• Anonym (Surkärring)

Bråk på tåget. Vem hade rätt att sitta egentligen?

I somras var vi på semester och vi åkte tåg dit. Det var jag, sambon och dottern på två år. Vi hade bokat och betalat för tre sittplatser på tåget. Vi hade mycket packning för vi var borta i en vecka, och även dotterns vagn var med. När vi kliver på tåget så är det proppfullt med folk. Det sitter folk på våra platser redan. Alla bagageutrymmen är överfulla och vi får inte in en enda av väskorna någonstans. Min sambo säger till de som sitter på våra platser, antagligen en mamma och hennes döttrar på ungefär 15 och 20 år. De flyttar sig under stånk och sura miner. Vi bestämmer att vi ska ha packningen på ena sätet och att vår dotter få sitta i knä på oss istället eftersom det faktiskt var överfullt överallt. Vi packar två väskor och vagnen på sätet. Då kommer mamman tillbaka och gapar att vi måste ta bort packningen när tåget är så fullt så att fler får chans att sitta och att hennes ena dotter har ont i fötterna så att hon inte orkar stå. Då frågade jag varför de inte betalat extra för sittplatser varpå hon stormar iväg och kommer tillbaka med en biljettkontrollant. Denne i sin tur frågar om det är okej att vi flyttar vår packning så att hennes dotter får sitta. Självklart svarar jag, om du fixar plats åt vår packning. Det kunde inte kontrollanten då det var fullt och packningen fick ligga kvar. Hela resan hade en otrevlig stämning och jag har i efterhand funderat på om det kanske var vi som gjorde fel? Vad hade ni gjort ??

• Svar på tråden Bråk på tåget. Vem hade rätt att sitta egentligen?
  • Rainbow gg

Har jag betalt för sittplatser så tänker jag använda dom så som jag anser är bäst. Om det nu innebär att jag måste ha sambon i knät för att resväskorna inte får plats någon annanstans än i hans säte så får det vara så, det är ju fortfarande mina säten. Tycker jag.

• sextiotalist

Lite tjurigt var det nog, men jag förstår att man inte bli samarbetsvillig när man inte blir tillfrågad på ett juste sätt.
    Rent krasst så hade ni betalt för denna plats, så rätten är ju fortfarande er.

• Anonym (Aber)

Helt rätt!
    Hade det funnits plats för packningen var ni ju villiga att flytta den men nu gick inte det.
    Är det noga med sittplats så köper man en sådan biljett.

• Unaangelita

Jag tycker ni gjorde helt rätt. Ni hade betalat för platserna och då är det ni som har rätt att använda dem som ni vill.

• Anonym (Undrar)

Hur hade du reagerat om det var en gammal människa som hade svårt att stå ts?

• Anonym (Hmmm)

Ni har väl rätt i sak förmodar jag, men jag tycker ändå att det bar lite överdrivet. Om ni var nöjda med att ha er dotter i knäet så kunde ni väl erbjuda den sista sittplatsen till någon som behövde den. Sen hade det kanske underlättat om den andra mamman hade försökt vara trevlig istället...

• Anonym (Bea)

Rent krasst hade ju ni betalat för sätena och har därmed rätt att använda dem som ni behagar. När det gäller flickan som hade ont i fötterna så hade jag nog frågar resten av passagerarna om de kunde hjälpa till att hitta plats åt bagaget så att flickan med onda fötter hade kunnat sitta. Men det hade nog legat mer på tågvärden eller flickans mamma att ställa frågan och fixa det än på er. Bara för att en person är ung eller ser frisk ut innebär det inte att denne är det. Visst kan man tycka att flickans mamma i detta fall borde ha köpt sittplats åt dottern men om resan bokades sent och det var så överfullt så kanske sittplatserna var slut. Hur som helst. Ni gjorde rätt. Tågvärden borde ha tagit hjälp av övriga för att frigöra plats för ert bagage. Som det blev nu var olyckligt men inget ni har skuld till.

• Haskel

Rent byråkratiskt sett hade ni rätt.

Byråkratin lämnar dock mycket av medmänsklighet därhän.

Jag undrar mest varför du grunnar på detta nu, månader i efterhand. Dåligt samvete kanske???

• Anonym (...)

Skulle ni lagt packningen på ert barn eller vad? Packningen fick ju inte plats och ni hade ett säte över.

Om familjen (en vuxen, två tonåringar) visste att ena dottern hade ont i foten så hade de nog bra koll på hur man bokar sittplats.

Om det är en gammal människa? Gamla har svårare för att boka platser/sittplatser, de flesta äldre har väl inte en smartphone?. Då hade jag ställt mig upp och låtit den äldre sitta.

Svar på tråden Bråk på tåget. Vem hade rätt att sitta egentligen?