungt att flytta som gravid,stod i valet och kvalet att antingen ta det innan bf eller efter och jag har flyttat nyförlöst oxå och det var nog värre, så vi kör innan.

    Så kanske vi hinner komma i ordning någerlunda innan Lilja kommer :)
Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!