• Lillamy35

Hur fixar ni flerbarnslivet?

Min man och jag har tre barn som är åtta, sex och 1,5 år gamla. Jag tror jag snart mister förståndet för att jag inte orkar med det ständiga kaos vi lever i. Blir tokig på att aldrig få tänka en tanke till punkt, på alla leksaker och kläder som ligger överallt, all disk och tvätt och alla ostädade ytor. Att alltid få tjata på de större barnen om att de ska klä på/av sig, plocka undan etc. Att tjata på barnen och min man om att vi måste städa. Min man jobbar skift så jag är ensam många många kvällar och helger. Själv jobbar jag kontorstider. Det är så tungt att vara ensam så ofta och länge och jag beundrar alla ensamstående föräldrar som har det så hela tiden.

Jag vet att vi själva valt att skaffa tre barn, men är det bara att acceptera att så här är det?Jag vill något bättre och jag vill verkligen greja detta, så snälla, dela med er av era bästa tips för hur ni får familjelivet att rulla på så bra som möjligt?

Tre goa älskade barn på jorden och ett änglabarn i himlen.
  • Svar på tråden Hur fixar ni flerbarnslivet?
  • Penida

Jag har bara två barn men något som underlättar mycket tycker vi är att jobba deltid, har ni möjlighet att arbeta något mindre?

Avskyr CIO-metoder
  • Lillamy35

Jag jobbar 90% från nu i september, men ska nog gå ner till 85% från oktober, för att få lite andrum.

• Penida
    Lillamy35 skrev 2015-09-12 21:26:07 följande:

Jag jobbar 90% från nu i september, men ska nog gå ner till 85% från oktober, för att få lite andrum.

Det kan säkert underlätta men han? Jag vet inte om jag läser in för mycket i ditt inlägg nu men beror inte en stor del av frustrationen på att barnens pappa inte tar samma ansvar som du gör? Om ni delade mer på allt som rör vardagen skulle det flyta på bättre och du skulle inte känna dig lika trött?
    Avskyr CIO-metoder
  • viseversa

Vi har det likadant och har 4 barn. Haha men det är kul också. Bästa köpet var en egen tvättmaskin. Diskmaskin är nästa prio. Dom kommer växa upp och flytta. Livet är kaos med fler barn än ett.

• Penida

8-åringen och 6-åringen kan hjälpa till hemma? Din man är vuxen så där tycker jag du ska sluta agera morsa.

Avskyr CIO-metoder
  • Anonym (Mama)

ordning och reda hemma.Planera.Sök städhjälp.Ta det lugnt.Barnen välmående är viktigast.

• Lillamy35

Min man ser liksom inte kaoset, eller smutsen. Toan kan vara helt svart, men han verkar inte se det på något mystiskt vis. Och han "ser" inte förödelsen i barnens rum, att man måste klättra över ett ton leksaker för att komma fram till sängen. Nu har jag sagt att jag vill att vi köper städhjälp, men då vill han istället att jag ska skriva en lista på allt som ska städas, så att han kan lära sig vad som behöver göras, och det ska jag verkligen göra ... ???? (vet inte hur många gånger vi tjafsat om städningen, och då är jag inte pedant)

Å andra sidan så handlar han mat, tvättar ganska ofta, fixar med bilen och bygger på vårt hus. Men så har han också flera barnlediga dagar i veckan eftersom han jobbar helger. Den "lediga" tiden har jag aldrig. Antar att jag måste börja planera in egentid när han är hemma.

Tre älskade goa barn på jorden och ett änglabarn i himlen
  • Lillamy35

Vet inte varför det blev en massa frågetecken där jag skrev om att göra en lista, det skulle vara en flinande gubbe, för såklart ska jag skriva en städlista åt honom (oss)

Tre älskade goa barn på jorden och ett änglabarn i himlen
  • Flisan79

Lever precis likadant. Har en man med adhd som är nästan värre än barnen. Kan aldrig och då menar jag ALDRIG stänga ens en låda efter sig.

Känns som om mitt liv bara går ut på att agera gestapo, ge order, skälla, plocka, städa osv osv.

Jag försöker ha som regel för barnen att det man KAN göra själv, gör man också själv. Krävs en hel del tjat dock.

• Alexi
    viseversa skrev 2015-09-12 21:48:52 följande:
    Vi har det likadant och har 4 barn. Haha men det är kul också. Bästa köpet var en egen tvättmaskin. Diskmaskin är nästa prio. Dom kommer växa upp och flytta. Livet är kaos med fler barn än ett.
    Alltså oj, hur överlever man ens en dag med småbarn utan egen tvättmaskin och diskmaskin? Jag som tycker man har lite tid över ändå utan att lägga all tid på att springa i tvättstuga och diska för hand.

Svar på tråden Hur fixar ni flerbarnslivet?