• MoLsMa­mma
    Äldre 11 Sep 10:56
    2699 visningar
    5 svar
    5
    2699

    blir galen, trebarnschock!?

    Jag har en liten bebis på några veckor samt en snart 5-åring och en snart 3-åring.. Och jag håller på att bli tokig!

    Bebisen kan inte ligga själv, då blir det gallskrik. Hen ska va PÅ mig hela tiden och amma väldigt ofta. De stora bråkar konstant, är uttråkade och skriker.

    Ni andra föräldrar med fler än 2 småbarn.. Hur har ni fixat det? Vet att det blir bättre med tiden men nu handlar det om att överleva dagen praktiskt taget. Jag är fastlåst med liten, de stora härjar och hemmet förfaller (är en pedant så det stressar mig fruktansvärt).

    Missförstå mig rätt, jag älskar mina barn och att vara mamma, men just nu, idag, är det riktigt jobbigt!

  • Svar på tråden blir galen, trebarnschock!?
  • Äldre 11 Sep 11:20
    #1

    bärsjal, köp ett par stycken: en med ringar för att ta ut och amma ofta, och en "riktig" trikåsjal för att gå ut till lekplatser, där bebisen kan  sova i ett par timmar och barnen kan leka av sig.

    Det blir säkert lugnare hemma om ni har varit ute 2 ggr/dagen.

    5åringer bör väl gå på förskolan, tycker jag. i alla fall 3 dagar i veckan!

    barnkanalen är nog inte såååå farligt som man tror, i din situation.

    sedan är det ett bra tillfälle för 3åringen och 5åringen att lära sig sysselsätta sig själva ibland (säg det till ditt samvete).

    städa på kvällarna när mannen tar hand om barnen.

  • En blå giraff
    Äldre 11 Sep 12:59
    #2

    Förskoleplats åt de två stora, men det kanske du redan har?

    Försök stressa ner också vad det gäller städningen. Lättare sagt än gjort men försök tänk att det är en begränsad tid. Kanske kan vara en idé att plocka bort en del leksaker hemma för att det ska vara lättare att hålla ordning under en period? Förut hade vår yngsta inget eget rum och jag gjorde då så att han fick ha en del leksaker framme och så bytte jag ut dem varje vecka eller så.

    Lär dig amma bebisen i sjal, då är du mer fri även om den lille vill äta hela tiden.

    Låt de stora barnen se mer på TV om de vill, bara det är lugnt. Min stora såg mycket på TV en period då yngsta var nyfödd eftersom jag inte fick ihop det annars.

    "Låna ut" ett av de äldre barnen i taget om du har någon släkting eller vän som kan hjälpa. Bra för barnet att få mer egen uppmärksamhet och vilsamt att ha bara en av de stora hemma så man slipper bråk och tjafs.

    Dela på föräldraledigheten!

  • Äldre 11 Sep 13:22
    #3

    Fördelen med 2 (eller 3) äldre än bebis är ju att de sysselsätter varandra. Nackdelen är att de bråkar och framförallt om de blir uttråkade.

    Så, var ute mycket. Bebis går ha i sjal och/eller vagn om den köper det sista. Motionera medvetet ungarna. Kan låta elakt men lägger man 1 timme på att gå och handla en liter mjölk så håller de sams iaf 10 minuter när man kommer hem :D Då har man också bättre samvete att sätta dem några minuter framför tv-n om det behövs.

    Hitta på uppdrag åt ungarna. T ex sortera tvätt. De kan sortera högar med rött/rosa, svart, vitt o s v över hela vardagsrumsgolvet.

    Öppen förskola kan funka ibland, men beroende på äldre syskon och de andra barnen kanske det inte gör det. Jag kunde aldrig ta mina killar på öppnis när de var 2-3 och 4-5 för de hade bara börjat jaga varandra runt bebisarna på golvet, inte hållbart!

  • MoLsMa­mma
    Äldre 11 Sep 13:50
    #4

    Tack alla för era förslag! Antar att allt är så nytt än så länge och att jag känner mig låst och utan kontroll.. En vanesak misstänker jag! Vara ute är super, frisk luft och oftast glada barn.

    De två stora går på fsk 15 h i veckan, men det är än så länge ett enda roddande på mornarna innan vi går dit. Handlar nog också om att hotta rutiner. Får ställa högre krav på sambon också vad gäller matlagning o hem också.

    Bärsjal och sele har jag, får använda de mer.. Vagnen är ingen favorit för lilla än så länge.

    Som sagt, tack!

  • Äldre 11 Sep 22:45
    #5

    Det är ju stressigast i början innan bebisen börjar få några mönster. Kanske hjälper det att duka fram tallrik mm till frukost kvällen innan, be barnen ta fram kläder för nästkommande dag o s v, då många små saker lätt blir stressande. Beröm dem för allt önskvärt beteende och försök ge dem en stunds egentid per barn och dag. En del bråk är ju för att få uppmärksamhet också, samtidigt har ju barnen en ny situation där du säkert känner dig mer stressad, vilket påverkar dem på ett omedvetet plan.

    Sedan kan ju öppen förskola/utelek vara toppen de dagar barnen inte har förskola. Kanske går det dra kort med olika aktiviteter de kan göra t ex pärla, play doh, sykort mm, så dagarna får variation, men ändå utifrån samma struktur med frukost, lunch, mellanmål o s v.

    Vi är själva snart där med tre barn, så det blir spännande att se hur det ska gå. Just nu ser jag inte fram emot de 3 sista veckorna av graviditeten om jag "måste" ha dem hemma heltid och vara fl efter 3 veckors sjukskrivning för mycket sammandragningar. I synnerhet nu när foglossningen verkar komma och jag är så långsam i rörelserna och inte orkar gå så långt.

Svar på tråden blir galen, trebarnschock!?