Hur ofta vabbar/vabbade ni?
Det har varierat väldigt mkt. Första året på förskolan var barnet inte så sjukt, men däremot vi. Jag hade typ inte haft en sjukdag på något jobb under de 15 vuxna år innan jag fick barn, iallafall inte pga infektion utan snarare fysiska åkommor typ brutit foten mm. Men vi var ofta sjuka den första vintern. Sen fick barnet vattkoppor och då går ju några veckor, ögononfektion, svinkoppor mm.
Vi har turen att dels kunna dela på vabb, dels kunna jobba mkt hemifrån. Min man tar ofta första sjukdagen, och är den de ringer om barnet blir sjuk under dagen, då kan jag boka om möten och grejer till dagen efter. Ofta kan vi också göra så att jag är på jobbet mellan 7-12 och när jag kommer hem vid 13 åker maken till jobbet och är kvar till sju eller nåt. Så då blir det inte särskilt mkt vabb, men barnet har ändå en närvarande förälder hemma.
Krisar det har han följt med till jobbet nån feberfri dag, men det är ju bara ett roligt äventyr., hanntittar på film på mitt kontor och så har jag möte nån annanstans en timme eller nåt.
Hur som, den din man är elevass för,mhar det barnet hela långa skoldagar? Annars kanske ni kan dela någon dag då och då, eller du åker till jobbet när mannen åker hem. Jag, som arbetsgivare, förstår också, det gynnar inte dig och din framtida löneutveckling om ni är tydliga med att din mans jobb är viktigare. Du får inte åka på de viktiga utbildningarna, sitta i viktiga arbetsgrupper om det fortsätter så, din utveckling på jobbet kommer stagnera och då tar du förstås ännu mer vabb och så fortsätter det så. Och när vabbtiden är över sedan kan det vara för sent för dig.