• Anonym (TS)

Har ni lånat upp på huset? TIll vad?

Hej, jag undrar om det finns personer här som har lånat upp på huset då huset har ökat i värde eller ni har amorterat av lån?

Vad lånade ni till?

Vi funderar på att låna på huset för att bygga altan men även för att göra en drömresa, men vi har inte riktigt bestämt oss.

• Svar på tråden Har ni lånat upp på huset? TIll vad?
  • Anonym (sthlm)

Om ni inte har räd att spara ihop till altanbygge och drömresa är ni nog rätt högt belånade i förhållande till inkomst. Mitt råd vore att amortera för allt vad tygen håller.

• Anonym (.)
    Anonym (TS) skrev 2015-09-12 16:12:48 följande:

Hej, jag undrar om det finns personer här som har lånat upp på huset då huset har ökat i värde eller ni har amorterat av lån?

Vad lånade ni till?

Vi funderar på att låna på huset för att bygga altan men även för att göra en drömresa, men vi har inte riktigt bestämt oss.

Har ni inte riktigt, riktigt lite belånat hus ska ni verkligen inte låna upp till en drömresa. Sådant gör man när man är pensionär, kanske.

En altan kan väl vara OK om det höjer värdet till minst detsamma ni lånar upp, över en lång tid, säg i 10 år framåt.

Kök och badrum är ju vanligt att man lånar upp till. Men de är ju värdehöjande som man kan räkna in under en väldigt lång tid framåt.

Vi lånade knappt 100 000 för att blåsa ur köket helt, ett 30 år gammalt kök. Det har höjt värdet på huset med 2-300 000:- , så det är väl investerade pengar.

De 100 000 vi lånade är dessutom amorterade inom 5 år.
  • Anonym (Min åsikt)

Rent generellt håller jag med de föregående inläggen, men vad jag tycker om ert specifika fall beror främst på:

- Hur mycket är huset värt och hur stort lån har ni idag?
    - Hur stora är era inkomster och fasta utgifter?
    - Amorterar ni regelbundet och i så fall hur mycket?
    - Varför kan ni inte spara istället för att låna?

• Anonym (H)

Ja flera gånger, för att investera i husköp

• Mael08

Generellt skulle jag inte rekomendera att låna på huset för annat än sådant som höjer värdet på huset, tex renovering eller att bygga en altan. Men det beror ju också på vilken belåningsgrad ni har. Jag kan även tänka mig att låna till en bil eller annan dyr kapitalvara, under förutsättning att man amorterar av den delen av lånet snabbt. Vilket är hyfsat lätt idag med den låga räntenivån. Det man absolut inte vill är att sitta med ett lån som är större än värdet på objektet, vilket är lätt hänt med en bil om man inte amorterar i snabb takt, eftersom bilar sjunker i värde snabbt. Jag skulle aldrig låna till en resa, den är ju värd noll kr efteråt. Sen sitter ni där och betalar av den under flera år. Om räntan går upp mycket innan ni har amorterat klart lånet för resan så kan det bli en väääldigt dyr resa. Jag skulle spara till resan om jag var du. Nu när räntorna dessutom är så låga bör det väl finnas lite mer utrymme i budgeten för att spara?

• Anonym (TS)

Många pekpinnar. Men jag vill höra från er som HAR lånat på huset och vad ni lånat till.

Anonym (.) skrev 2015-09-12 18:51:57 följande:
    Vi lånade knappt 100 000 för att blåsa ur köket helt, ett 30 år gammalt kök. Det har höjt värdet på huset med 2-300 000:- , så det är väl investerade pengar.

De 100 000 vi lånade är dessutom amorterade inom 5 år.
    Tack för ditt svar.
    Hur vet ni att ni höjt värdet så mycket? Tog ni in en värderingsman efter att köket var klart?
  • Anonym (Lånar inte till nöjen)

Lade in ett billån i huset, men skulle aldrig låna till annat framöver än rent värdehöjande renoveringar om det behövdes.

• Anonym (Ja...)

Ja vi har ts!

Egentligen håller jag helt med de som råder dig att låta bli. Jag tycker också att man ska spara först osv...

Men ändå så har vi lånat upp på huset två gånger sen vi köpte det för två år sedan.
    Vi var fullt belånade när vi köpte. Bolån på 85% och blancolån på 10%. Plus lite till faktiskt för att fixa något som dök upp i besiktningen. Efter ett halvår tog vi hit en mäklare som värderade upp huset så att vi kunde baka in en del av blancolånet i bolånet istället.
    Efter ca ett 1 lånade vi 60.000 för att köpa säng och en luftvärmepump och betala av någon liten onödig kredit. Jag säger att vi lånade på huset, men eftersom vi redan har full belåning på huset så egentligen var det ju ett extra blancolån.
    Efter ytterligare kanske 9 mån eller så så fick vi mäklaren att höja värderingen igen och bakade in det mesta av befintligt blancolån. Och tog ett nytt blancolån på 250.000kr. Detta var för att göra om ett av badrummen. Vi använde en del av pengarna på annat. Ångrade oss ang badrummet och betalade tillbaka ungefär hälften. Så nu har vi en del kvar som buffert, ev betalar vi av lite mer på blancolånet, har inte bestämt oss än.

Korkat? Ja... Vi är usla på att spara och planera vår ekonomi. Det som talar för att vi INTE kommer att sluta som ett lyxfällan-fall är väl att vi båda har fasta tjänster och tjänar i hushållet ca 75.000 före skatt. Och under dessa år har vi varit föräldralediga och levt på betydligt mindre än vår fulla lön. Så planen är väl att vi ska betala av vårt blancolån lite fortare nu, samtidigt som vi sparar och försöker vara lite mer ekonomiska. Vi har också bestämt att vi ska försöka att inte ta mer lån nu förrän den dagen vi tänker göra om badrummet.

