Inlägg från: Anonym (trött på virus) |Visa alla inlägg
  • Anonym (trött på virus)

Hur ofta vabbar/vabbade ni?

Ja du, vad ska man säga?

De flesta får ju en rejäl omgång virus när de börjar förskola/skola, spelar ingen roll om man är 12 månader eller 6 år där.

Jag som själv aldrig var på förskola som liten utan hos mormor och morfar var istället sjuk hälften av tiden i lågstadiet, för då fick jag gå igenom alla virus som de andra redan hade klarat av, samt att jag jämt fick öroninflammation.

Vår son har också varit mycket infektionssjuk och är det fortfarande upp i mellanstadiet, skolstarten har ett par år i rad inneburit 4 virus på sex veckor men eftersom vi har delat vabben och delvis kan jobba hemifrån så slår det inte lika hårt mot våra jobb.

En del barn är sjuka mer än andra men någon röd tråd eller nåt magiskt medel som fixar det finns inte tyvärr. Om man tjatar extremt mycket så kollar vården blodkroppsstatus på barnet, säger att allt är normalt fast det är sjukt fyra av sex veckor och att det bara är att vänta ut det.

Mitt tips är att försöka lära barnet att vara noga med handhygienen och undvika barn som snörvlar och hostar. Se till att barnet alltid tvättar händerna med tvål och vatten när ni kommer hem från förskolan, och ni vuxna ska klart också vara noga och hålla er undan från barnet om ni har halsont eller andra symptom.

Se även till att de ni träffar privat är friska, det är många idag som tycker att de kan komma och umgås fast de och deras barn har feber och går på Ipren tyvärr och det  gör inte livet lättare för de som har lätt att bli infektionssjuka.

Det som funkar bäst för mig som vuxen är att inte åka kollektivt, det besparar mig flera sjukdomstillfällen om året.

Miew skrev 2015-09-12 16:18:16 följande:

Jag tror vi har vabbat 1-2ggr per barn. De är 13, 11 och 6år. De är praktiskt taget aldrig sjuka, har aldrig ätit penicillin, har inte haft vattkoppor eller tredagarsfeber.

Vet inte varför de är så friska. Jag och deras pappa är aldrig sjuka heller.

Jo, för att vi är skapta olika. Det gäller hur lätt man insjuknar av virus också. Många fler i befolkningen får t ex influensavirus än som upplever sig insjukna i säsongsflunsan, det går att testa efteråt i vetenskapliga studier.

Jag har t ex aldrig huvudvärk, det undrar jag varför vissa har hela tiden men jag har fantasi nog att tänka att livet nog är orättvist där med.
    Miew skrev 2015-09-12 16:18:16 följande:

Jag tror vi har vabbat 1-2ggr per barn. De är 13, 11 och 6år. De är praktiskt taget aldrig sjuka, har aldrig ätit penicillin, har inte haft vattkoppor eller tredagarsfeber.

Vet inte varför de är så friska. Jag och deras pappa är aldrig sjuka heller.

"Jag har aldrig huvudvärk om jag inte har 40 graders feber. Fattar inte vad alla gnäller om, att de har huvudvärk varje vecka liksom."

Kan vi enas om att vi inte föds lika och att det kanske kan vara något ärftligt? En del har klen mage, andra har klen rygg, en del får lätt migrän. Och vissa av oss blir lättare infektionssjuka.

Det är bevisat att många fler smittas än som faktiskt får sjukdomssymptom vid vinterinfluensor mm, men vissa insjuknar inte.
Svar på tråden Hur ofta vabbar/vabbade ni?