Hur ofta vabbar/vabbade ni?
Det är ju som du säger väldigt individuellt hur barn drabbas. Min äldsta blev sjuk första gången när hon var 3 månader och fick andas in adrenalin. Hon har sedan dess haft lätt för att utveckla kraftig slemhosta som leder till kräkningar nattetid. Tyvärr fick vi bara flytande Ventoline som antagligen inte gett någon nämnvärd effekt. Hon har ofta varit sjuk flera dagar med feber och det blev mycket vab mellan 1 och 2 års ålder när hon började på förskolan, oftast några dagar per månad. Hon får fortfarande rejäla förkylningar, men sedan vi fick medicin att inhalera har hon blivit mycket bättre och det går över snabbare.
Andra barnet drabbades hårt januari till maj under sitt andra halvår och gick till slut på ständig underhållsmedicinering för luftrören. Så vi var livrädda för hur det skulle gå på förskolan. Konstigt nog har hon klarat nästan 1,5 år med bara 2 omgångar med inhalationer. Sedan har hon haft några omgångar feber och nätter då hon varit helkonstig och inte kunnat sova, så då har det inte varit rimligt att skicka henne till förskolan efter en halv natts sömn, troligen är det hennes mage som ställer till det.
I våras var det dock trist då vi hade 2,5 veckas vab på en månad, då lillasyster åkte på prickar som vi trodde var vattenkoppor, men inte var det. Sedan åkte storasyster på vattenkoppor på helgen samma vecka och hon hann precis bli frisk innan det var lillasysters tur, så det var riktigt surt. Vi har fått turas om för att det ska drabba både arbetsgivare och ekonomi likvärdigt. Så jag förstår att din arbetsgivare reagerar. Hade du varit ensamstående hade det varit en annan femma.
Där jag jobbade i ettan behövde vår elevassistent vabba en del, vi fick lösa det på bästa sätt, ibland fick vi tag på en vikarie som han accepterade, ibland var det bättre att vi lärare gick ut och hade extra koll på rasten, så ingen är oersättlig.