Inlägg från: Magdalena03 |Visa alla inlägg
  • Magdalena03

Två-åring som är "duktig" på teoretiska saker men inte klarar samspel med andra barn.

Jag tycker ni skall vara glada för att ni har en begåvad son! Det låter som att han är särbegåvad. Särbegåvade barn är ofta senare på den sociala delen. I Danmark har de speciella skolor för särbegåvade barn. Anledningen till detta är att de ofta inte passar in i vanliga skolor de skiljer sig för mycket från övriga mer normalbegåvade barn. I dessa speciella skolor får de dels teoretisk utbildning på deras nivå men också extra träning i det sociala.  Men nu är er son väldigt liten, jag tycker inte att man kan säga så mycket om ett barn på 2,5 år, ett så litet barn skall ju aldrig behöva vara ensamt med andra barn, det bör alltid vara en förälder eller pedagog med. Sen för att ge er råd framöver så är det väl att dels försöka se till att han stimuleras tillräckligt och inte blir uttråkad, samt att jobba mycket hemma med att utveckla hans sociala kompetens. Jag skulle också ta ett möte med förskolan och se om de kan hjälpa till lite extra med den sociala kompetensutvecklingen. Men särbegåvning är inte någon diagnos, det innebär att man är begåvad.

Svar på tråden Två-åring som är "duktig" på teoretiska saker men inte klarar samspel med andra barn.