Bråk på tåget. Vem hade rätt att sitta egentligen?
I somras var vi på semester och vi åkte tåg dit. Det var jag, sambon och dottern på två år. Vi hade bokat och betalat för tre sittplatser på tåget. Vi hade mycket packning för vi var borta i en vecka, och även dotterns vagn var med. När vi kliver på tåget så är det proppfullt med folk. Det sitter folk på våra platser redan. Alla bagageutrymmen är överfulla och vi får inte in en enda av väskorna någonstans. Min sambo säger till de som sitter på våra platser, antagligen en mamma och hennes döttrar på ungefär 15 och 20 år. De flyttar sig under stånk och sura miner. Vi bestämmer att vi ska ha packningen på ena sätet och att vår dotter få sitta i knä på oss istället eftersom det faktiskt var överfullt överallt. Vi packar två väskor och vagnen på sätet. Då kommer mamman tillbaka och gapar att vi måste ta bort packningen när tåget är så fullt så att fler får chans att sitta och att hennes ena dotter har ont i fötterna så att hon inte orkar stå. Då frågade jag varför de inte betalat extra för sittplatser varpå hon stormar iväg och kommer tillbaka med en biljettkontrollant. Denne i sin tur frågar om det är okej att vi flyttar vår packning så att hennes dotter får sitta. Självklart svarar jag, om du fixar plats åt vår packning. Det kunde inte kontrollanten då det var fullt och packningen fick ligga kvar. Hela resan hade en otrevlig stämning och jag har i efterhand funderat på om det kanske var vi som gjorde fel? Vad hade ni gjort ??