• Myhanna

Testamente

Hej! Jag skulle vilja veta om någon varit i samma situation? Min mamma gick bort i somras efter lång tids sjukdom! Hon har två barn till i ett annat äktenskap, alltså jag har två halv syskon! Då min mamma var väldigt besviken på de andra två barnen som inte brytt sig direkt om henne samt burit sig illa åt ville hon skriva ett testamente för två år sedan, hennes sista vilja var att de två barnen endast ska få sin laglott och resten ska tillfalla mig! Vad jag inte visste och inte min mamma heller "tror jag" är att de andra två barnen måste godkänna hennes sista vilja! Verkar inte vara många som vet om att det är så här! Nu till min fråga, de vill inte skriva under/godkänna testamentet utan vill ta det vidare till tingsrätten! Det är så fruktansvärt tungt, dels sorgen, jag har fått ordna med allt som begravning, jurist/bodelning etc etc och de kommer nu och vill lägga sig i när det kommer till det ekonomiska så klart! Sorgligt är också att de inte accepterar mammas sista vilja Har någon erfarenhet av detta? Tror ni att de kommer få igenom sin vilja? Tack för förhand

• Svar på tråden Testamente
  • Kjell2

Är testamentet korrekt utformat kommer de förlora i tingsrätten

• Birgitta02

Japp, som Kjell säger. Är det juridiskt korrekt utformat så slösar de bara en massa pengar. Risken är nämligen stor att de får betala både dina och sina egna rättegångskostnader. Blir dyrt. Men de har ju all rätt att bestrida testamentet.

• Myhanna

[quote=75742768][quote-nick]Kjell2 skrev 2015-09-11 12:26:14 följande:[/quote-nick]Är testamentet korrekt utformat kommer de förlora i tingsrätten[/ Hej och tack för svar! Det borde det vara, det är en jurist på Swedbank som gjort det! Den juristen vi har nu har inte sagt något om att det är felaktigt på något sätt! Hur kommer det sig att du tror att de kommer förlora-nyfiken måste vi ses i rätten? Måste jag ordna med advokat? Etc Tack igen för svar!

• Myhanna
    Birgitta02 skrev 2015-09-11 12:37:36 följande:
    Japp, som Kjell säger. Är det juridiskt korrekt utformat så slösar de bara en massa pengar. Risken är nämligen stor att de får betala både dina och sina egna rättegångskostnader. Blir dyrt. Men de har ju all rätt att bestrida testamentet.

Tack så hjärtligt för svar du med! Åh jag hoppas att ni har rätt! Är så orolig och mår så dåligt! Det tär så på krafterna och jag bara gråter Tack igen
  • Birgitta02
    Myhanna skrev 2015-09-11 12:46:55 följande:

[quote=75742768][quote-nick]Kjell2 skrev 2015-09-11 12:26:14 följande:[/quote-nick]Är testamentet korrekt utformat kommer de förlora i tingsrätten[/ Hej och tack för svar! Det borde det vara, det är en jurist på Swedbank som gjort det! Den juristen vi har nu har inte sagt något om att det är felaktigt på något sätt! Hur kommer det sig att du tror att de kommer förlora-nyfiken måste vi ses i rätten? Måste jag ordna med advokat? Etc Tack igen för svar!

Det är ofta tvister vad gäller testamenten. Hon har all rätt att testamentera bort allt utom laglotten. Och den får ju dina halvsyskon. De har inget att komma med :). Du kan mycket väl anlita jurist med denna specialitet, men vänta och se vad syskonen gör först. Syskonen kommer med säkerhet säga att du manipulerat mamma osv osv osv. Sitt lugnt :)
  • Myhanna

Oj vad konstigt mitt första svar blev, hoppas att ni förstår

• Myhanna

[quote=75742850][quote-nick]Birgitta02 skrev 2015-09-11 12:49:53 följande:[/quote-nick]

Myhanna skrev 2015-09-11 12:46:55 följande:
    Det är ofta tvister vad gäller testamenten. Hon har all rätt att testamentera bort allt utom laglotten. Och den får ju dina halvsyskon. De har inget att komma med :). Du kan mycket väl anlita jurist med denna specialitet, men vänta och se vad syskonen gör först. Syskonen kommer med säkerhet säga att du manipulerat mamma osv osv osv. Sitt lugnt :)[/ Tack för svar, tack så hjärtligt!
  • Myhanna
    Myhanna skrev 2015-09-11 12:53:17 följande:
    [quote=75742850][quote-nick]Birgitta02 skrev 2015-09-11 12:49:53 följande:[/quote-nick]Det är ofta tvister vad gäller testamenten. Hon har all rätt att testamentera bort allt utom laglotten. Och den får ju dina halvsyskon. De har inget att komma med :). Du kan mycket väl anlita jurist med denna specialitet, men vänta och se vad syskonen gör först. Syskonen kommer med säkerhet säga att du manipulerat mamma osv osv osv. Sitt lugnt :)[/ Tack för svar, tack så hjärtligt!

Tack för svar! Tack så hjärtligt! Jo vad jag har förstått kan de komma med sådana påståenden
  • Kjell2

Ta det lite lugnt. Kännslor brukar svalna och förnuft komma tillbaka med lite tid.

Rör det sig om mycket pengar kan det vara idé att du redan nu kontaktar en egen advokat.

Går det så långt som till domstol lär ni behöva ses där.

• Myhanna

[quote=75742876][quote-nick]Kjell2 skrev 2015-09-11 12:56:20 följande:[/quote-nick]Ta det lite lugnt. Kännslor brukar svalna och förnuft komma tillbaka med lite tid. Rör det sig om mycket pengar kan det vara idé att du redan nu kontaktar en egen advokat. Går det så långt som till domstol lär ni behöva ses där.[/ Det rör sig om en bostadstävling som ska säljas för kanske ca 900 000:- Åh gode gud jag hoppas verkligen inte att det blir domstol! Nu vänder de sig till tingsätten, vad händer då? Vet ingenting!

Svar på tråden Testamente