Hur ofta vabbar/vabbade ni?
Vår son fyller snart 5 år, och började på förskolan vid 2 års ålder, så han har gått där i tre år. Det var en del sjukdomar när han precis började i augusti 2012. Då var det kanske tre tillfällen under den hösten. Men sen har det inte varit så mycket mer. Nåt enstaka febertillfälle, en magsjuka och ett par förkylningar bara. Vi vabbar kanske 2-3 dagar per termin skulle jag tippa. Och vi delar på det.
Men det är ju olika. Jag själv är, i princip, aldrig sjuk. Det var flera år sedan jag var förkyld. Magsjuk en gång för nåt år sen. Och feber har jag inte haft sedan jag var barn. Kanske har sonen ärvt mitt immunförsvar..?
Men vi är även noga med att hålla honom hemma tills han är helt frisk vid sjukdom. Skickar man tillbaka för tidigt, så kan ju barnet bli sjukt igen. Vi tvättar alltid händerna efter en dag på förskolan/jobbet. Vi är ute mycket. De är även ute väldigt mycket på vår förskola.
Men din man måste ju också kunna vabba någon gång. Om ingen ersättare finns så får de väl klara sig utan assistent den dagen? Får han inte vara sjuk själv heller?