Mat (och godis) från 80- och 90-talet
Många hatade Guldpuck i skolan. Den var supergod:)
Många hatade Guldpuck i skolan. Den var supergod:)
Frukost eller mellanmål; Limpmacka eller hemgjorda thekakor med en liten kopp oboy (de minsta kaffekopparna med fat). Mellanmål ofta kräm el dyl.
Mat: husmanskost, älskade mammas hemmagjorda stuvade potatis o isterband! De smakade inte alls som dom gör nu! Såå mkt godare när ja va liten. Ärtsoppa, köttfärssås, ja vanlig husman :)
Godis; var kioskgodis när ja va liten, minns man fick några kronor på lördagen o handlade en proppfylld påse som finns i TS. Minns även når lösgodiset gjorde entré. Var väl en 10-12 år då. Kom ihåg att man antingen älskade eller oxå så hatade man konceptet med lösgodis :) jag saknar våra små kiosker jag.
Hej,
Jag är fortfarande nyfiken!
Vad gjorde du innan du pluggade till tandläkare?
Hur kom du till insikt att det var det du ville jobba med? Vad anser du om vilka skills man behöver för att kunna jobba med arbetet?
Vad ska man tycka är roligt?
Motsvarade dina förväntningar på yrket? Om ja, vad, om nej, vad skiljde sig? Vad har varit annorlunda?
Hur stor problemlösningsförmåga krävs?
Hur mycket tålamod bör man ha? Hur är det att arbeta i munnen - kan du hitta ngn slags jämförelse? Hur lång var praktiken?
Var du redo för jobb efter utbildningen eller hade du velat ta med dig ngt mer?
Om du nu skulle vilja göra ngt annat än tandläkare, vad finns det för möjligheter? Mkt frågor!
Drack oboy och åt smörgås till frukost. Eller på dagis åt vi mannagrynsgröt med kanel och socker, hehe. Till mellanmål inte sällan kräm eller nyponsoppa och glass.
Så blev jag tjock i tonåren och hade mycket karies
Trots att jag inte gillar tuggummi så saknar jag de där lååååånga tuggummina med typ jordgubbssmak. Och de där färgglada(egentligen rätt äckliga) rören med pulver i olika smaker.
Trots att jag inte gillar tuggummi så saknar jag de där lååååånga tuggummina med typ jordgubbssmak. Och de där färgglada(egentligen rätt äckliga) rören med pulver i olika smaker.
Platta var de inte.... hm... ska försöka googla fram vad de hette...... Får fram något som heter bubbalong som ser väldigt likt ut. Kan inte svära på att det är de jag menar dock eftersom jag bara har vaga minnen av detta.Jag fattar liksom inte grejen med att bara tugga på och så gillar jag inte hur typ strävt tuggummit känns i munnen efter ett tag.
Nej, då var jag katt(du skulle se mig när jag blir kliad eller masserad ). Men jag älskar kor och satsar på det i nästa liv
Jönköping. Men jag brukade få dom utav min mormor som hade ett lite lager så jag har ingen aning var hon fick tag i dom. Jag minns inte att jag har köpt dom själv.
Varför?
[quote=75788092][quote-nick]IMHO skrev 2015-09-22 17:52:26 följande:[/quote-nick]Jag minns att jag inte gillade Pigall för att den smakade metalliskt, och inte heller Nogger för att den var tråkig.
Nu äter jag båda för att mysa mig tillbaka till 80-talet. Tänk vad lite nostalgi kan göra. Skotte älskade jag dock då som nu, liksom lakritspuck.
Till frukost åt jag gärna mjölk och Frosties. Mellanmål kunde vara nyponsoppa med knäckesmulor eller mandelbiskvier. Nu väljer jag mindre söta alternativ. Gränsen går vid Havrefras.[/quite]
Ja, usch för Pigall. Minns inte vad det var för ngt bara att det inte var gott. Gillade inte heller Nogger o inte 88:an. Äter Nogger idag! Uppskattar den nu. Nougat var inte min grej förr. Lakritspuckarna var så poppis. Haha just det, knäckebröd i det ja. Jag gillade inte Havrefras men min syster åt jämt Havrefras. Alltså är det sött?? Smakar inte sött, smakar konstigt :/ du får ha dem för dig själv.
Innan utbildningen pluggade jag humaniora.
Har aldrig fått den insikten, att jag skulle bli tandläkare. För mig är det bara ett jobb, ett jobb där man ibland kommer närmare sina patienter än deras anhöriga. Förtroenden, historier... Jag tror att man kan lära sig att bli tandläkare om man är normalbegåvad och har en god kommunikativ förmåga. Man ska nog inte tycka att kul på jobbet är viktigt, man delar människors tid når de känner ångest, smärta och utsatthet. Det är inte roligt, men det är tillfredsställande när man når dit man vill. Att lösa problem är centralt; rent praktiskt hur man kommer åt där man inte ser, hur man tar röntgen på nån som kväljer, hur man motiverar ett barn att få hjälp med tandborstning. Även teoretiskt när komplikationer och medicinska tillstånd gör att något inte går den raka vägen.
Tålamod är en intressant aspekt. Jag har inget tålamod! Ibland vill jag ta mitt munskydd och kasta det i väggen när patienten vill skölja för fjärde gången innan jag borrat klart, samma sak om något är så pilligt att jag tycker att det känns omöjligt. Att behärska sig är en del av att vara professionell. Det kan krångla med tandtekniker, seg sköterska osv! Men behärskning är ledordet även där.
Svårt att säga om något yrke liknar tandläkare. Jag skulle säga att det ligger mitt emellan ögonläkare och nagelteknolog, med touch av kbt-psykolog!
Jag hade inga förväntningar alls, så jag skulle nog säga att det är mer spännande och intellektuellt än jag trodde.
Jag vet inte om jag var redo efter examen, men jag har bra kollegor! Praktiken är integrerad, så den pågår hela tiden.
Vilka andra yrken funderar du på?
Tandläkare finns även på försäkringskassan, socialstyrelsen, försäkringsbolag, vid universiteten, på företag som säljer tandvårdsprodukter och som volontärer.
Åh, jag minns när den kom. Hutlöst dyr tyckte jag då. Kan de ha varit den första GB-glass som kostade hela 20 Får man ju inte ens en kula Ben & Jerrys för idag.
Ang. Havrefras så smakar det inte så sött, men innehåller 10% socker. Skulle inte socker påverka min vikt och hälsa så mycket skulle jag äta Coco Pops till frukost. Tycker om frukostflingor med luft i av någon orsak. Ok, jag behåller dem för mig själv, då.
Jag ÄLSKADE det där tuggummit som såldes i som små, tjocka tandkrämstuber? Åh och bumlingar som man köpte per styck i en sådan där gullig liten påse (som nu också finns) när man var vid poolen eller stranden :)
Alexandra, den jättelånga strutglassen. Citerade ju dig när du nämnde den?! Enligt den här länken kostade den dock 12:50 när den kom 1988. glaceglimtar.blogg.se/category/1988.html Var det min felaktiga prisgissning du reagerade på?
Att jag skrev om Havrefras också var ett svar på ditt inlägg #118