• Linda83

Kombinera jobb och fp utan att sänka sin SGI

Ska snart börja jobba 2 långa pass i veckan, kommer ligga runt 70-75%. Är jag ändå tvungen att ta ut tre dagar med fp för att inte sänka min SGI?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Kombinera jobb och fp utan att sänka sin SGI
  • Alexi

För att skydda en SGI måste du ha sysselsättning på 100 procent, så ja.

• pigglet

För att komma upp i 100% behöver ts bara fylla upp med 1.5 dag/vecka?

Känner mig förkyld och degig i tankarna, men hur var det nu? Behövde man komma upp i 100% (räcker i så fall med 1,5 dagar fp), eller 5 hela dagar (då behövs 3 dagar fp)?

• Alexi

Jag tänker att med heltid/100 procent menas motsvarande 40 timmar per vecka/fem heldagar.

• Alexi

Jag ser att jag svarade lite tokigt. Ja du måste ta ut fp men jag svarade inte på hur många dagar som behövs för det tycker jag är så rörigt att jag inte vågar räkna på.

• mammalovis

Frågan är ju vad du vill skydda, försäkringskassan lärde mig häromdagen att de skiljer på sgi och fgi. Den sjukpenninggrundade inkomsten gör att du behåller full ersättning (80%) vid egen sjukdom och vab och där måste du ha fem dagars full sysselsättning efter barnet fyllt ett år. Fgi, föräldrapenninggrundad inkomst är t ex skyddad om du får barn tillräckligt tätt. Jag har aldrig innan fått ihop ettårsregeln med den om syskon tätt, då jag tyckt att de motsätter varandra.

Jag har räknat antalet timmar per vecka när jag arbetat oregelbundet inom vården och fyllt upp med de timmar som fattas upp till 40 för säkerhets skull, även om en heltid räknas på 37. Så med 30 timmar har jag fyllt upp med 1 och 1/4 dag, d v s 10 timmar. Rätt eller fel vet jag inte. Ska man vara petnoga ska det väl fyllas upp till 8 timmar varje dag i 5 dagar, men med varierande tider så har det varit lättare att ta ut lägstadagar på helgen. Tar du ut sgi-dagar måste du ta ut dem mitt i veckan eller fredag+lördag eller söndag+måndag om jag förstått det rätt.

• Alexi
    pigglet skrev 2015-09-14 19:59:35 följande:
    Här kan du läsa. Det som ts handlar om börjar på sidan 161, efter några sidor blir det intressant. Själv känner jag mig för trött för att riktigt orka förstå...

contenta.org/wp-content/uploads/2011/08/vagle...
    Det står mycket bra i den.
    För att kunna anses vara ledig i oavbruten följd från förvärvsarbete för vård av barn som fyllt ett år bör en försäkrad som är
    • helt ledig från förvärvsarbete ta ut totalt minst fem föräldrapenningdagar
    per kalendervecka
    • delvis ledig från förvärvsarbete ta ut ett proportionellt färre antal
    föräldrapenningdagar än den som är helt ledig från förvärvsarbete enligt
    1.
    Bedömningen av om uttaget enligt andra stycket 2 motsvarar minskningen i arbetstid bör göras i förhållande till den arbetstid som ligger till grund för den sjukpenninggrundande inkomst som gällde före arbetstidsminskningen.
    Bedömningen av om uttaget enligt andra stycket 1 och 2 motsvarar minskningen i arbetstid bör göras antingen dag för dag eller över en period av en kalendervecka.
    En förälder som efter barnets ettårsdag delvis återgår i arbete, bör ta ut föräldrapenning som minst svarar mot minskningen i arbetstid. Deltidsarbete och uttag av föräldrapenning bör tillsammans uppgå till den arbetstid som skyddad SGI är baserad på. Det viktigaste är att uttaget av föräldrapenning totalt sett är tillräckligt för att skydda SGI mot sänkning.
    Uttaget av föräldrapenning behöver därför inte vara förlagt måndag till fredag. Det kan lika gärna förläggas till fem andra valfria veckodagar. Uttaget kan även fördelas över en period, vanligtvis en kalendervecka.

• Linda83

Tack för era svar, tror det får bli ett samtal till FK för att reda ut ett o annat, mkt att tänka på! ????

Svar på tråden Kombinera jobb och fp utan att sänka sin SGI