• Idaa96

Är det fel för mig att skaffa hund?

Jag är 18 år (snart 19) och jag har alltd velat ha en egen hund. Jag har växt upp med hund och även varit hundvakt åt släktingars hundar osv. Men jag är orolig att jag är för ung, att den ska få ett dåligt liv hos mig (speciellt när alla verkar tycka att jag är just för ung). Jag vet att en hund kräver tid och just nu arbetar jag som vikarie så de kan ringa mig tidigt på morgonen och så kan jag få åka iväg och jobba i 8 timmar. Jag har en pojkvän som jag bor med men jag vill kunna känna att jag kan ta hand om den på ett bra sätt. Jag vill plugga vidare men vet inte när eller vart än och jag har läst mycket om att ungdomae festar mycket men jag har aldrig varit intresserad av det på samma som jag vet vissa kompisar är. Jag är så förvirrad om jag kan skaffa hund eller inte, uppskattar svar och förlåt om jag formulerat dåligt.

• Svar på tråden Är det fel för mig att skaffa hund?
  • j a d e

Nej du bör inte skaffa hund just nu.

• Soffan

Nej du har inte möjlighet just nu att ha hund baserat på det du skriver. Läs på vad för regler gäller ang djurhållning med tider de får vara själva och så.

Fundera också på vad för ras du kan tänka dig och tänk på att bara för att det är en liten hund kräver de inte mindre i form av skötsel och promenader.

• Monchichier

Det kan ju bara du känna. Om pojkvännen går med på att vara "delägare" i hunden och gå ut på promenader och aktivera hunden de dagar du är borta 8-9 timmar om dagen så funkar väl det alldeles utmärkt!

Bara det att du oroar dig för sådant här ger ju en antydan om att den hund du i framtiden skaffar kommer att få ett väldigt varmt och kärleksfullt hem

• Vanja

Finns ju dom som söker dagmattar till sina hundar, det kanske skulle kunna va nåt sålänge?

• Idaa96

Jag har en katt nu så jag har koll på regler för djurhållning och min pojkvän vill vara delaktig jag vill bara inte att han tar över men det får ju vi lösa.

Jag vill vara förberedd och kolla upp allt så jag verkligen har koll på allt så det ska bli så bra som möjligt!

Dagmatte har jag kollat upp lite grann men är svårt när jag inte vet hur jag jobbar om dagana :/

• Gizmo

Du är inte för ung tycker jag. Det viktiga är att du har någon som kan passa hunden då du arbetar och det har du ju. Om du känner att du har tid & ekonomi att skaffa hund så gör det! 

• Fontana

Jag tycker du ska nöja dig med att ha katt. Katter kan man ju lämna ensamma på ett annat sätt än en hund om det behövs. Det är ju väldigt mysigt med katt också, som du säkert vet.

• Soffan

Varför köpa hund om man ändå inte har tid?

Dagmatte i all ära- för de som är skadade eller sjuka i korta perioder- men att redan ifrån början ta in en Dagmatte är för mig bara ett kvitto på att du inte bör köpa hund just nu.

Att jämföra katt och hund i tid och omvårdnad är rent av skrattretande.. allvarligt? Naivt att tänka så.

Vill du ut och resa? "Leva livet" ta en kryssning i sista stund eller sista minuten till solen?

Vem ska då ta hand om hunden?

• Monchichier
    Fontana skrev 2015-09-12 09:36:54 följande:

Jag tycker du ska nöja dig med att ha katt. Katter kan man ju lämna ensamma på ett annat sätt än en hund om det behövs. Det är ju väldigt mysigt med katt också, som du säkert vet.

Varför inte en eremitkräfta istället för katt?
  • Redcat
    Idaa96 skrev 2015-09-11 18:32:18 följande:

Jag är 18 år (snart 19) och jag har alltd velat ha en egen hund. Jag har växt upp med hund och även varit hundvakt åt släktingars hundar osv. Men jag är orolig att jag är för ung, att den ska få ett dåligt liv hos mig (speciellt när alla verkar tycka att jag är just för ung). Jag vet att en hund kräver tid och just nu arbetar jag som vikarie så de kan ringa mig tidigt på morgonen och så kan jag få åka iväg och jobba i 8 timmar. Jag har en pojkvän som jag bor med men jag vill kunna känna att jag kan ta hand om den på ett bra sätt. Jag vill plugga vidare men vet inte när eller vart än och jag har läst mycket om att ungdomae festar mycket men jag har aldrig varit intresserad av det på samma som jag vet vissa kompisar är. Jag är så förvirrad om jag kan skaffa hund eller inte, uppskattar svar och förlåt om jag formulerat dåligt.

