• Sandrey

Pälsängrar

Har fått pälsängrar hemma, Anticimex sanerade för 4 v sedan och jag har tvättat upp alla kläder och sånt som inte går att tvätta på 60 har frysts in. Vi ska flytta om ca 2v och jag undrar då om jag ska behöva tvätta om allt!? Har fobi för kryp och vill verkligen inte att det ska följa med till nya lgh. Ni som haft/har pälsängrar hur skulle ni gjort? Tack för svar!

• Svar på tråden Pälsängrar
  • athanatos

Har man väl fått dom en gång så får man lära sig att leva med dom, dom är extremt svåra att få bort.
    Det man ska göra är att hålla efter, städa ofta. Man behöver inte storstäda utan det räcker att man har rutin att dammsuga eller sopa lite regelbundet. Så man inte får något hörn där man dom kan ligga ostört. Inte lämna kläder liggandes på golvet någon längre tid och röra om lite i garderoben. Gör man det så märker man inte av dom.

• Annelie 76

Köp vacuumpåsar på Rusta och förvara allt ömtåligt i dem. Framförallt saker av ull och siden men alla naturmaterial är intressanta för pälsängrar. Du kan droppa eterisk lavendelolja i garderoberna både i gamla och nya lägenheten, de gillar inte den lukten.
    När du packar köksgrejjerna så se till att det inte finns pälsängrar där, annars följer de med till nästa lägenhet. Vet inte varför de gillar kök men det gör de.

• Sandrey
    Annelie 76 skrev 2015-09-13 07:47:54 följande:

Köp vacuumpåsar på Rusta och förvara allt ömtåligt i dem. Framförallt saker av ull och siden men alla naturmaterial är intressanta för pälsängrar. Du kan droppa eterisk lavendelolja i garderoberna både i gamla och nya lägenheten, de gillar inte den lukten.

När du packar köksgrejjerna så se till att det inte finns pälsängrar där, annars följer de med till nästa lägenhet. Vet inte varför de gillar kök men det gör de.

Ja jag kommer vara jättenoga med att torka ur allt innan det kommer med till nästa lgh. Har köpt plastlådor med lock från Ikea som jag lagt i tvättat/frysta grejer sängkläder mm. Men skulle du tvätta om allt som jag lagt tillbaka i lådorna? Har haft i rödceder och rödcederkulor i innan jag lagt ner ren tvätt. Det är ju medel runt alla lister som ska verka i 3 mån, dom kan väl inte undgått det och tagit sig ner i lådorna/garderoberna igen? Usha hatar dom småkrypen ????
  • Galadramun

Det spelar ingen roll. Pälsängrar lever i naturen och kan när som helst flyga in genom fönstret.

Pälsängrar i hemmen gömmer sig lätt bakom lister och i ventiationen.

Helt lönlöst att försöka bli av med.

Jag inte ens dödar dem när jag ser dem utan plockar försiktigt upp dem och kastar ut larven eller skalbaggen från fönstret. I naturen gör dem nytta genom att ta hand om "naturens" textilier, dvs päls och fjädrar. Annars hade gamla fjädrar och päls legat länge och skräpat i naturen.

• Annelie 76
    Sandrey skrev 2015-09-13 12:30:30 följande:

Ja jag kommer vara jättenoga med att torka ur allt innan det kommer med till nästa lgh. Har köpt plastlådor med lock från Ikea som jag lagt i tvättat/frysta grejer sängkläder mm. Men skulle du tvätta om allt som jag lagt tillbaka i lådorna? Har haft i rödceder och rödcederkulor i innan jag lagt ner ren tvätt. Det är ju medel runt alla lister som ska verka i 3 mån, dom kan väl inte undgått det och tagit sig ner i lådorna/garderoberna igen? Usha hatar dom småkrypen ????
    Är lådorna täta och stängda så behöver du inte tvätta grejerna igen.
    Som sagt, de kommer in utifrån lite då och då. Förvara det du är rädd om så krypen inte kommer åt dem så behöver du inte få panik nästa gång du ser en larv. De är ju tämligen harmlösa även om de är äckliga.
Svar på tråden Pälsängrar