olika skrev 2015-09-12 21:15:36 följande:
Nu är dom stora och bestämmer själva vem dom ska vara hos men när dom var yngre så följde de oftast schemat, dels för att det fanns 9 inblandade personer i våra två familjer och skulle vi ändrat planerna så fort någon var sjuk så hade vår vardag varit mycket snurrig. Sen jobbade pappan ofta kväll när han inte hade barnen, det hade varit galet om han hade varit tvungen att vabba när barnen skulle varit hos oss. Nån gång ändrade vi för att barnet ville det själv och någon gång vid när hela pappans familj hade legat i magsjuka.
I TS fall så tycker jag inte att bältros är skäl nog att ändra planerna, det kan ge vattkoppor till en 8 månaders och det är absolut ingen fara utan en sjukdom som är bra att ha. Sen förkylning med den beror också lite på, hur gammalt är syskonet t.ex. om h*n fått bältros så måste barnet vara ganska stort och kan hålla sig borta från syskonet, sen kan det påverka om det är i början lr slutet av förkylningen och hur kraftig den är. Man RS är läskigt så jag kan förstå att du tvekade då.
Ditt barn behöver utsättas för sjukdomar TS för att kunna bygga upp ett immunförsvar, det är jätteviktigt inför kommande förskolestart. Tänk som så att det finns miljontals barn som har syskon med sjukdomar och dom far inte illa av det
Japp, vattenkoppor är en sjukdom som man bör få som barn, men 7 månader, nej, det är ganska onödigt. Det kan bli lindrigt, men det kan lika gärna bli ett barn täckt med koppor från topp till tå. Min brorsdotter blev smittad av "gamlamormors" bältros, var då ca 10 månader. Den lilla stackarn led nåt makalöst, trots att hon var i stort sett feberfri. Hon hade koppor överallt, i ögonen, i hela underlivet, rumpan. Tänk vad det svider med blöja på det! Min egen son var ca 14 månader, när han fick vattenkoppor, bra tänkte jag, för alla säger ju att de ska få det lättare, när de är små. Han har aldrig varit så sjuk i hela sitt liv som den gången. Fick stafylokockinfektion i ett par koppor på halsen, 41 graders temp.
Så nej, TS, kan ni göra en deal med biomamman om att hoppa över umgänget, till bonusen är smittfri, så gör det!
Ni kanske kan erbjuda ett byte, ta en annan helg extra vid ett senare tillfälle.