Inlägg från: Carabellis kusp |Visa alla inlägg
  • Carabellis kusp

Mat (och godis) från 80- och 90-talet

Drack oboy och åt smörgås till frukost. Eller på dagis åt vi mannagrynsgröt med kanel och socker, hehe. Till mellanmål inte sällan kräm eller nyponsoppa och glass.

Så blev jag tjock i tonåren och hade mycket karies

• Carabellis kusp
    Anonym (Plackindex) skrev 2015-09-13 17:39:17 följande:

Och nu heter du Carabellis kusp, det är ju lite humor i det .

Jag är tandläkare, trots mina tidigare trista erfarenheter hos folktandvården
  • Carabellis kusp
    Anonym (Humpidump) skrev 2015-09-13 17:49:53 följande:

Vadå? Vad betyder det?

En anatomisk normalvariation på 6-årständerna överkäken.
  • Carabellis kusp
    pigglet skrev 2015-09-13 17:39:07 följande:

Till frukost åt vi havregrynsgröt. Alltid hembakt bröd, det var riktig fest när det någongång serverades köpesbröd (undantaget var skivad fralla, det köptes alltid).

Lördagsgodis fick vi, eller köpte för 5 kronor. Räckte till en tablettask (3,50), klubbor (1 krona), tuggummin (50 öre), eller så kunde man köpa plockgodis i kiosken för 25 öre/styck. I övrigt vet jag aldrig att vi åt godis eller snacks (utom tex runt jul).

En läsk (flaskor 33 cl) räckte alldeles perfekt till oss 3 barn, då fick vi ganska mycket i ett glas.

Kommer inte ihåg att vi åt mellanmål, utom på söndagarna då det var go´fika. Bulle och kakor, hembakt. Hemkokt saft.

Nu är jag född på 70-talet, så de thär var under 80-talet. Sedan började ju godispåsarna växa, läsk blev något som serverades till mat lite nu och då. Allt mer tid spenderades stillasittandes framför skärm (vi hade ingen dator, video först ´90, tv med 2 kanaler). Inte konstigt att debatten måste dras igång.

Låter som bra kostvanor! Inte husvagnsmaten, men resten!
  • Carabellis kusp
    Anonym (Humpidump) skrev 2015-09-13 17:52:15 följande:

Hej.