Hur ofta vabbar/vabbade ni?
Jag tycker inte det låter som att du vabbar särskilt mycket.
Att ett barn inte varit sjuk alls innan 2-års ålder är ju inte jättepositivt då varje virus stärker immunförsvaret. Så iom att Gabaldon varit sjuk har han ju inte byggt upp sitt immunförsvar och åker på allt nu. Man ska inte skydda sina barn mot alla sjukdomar, man gör de ingen tjänst.
Sen tror jag att det kvittar vad för förskola det är, i början av en termin bryter det alltid ut sjukdomar såsom förkylningar, höstblåsor eller magsjuka. Jag jobbar på Ur&skur men vi har ändå fått världens omgång, både barn och personal.
Nu går vår son bara på förskola 2-3 dagar i veckan men vi vabbar nog iaf 2 dagar per månad. Då är inte inräknat de dagar han är ledig samt helg och han är sjuk. Bara i augusti hade han hög feber vid två tillfällen.
Att det är du som tar mest vabb kan inte ditt jobb säga nått om. Tyvärr har nog alla tänkt så nån gång om en kollega, ta det inte så hårt utan släpp det. Kanske bra att förklara varför du måste ta mer vabb än din man.
Våra barn har börjat relativt sent i förskola. Först barnet var 3 år och hade knappt inte varit sjuk någon gång innan dess. Han hade inte utsatts för mycket virus innan. Väntade mig massor med infektioner....men nej. Han går i andra klass nu och vi kan räkna vabb-dagar på våra fingrar. I första klass hade han en vabb-dag totalt.
Andra barnet hade fler infektioner som mindre eftersom han hade ett äldre syskon som drog hem mer virus av förklarliga själ. Att han hade fler infektioner (om än ej många) som liten har inte gjort honom mindre sjuk senare. Vi har knappt vabbat med honom heller. Ungefär i paritet med storebror. Han går i förskoleklass nu.
Det jag tror har gjort att våra barn är friska mycket (peppar peppar) är att de slapp infektioner tidigt i stor utsträckning, har och alltid har haft korta dagar i förskola och skola. Utvilade; man blir ju mer mottaglig om man är trött. Och att de alltid varit väldigt aktiva fysiskt och varit ute mycket. I kombination med att de har haft tur med sin konstitution antar jag.