Jag hade precis fyllt 20år när jag fick hem min hane många saker man ska tänka på när man skaffar hund vad händer med hunden när man jobbar, om man skaffar en valp så måste man tänka på om man har tiden och orken med allt vad det innebär, oavsett om man har hundvakt så blir man fortfarande mer låst än vad man va innan eftersom man är ansvarig över ett till liv ett tips: innan jag skaffa min första hund (har 2st nu) så skrev jag ner alla saker som kan gå fel, alla sjukdommar med rasen, problem med rumsrenhet, om hunden är osäker, aggresiv m.m, hur jag skulle gå till väga med alla problem som kan uppkomma och om man inte är berädd att kämpa med alla problem som kan komma upp så ska man vänta med att köpa en hund med de vill säga att man ska inte skaffa hund om man inte är helt 120% på att man kommer ha den resten av dens liv
  • Erika 146

Du är inte för ung och att du tänker mycket och öppnat denna tråden visar på bra mognad. Jag ansågs oxå ung när jag köpte min rottistjej (hade precis fyllt 22) var sambo men han jobbade borta och jag själv var arbetslös/timvikarie. Jag tog aldrig beslutet själv utan pratade med min mamma om saken och skulle aldrig kunnat köpt hund utan hennes ja. Man får inse att man måste ha hjälp med delad vårdnad (hela hundens liv) oavsett har fast jobb/arbetar skift/plugg etc. Dagis finns men det kostar och man måste ha massor med tid (speciellt första året) för att knyta an, gå kurs(er) uppfostra. Man måste räkna in dålig ekonomi (man ska ändå ha pengar till mat/försäkring/vaccination och andra tillbehör) och verkligen räkna hunden som sin familj. Min tjej har jag haft med mig överallt. Allt ifrån lugna förfester till semester på Gotland. Har gjort allt för henne oavsett hur mitt liv sett ut och skulle aldrig klarat det utan mamma som haft henne deltid periodvis när jag jobbat skift. Har även oavsett ekonomi sett till att gå minst en hundkurs om året som extra aktivering/socialicering/motivationsboost. Hunddagis har hon oxå varit på men aldrig heltid. Hoppas du blev klokare :)

• Birgitta02

Det har inget med ålder att göra. Men jag kan läsa i ditt inlägg att du inte har möjlighet att ta hand om en hund. Du vet inte hur ens den närmaste veckan blir. En hund får inte vara ensam 8-9 timmar om dagen. En valp får inte vara ensam alls. Den skall sakta ensamhetstränas. Från en halv minut till två timmar i taget. Det tar flera månader. Det innebär att det alltid bör vara någon hemma - alternativt hundvakt. Hund är ett åtagande för 10-15 år framåt. Visst kan livet förändras under den tiden. Massor t o m. Men att påbörja ett hundägande när man inte ens har förutsättningarna för det NÄR man köper hunden känns ju onekligen som ett hopp i galen tunna.

Vänta med hundtankarna tills du har ett stabilt liv och du vet vilka förutsättningar du har.

• Erika 146

Kan tillägga att vara arbetslös/timvikarie hela första året var det bästa (inte ekonomiskt dock ) för då hade jag verkligen tid för uppfostran, knyta an och gå så många kurser på bruks jag tyckte var nödvändigt för att på bästa sätt få en trevlig/socialicerad och glad hund. För tro mig de första åren får man kämpa :) man gör fel 1000ggr, gråter och blir gråhårig men för mig var det värt allt.

• Idaa96

Uppskattar alla svar och känns skönt att få höra hur många andra som har hund har gått tillväga när de skaffade hund första gången :)

• Jdowbdgwo

Jag skaffade hund direkt efter studenten hade inget fast jobb men hade ändå pengar för att betala för min hund men bodde kvar hemma. Jag skulle rekommendera dig att vänta. Man låser upp sig med hund och det kostar. Jag har haft oturen med flera dyra veterinärbesök som jag inte alltid haft råd med. Du skulle säkert klara av att ge hunden ett bra liv men hur mycket är du villig att offra för din hund? Om några år kanske du vill plugga/jobba utomlands i några år.

Jag vet inte vilken ras du tänkt köpa men har du inte råd att köpa det bästa foder som Orijen acana canagan färskfoder eller barf utan tänker ge din hund typ doggy ska du inte köpa en hund.

• Redcat
    Jdowbdgwo skrev 2015-09-16 12:34:45 följande:

Jag vet inte vilken ras du tänkt köpa men har du inte råd att köpa det bästa foder som Orijen acana canagan färskfoder eller barf utan tänker ge din hund typ doggy ska du inte köpa en hund.

Ja håller med dig om att man inte ska ha doggy.

men det finns så mycket olika foder mellan doggy och Orijen acana canagan färskfoder, vilket foder som är "bäst" beror på vem du pratar med.

min syster har barf till sina hundar och älskar det fodret jag har torrfoder till mina hundar för att dom har perioder då dom inte vill äta och då kan de ligga framme utan att bli dåligt, plus att min ena hund är känslig i magen och har äntligen hittat ett foder som funkar på han

Jag förstår din poäng att man ska vara berädd på att foder kostar om man ska ha ett bra foder till sin hund och det tycker jag att man ska ha däremot så tycker jag att när man väljer vilken typ utav foder så ska man gå på vad som funkar bäst i vardagen och vad som funkar bäst till hunden
Svar på tråden Är det fel för mig att skaffa hund?