Så vill du låna, gör det! Det viktiga är väl att man är medveten om vilken sits man är i och att man försöker se till att det inte händer om och om igen.

• Anonym (.)
    Anonym (TS) skrev 2015-09-13 07:14:05 följande:

Många pekpinnar. Men jag vill höra från er som HAR lånat på huset och vad ni lånat till.

Tack för ditt svar. Hur vet ni att ni höjt värdet så mycket? Tog ni in en värderingsman efter att köket var klart?

Ja vi tog in en mäklare som gick igenom hela huset innan, gav oss tips på värdehöjande renoveringar och allmänt fix, och efter köksrenoveringen ytterligare en värdering. Vi tog ju ett egentligen ett privatlån, på en månad, som vi efter andra värderingen då bakade in i bottenlånet på huset.

Köket var ju uppenbart att det skulle vara väldigt värdehöjande med tanke på dess ålder.
  • Anonym (TS)

Vi har som sagt inte bestämt oss än, men det lutar åt att vi kommer att låna. Vi har amorterat i 10 år så det vi lånar upp är sånt vi betalat av.

Men det som vi oroar oss lite är om det blir en nedgång i marknaden.Hur stor blir den? Och då kan man ju sitta mer mer lån än man har värde i huset. Värderingar är ju inte faktiska pengar, utan vad någon kanske skulle betala om man sålde just då. Om man inte säljer så kan ju värdet både gå upp och ner.

Vi tar inte lätt på det, utan har funderat på detta ganska mycket.

• Anonym (jag)

Ja, jag lånade ca 100 för att köpa en MC, det kostar mig ca 350 kr i månaden ink amortering.
    Jag har dock mer än det dubbla sparat, men jag vill inte använda den bufferten eftersom de är min trygghet.

• Anonym (Bil)

Vi lånade på huset och köpte bil. Varför ta ett billån med högre ränta?

Vi höjde dock amorteringen efter det.

Känner ingen panik alls. Huset är idag belånat under 50%

• Anonym (Ja...)
    Anonym (jag) skrev 2015-09-13 10:15:06 följande:

Ja, jag lånade ca 100 för att köpa en MC, det kostar mig ca 350 kr i månaden ink amortering.

Jag har dock mer än det dubbla sparat, men jag vill inte använda den bufferten eftersom de är min trygghet.

Får jag bara fråga varför du inte tar av ditt trygghetssparande och betalar av mc-lånet? Du har ju ändå 100.000 kr kvar sparat, räcker inte det som trygghet? Och så kan du ju spara 350kr extra i månaden till dig själv istället.
  • Anonym (jag)
    Anonym (Ja...) skrev 2015-09-13 13:17:26 följande:
    Får jag bara fråga varför du inte tar av ditt trygghetssparande och betalar av mc-lånet? Du har ju ändå 100.000 kr kvar sparat, räcker inte det som trygghet? Och så kan du ju spara 350kr extra i månaden till dig själv istället.
    Nej det räcker inte för att jag ska känna mig trygg, jag har ganska stora omkostnader, 3 lägenheter. En är uthyrd men i värsta fall.
  • Gladhannapanna

Vi har lånat på huset till bilar och renovering av fasad. Dock har vi en belåningsgrad på ca 65% så det känns rätt lugnt. Amorterar några tusen per månad och sparar ca 5-6 tusen i månaden ändå har vi utrymme till resor mm.

• Anonym (renovering)

Vi lånade upp för att renovera köket, byta pannan och sätta in en luft/vatten pump + en luft/luft i källaren, byta alla fönster i hela huset till 3-glas och för att byta taket.
    Vi var nere i en belåningsgrad på 12% när vi höjde lånen och efter vi lånat upp så var belåningsgraden 42% av den ursprungliga värderingen. Eftersom vi trots det nya lånet hade så låg belåningsgrad så har aldrig någon varit ute och värderat utan det är den generella värderingen för hus i området som banken gick på.
    Nu fick vi lite ändrade omständigheter efter vi tagit lånet så en del av det gick till annat än renoveringen så fönsterbyte och takbyte gjorde vi aldrig för lånet.. Det har vi dock gjort senare utan att låna mer + att vi då också  renoverade badrummet. Så idag gissar jag att den belåningsgrad vi har om vi skulle värdera igen åter ligger ner under 20%

• Topcom

Japp, vi har lånat upp en del extra för att renovera våra två badrum. Vi ser till att hålla hårt i dem pengarna, så att det inte går till lyxkonsumtion (typ resor) eller annat.

• Anonym (Renoveringslån)

Vi har lånat två gånger till renovering under de snart fyra åren vi har ägt huset. Första gången 150.000 kr och nu 200.000 kr. Alla pengar (och pengar från löpande inkomster varje månad) använder vi till renoveringen. Vi har haft kontakt med mäklaren och pratat om det vi vill göra och vad det skulle göra med husets värde. Vi har tänkt, när allt är klart, att ha huset belånat till högst 75% vilket är ca 1.550.000 kr. 

Mitt råd är också att inte låna till nöjen. Men det beror ju förstås på era förutsättningar också. Har ni någon uppfattning om hur mycket ert hus kan vara värt idag? Hur mycket lån har ni totalt nu? Hur stor inkomst har ni efter skatt? Annars är det svårt att ge något bra råd. 

• Anonym (T)
    Anonym (sthlm) skrev 2015-09-12 17:30:18 följande:

Om ni inte har räd att spara ihop till altanbygge och drömresa är ni nog rätt högt belånade i förhållande till inkomst. Mitt råd vore att amortera för allt vad tygen håller.

Precis!
Svar på tråden Har ni lånat upp på huset? TIll vad?