• sextiotalist

Hur gör ni med styvungarna vid sjukdom?

Smittsamma sjukdomar då har barnen fått stanna hemma (även när vårt gemensamma har varit sjuk). Då har det t.ex varit magsjuka. Förkylningar gick bra, vårt gemensamma var så stort när rs-virusen är som värst, så vi upplevde det inte som någon större fara.
    Bältros smittar, så det hade jag nog räknat som smittsam sjukdom. Är det en vuxen eller ett större barn som har det, så hade det varit lättare

• sextiotalist
    Kine skrev 2015-09-11 11:47:52 följande:
    Ju mindre de är ju lättare är både bältros och vattkoppor.
    Anonym (ts) skrev 2015-09-11 10:52:49 följande:

Mitt barn är sju månader. Ett barn som är sju månader kan man inte säga åt. Får se till att styvbarnet inte kommer i närheten men känns ju så taskigt.. PS jag har bacillskräck..

Om det hade vart helsyskon så hade man inte kunnat göra något, är det inte bra att försöka undvika smitta när man kan?! Eller har jag fel?

En 7 månaders som skulle mot förmodan få bältros eller vattkoppor lider inte av det då det är såpass lindrigt.

Och ja, du är taskig som nekar syskon kontakt.

Hu klarar du vardagen med ett litet barn när du har bacillskräck?
    Det blir inte bältros och vattkoppor samtidigt, utan först vattkoppor och sedan kan, om man har otur, få bältros (vanligast när man är äldre).
    Men får man vattkoppor lindrigt, så kan man få det en gång till, jag har fått det och min grabb har fått det, ja, det var vattkoppor båda gångerna garanterat för min grabb. Men första endast 10-15 koppor, desto fler och värre nästa gång, i tonåren. När det gäller mig, så är det som mamma berättat
Svar på tråden Hur gör ni med styvungarna vid sjukdom?