Inlägg från: Eggs |Visa alla inlägg
  • Eggs

bli lastbilschaufför

Hej! Jag går i 9:an och har länge velat bli lastbilschaufför. Ska nog in på någon sorts transportlinje på gymnasiet. Jag har några frågor till er, hur mycket tid kommer själva utbildningen ta tills dess att jag får jobb? måste man köpa egen lastbil? ifall man får en lastbil av företaget, lämnar man in den efter arbetstid eller har man själv ansvar för den? vad är medellönen?

kommer jag på några fler frågor så postar jag dom sen. skriv gärna lite mer användbar info

mvh

• Svar på tråden bli lastbilschaufför
  • Eggs
    Gert skrev 2015-09-11 22:38:49 följande:

Lastbilsyrket är satt under mycket hård press på grund EU-regler. Lastbilschaufförer från Östeuropa kör i Sverige för en mycket mindre lön än vad svenska lastbilschaufförer gör och det skapar en osund låglönemarknad där svenska företag och svenska chaufförer blir utkonkurrerade av billig arbetskraft. 

lönen spelar inte så mycket roll. har hört att det ska vara lätt att hitta jobb som lastbilschaufför här i Skåne
  • Eggs
    bängolle skrev 2015-09-12 03:10:27 följande:

Avtalsenlig lön ligger runt 150kr i timmen. Du måste inte köpa en egen lastbil, de flesta chaufförer är anställda på ett åkeri. Gymnasiet är väl på tre år. Efter det brukar man ha körkort ykb, truckkort adr mm klart och kan börja söka jobb. Om du får en "egen" lastbil är väldigt olika.

tar man både bil och lastbilskörkort på gymnasiet? har hört att man måste ha bilkörkort för att ta lastbilskort
  • Eggs
    FruMähler skrev 2015-09-12 09:00:53 följande:

Ta kontakt med en studie och yrkesvägledare på di skola och kolla på yrkeskompassen på arbetsförmedlingens hemsida. Där kan du se hur prognoser ser ut på ett ungefär när du gått klart gymnasiet.

har snackat med studievägledaren och han kan inte ett skit
  • Eggs
    LizFliz skrev 2015-09-13 07:56:53 följande:

Hej!

Min man jobbar som lastbilschaufför.

Det kan vara ett ganska hårt jobb med dåliga arbetstider och långa dagar.

Om du är beredd på att ta i när du jobbar och ha nästan ingen fritid är det ett bra jobb.

Sen är ju alla åkerier olika :)

Min man tex börjar jobba 7.30 och slutar 19.00. Han har ofta tungt gods som dras av med en vanlig handtruck.

Här där vi bor är det ganska lätt att få jobb som lastbilschaufför om man inte är kräsen :)

tack :) ditt svar hjälpte ganska mkt. jag är beredd att ta jobb var som helst, planerar att bo i lastbilen så tror det inte kommer vara så svårt att få jobb. eller vad tror du?
  • Eggs

har på många ställen läst att det är brist på lastbilschaufförer i Sverige. men många här säger motsatsen, vet inte vad jag ska tro

• Eggs
    athanatos skrev 2015-09-13 17:20:37 följande:

Men googla lite bara, läs artiklar som berättar hur dåligt det ser ut i transportsektorn i Sverige. Men en sak kan du räkna med. vi har inte brist på något yrke i Sverige.

citat från wikipedia: Trots en positiv bild av ett självständigt yrke, råder en ökande brist på lastbilschaufförer både i Sverige och i synnerhet i Europa. Enbart i Sverige behövs 7 000 nya chaufförer inom ett år, vilket motsvarar 6 % av yrkeskåren. I vissa europeiska länder är motsvarande siffra 15 %, vilket innebär att 100 % uppnås inom 7 år (förenklat: "alla byts ut")[6][7]. Även inom andra chaufförsyrken råder stor brist. Bristen på kompetenta busschaufförer har av Riksdagens trafikutskott t o m uppmärksammats som ett hot mot en fungerande kollektivtrafik [8].
  • Eggs
    athanatos skrev 2015-09-13 17:20:37 följande:

Men googla lite bara, läs artiklar som berättar hur dåligt det ser ut i transportsektorn i Sverige. Men en sak kan du räkna med. vi har inte brist på något yrke i Sverige.

citat från wikipedia: Trots en positiv bild av ett självständigt yrke, råder en ökande brist på lastbilschaufförer både i Sverige och i synnerhet i Europa. Enbart i Sverige behövs 7 000 nya chaufförer inom ett år, vilket motsvarar 6 % av yrkeskåren. I vissa europeiska länder är motsvarande siffra 15 %, vilket innebär att 100 % uppnås inom 7 år (förenklat: "alla byts ut")[6][7]. Även inom andra chaufförsyrken råder stor brist. Bristen på kompetenta busschaufförer har av Riksdagens trafikutskott t o m uppmärksammats som ett hot mot en fungerande kollektivtrafik [8].
Svar på tråden bli lastbilschaufför