Är förskolan verkligen så illa? Är jag blind eller?
När man läser här på FL så får man ofta intrycket av att förskolan är jättehemsk för barnen! Det pratas om stora barngrupper, för lite personal, som dessutom är överarbetade och trötta. De är inte heltidare och det finns så mycket annat arbete och raster så de är i princip aldrig alla där.
Barnen är där för långa dagar, de är trötta och gnälliga och får inte sina behov tillfredställda...
Så är bilden jag får här på FL!
Men stämmer detta verkligen? Det finns egentligen två anledningar till att jag är så förvånad:
1) Jag har precis skolat in min 2-åring. Hon går på en förskola med en småbarnsavdelning 1-3 år. Där är 13 barn på 4 personal. (En av dem är er heltidsresurs till en autistisk pojke, men denne pojke har hittils varit hur lugn och snäll som helst, så resursen har mycket tid till de andra barnen också.) Det har under de 2 veckorna jag varit där aldrig varit mer än 10 barn samtidigt, men all personal har varit där. Det är förvånansvärt lugnt och harmoniskt. Inte EN ENDA GÅNG har jag sett något barn som INTE fått uppmärksamhet i princip direkt när detta behövts. Ingen har stått och gråtit ensam, behövt vänta på att byta blöja, inte blivit aktiverat, inte blivit sedd osv. Jag tycker det är en helt underbar förskola med underbar personal. Och jag kan inte tänka mig att denna miljö på något sätt kommer att vara skadlig för min dotter...
2) Alla jag pratar med, vänner, bekanta, kollegor, INGEN verkar ha större barngrupper, eller mindre personal. Alla verkar vara nöjda med sina förskolor.
JA, jag vet att just min förskola kan vara ett undantag, och jag vet att min lilla bekanskapskrets inte är ett bra underlag för att dra statistiskt säkerställda slutsatser osv. Men frågan är väl, är FL ett mer realistiskt underlag? Har jag verkligen sådan tur med min förskola?