• Gert

Har du förtroende för svensk media?

Det har inte jag. Nuförtiden är det bara en massa snyftreportage utan granskande fakta och kritiska röster. Svensk media är som ett propagandaorgan för makten.

0 = Inget förtroende
    10 = Störst förtroende

Give ´em Hell!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för svensk media?
  • Anonym (***)

Håller med, Avpixlat är värst av alla, totalt onyanserade. 

• Anonym (***)

Sedan heter det "stort" förtroende.

• Gert
    Anonym (***) skrev 2015-09-13 10:12:31 följande:

Håller med, Avpixlat är värst av alla, totalt onyanserade. 

Så du anser att Avpixlat är ett propagandaorgan för makten?
    Give ´em Hell!
  • Anonym (***)
    Gert skrev 2015-09-13 10:16:40 följande:
    Så du anser att Avpixlat är ett propagandaorgan för makten?
    Nej, ett propagandaforum för SD. Och indirekt makten, eftersom det är det som SD är ute efter. Eller tror du att Avpixlat läggs ner om SD skulle få inflytande?
  • BCH52

Jag håller med om att några av våra svenska medier rätt ofta beskriver en ensidig och onyanserad bild av verkligheten. Därför väljer jag att ta del av medier som beskriver ett händelseförlopp från olika håll.

Jag har mycket svårt att förstå varför vissa medlemmar på Familjeliv/Flashback/Avpixlat är så rädda för att ta del av andras verklighetsbeskrivningar. Det finns många kommentarer att man ALDRIG läser artiklar eller reportage i DN, Expressen, Aftonbladet, Expo, Fria.nu. Vad är man rädd för? Inser man kanske att om man tar del av andra bilder än de som presenteras på Avpixlat så får man svårt att hålla fast vid sin bild av verkligheten.

• Flash Gordon
    BCH52 skrev 2015-09-13 10:38:58 följande:

Jag håller med om att några av våra svenska medier rätt ofta beskriver en ensidig och onyanserad bild av verkligheten. Därför väljer jag att ta del av medier som beskriver ett händelseförlopp från olika håll.

Jag har mycket svårt att förstå varför vissa medlemmar på Familjeliv/Flashback/Avpixlat är så rädda för att ta del av andras verklighetsbeskrivningar. Det finns många kommentarer att man ALDRIG läser artiklar eller reportage i DN, Expressen, Aftonbladet, Expo, Fria.nu. Vad är man rädd för? Inser man kanske att om man tar del av andra bilder än de som presenteras på Avpixlat så får man svårt att hålla fast vid sin bild av verkligheten.

Det finns massor med tidningar, radiostationer, tv-kanaler och bloggar att konsumera om man vill ha "andra bilder". Så det handlar nog inte sällan om tidsbrist och brist på ork att gå genom allt.

.
    Om vi tittar på de normala media du nämner (och hoppar över extremsidorna) så är det i princip samma saker som står i XP, DN, AB. Och som står i de allra, allra flesta etablerade media. Samma nyheter, samma vinkling. Ingen variation.

Jag brukade läsa en väldig massa media för att jag är intresserad av samhället. Jag läste alla tre du nämner ovan.

Men nu har jag skurit ned på mediekonsumtionen. Jag provar att ha en månad fri från just DN, AB och XP. Detoxar liksom. 

Den etablerade media jag läser nu är SvD + en lokaltidning och så lyssnar jag på SR och använder ibland hemsidan på SR och SVT.

Det räcker så. Du får inga ytterligare vinklar på saker och ting om du läser ytterligare etablerad media.
  • Flash Gordon

Förtroende och förtroende.

För vilka media då? I vilka frågor då?

Litar jag på att lokaltidningen får till matchreferatet från senaste fotbollsmatchen någorlunda rätt? Ja.

Litar jag på att Aftonbladet rapporterar opartiskt och faktamässigt korrekt i politiskt känsliga frågor? Nej.

• Gert
    Flash Gordon skrev 2015-09-13 17:51:57 följande:

Förtroende och förtroende.

För vilka media då? I vilka frågor då?

Litar jag på att lokaltidningen får till matchreferatet från senaste fotbollsmatchen någorlunda rätt? Ja.

Litar jag på att Aftonbladet rapporterar opartiskt och faktamässigt korrekt i politiskt känsliga frågor? Nej.

Har du förtroende för public service?

Varje dag de senaste två veckorna har både SVT och SR uteslutande kört med propaganda för ett stort flyktingmottagande utan någon granskande journalistik eller kritiska röster.
    Give ´em Hell!
  • Flash Gordon
    Gert skrev 2015-09-13 18:22:11 följande:
    Har du förtroende för public service?

Varje dag de senaste två veckorna har både SVT och SR uteslutande kört med propaganda för ett stort flyktingmottagande utan någon granskande journalistik eller kritiska röster.
    Ja, vi vet att 80% av journalisterna där rösta på SVMP och att MP till och med har egen majoritet bland dem.

Men jag kan väl sålla? Källkritik.

Jag lyssnar (i bilen) på P1 och det är väl P3 som haft störst problem med vänstervridning bland programledarna?

Jag ser inte på TV-nyheterna alls utan det är mest Kunskapskanalen på SVT, om något. Definitivt ser jag inte på "Debatt" och liknande trams-skrik-program.

Jag ser aldrig på morgonprogramen, jag står inte ut med deras format. Särskilt inte TV4:s. Jag ser inte på TV4 överhuvudtaget.

.
    Jag har väl tillräcklig tilltro till min egen förmåga att ifrågasätta för att kunna ta del av public service. Så får man också vänsterperspektivet på frågorna.
Svar på tråden Har du förtroende för svensk media?