Anonym (mor) skrev 2015-09-12 18:21:24 följande:
Nu anslår ju TS tonen genom att kalla bonusbarn! för "styvungarna"! Jag tänker att "styvungar" som kräks tar man inte in i huset men de egna barnen kanske man försöker skilja åt lite om den ena är magsjuk (knappast att det hjälper men ändå) lite skillnad där således tänker jag då...
Nej.
DU antar att TS "anslår en ton" helt efter dina förutfattade meningar och fördomar om styv/bonusmödrar. Jag vet många som inte använder ordet bonusbarn eftersom de tycker att styvbarn INTE har ngn negativ betydelse. Utan är ett etablerat ord som beskriver att barnet är ens mans/frus/sambos/partners barn sedan tidigare. Återigen är det DU som läser in en negativ betydelse av ordet.
I övrigt av det ordet nämner TS inget negativt om barnet eller sina känslor mot barnet, eller hur?
Skillnad? Ja, skillnaden ligger i att man med ett styv/bonusbarn har MÖJLIGHET att hålla isär ett friskt och ett smittat barn pga att det ena (eller båda) barnen har två hem. Med heltidsboende syskon finns sällan den möjligheten. Varför måste denna möjlighet antas vara negativ?
Min bonus (och hennes mamma) vill inte heller bli smittade. Jag vilket gör att vi utnyttjar möjligheten även när våra heltidsboende barn är smittade.
Är det för att vi (jag då enligt dig eftersom jag är bobus/Styvmamman som inye vill ha hit ett magsjukt barn om det kan undvikas) inte bryr oss om och vill träffa barnet? Tvärtom - det är för att det är rent ut sagt elakt att utsätta ett barn för smitta på det sättet om det finns ett bra alternativ.
Att vara med sin andra förälder ngn vecka extra anser jag inte vara speciellt dåligt alternativ. Gör du?