• Anonym (Hjälp)

Magproblem efter galloperation

För 1.5 år opererade jag bort min gallblåsa efter operationen funkade magen bra men efter ett par veckor började magknipen och toabesöken nästan varje gång jag ätit något. I början var det bara om jag åt ohälsosamma saker med för mycket fett i men nu kommer det titt som tätt oavsett vad jag äter. Får magknip och behöver springa på toa ett par gånger. Är inte dålig i magen. Har fått tid till läkaren den 27e oktober så undrar just nu om det finns någon mer som upplevt detta? Vad sjutton kan man göra åt det? :(

• Svar på tråden Magproblem efter galloperation
  • Una Flux

Inte riktigt, men liknande har jag det också. Min pappa även han. Gallblåsorna är borttagna. Matsmältningen är förändrad. Gallblåsans jobb görs inte längre. Galla rinner ut i liten mängd hela tiden i stället. Jag tror tarmen inte alltid fixar förändringen. Jag själv har vanligtvis problem på morgonen, men är ok under dagen. Men jag kan få ordentlig magknip ibland. Då får man hasta till toaletten.

• Anonym (Hjälp)
    Una Flux skrev 2015-09-13 20:19:32 följande:

Inte riktigt, men liknande har jag det också. Min pappa även han. Gallblåsorna är borttagna. Matsmältningen är förändrad. Gallblåsans jobb görs inte längre. Galla rinner ut i liten mängd hela tiden i stället. Jag tror tarmen inte alltid fixar förändringen. Jag själv har vanligtvis problem på morgonen, men är ok under dagen. Men jag kan få ordentlig magknip ibland. Då får man hasta till toaletten.

Låter ju rätt rimligt att det blir så. Min pappa har inte heller någon gallblåsa. Vi opererades med ett år mellan. Han har som tur inga såna problem men han får molvärk där gallan satt.
  • Anonym (L)

Jag gick tillbaka till normal mage.
    Från varit oerhört känslig för vissa födoämnen.
    Sen visst någon gång per år, så är den inte bra.
    Men generellt så ja, bra bättre.

En annan lustig sak för mig, var att mitt luktsinne minskade rätt bra.
    Nu gjorde det inte så mycket då jag hade ett överdrivet bra luktsinne före OP.
    Men hört detta på ett par till, att de upplevt minskning av luktsinnet.

• lövet2

Det är vanligt att man får magkatarr/magsår efter en galloperation. Eftersom gallan sipprar in i magsäcken hela tiden, så är det svårt att bli av med magproblemen. De flesta får i stället tänka på kosten och äta magsårsmedicin. Enligt min läkare är det betydelsefullt hur stort ingreppet var och hur mycket de tog bort. Därför kan vissa må jättebra efter operationen, medan andra får kroniska problem.

• Anonym (L)
    lövet2 skrev 2015-09-13 22:59:02 följande:
    Det är vanligt att man får magkatarr/magsår efter en galloperation. Eftersom gallan sipprar in i magsäcken hela tiden, så är det svårt att bli av med magproblemen. De flesta får i stället tänka på kosten och äta magsårsmedicin. Enligt min läkare är det betydelsefullt hur stort ingreppet var och hur mycket de tog bort. Därför kan vissa må jättebra efter operationen, medan andra får kroniska problem.

Gallblåsan tas bort, så kan knappast vara den du pratar om.
    Du menar gallgångar?
    Och hur mycket man tar bort där?

Annars finns det en hel del problem som man kan få utan gallblåsa, utom de du nu har nämnt.
    Som att gallgångarna krampar, oftast associera till medicinintag och vissa smärtstillande..
    Sen kan samma problem som gallblåsa uppstå i gallgångarna, och en rensning av gallgångar kan var nödvändigt.
    Inte så vanligt, men det sker.
    Speciellt de som i tidig ålder får ta sin gallblåsa.
    Antar det var därför min opererande läkare nämnde detta för mig.
    Då jag var 30år och man, vilket inte var så himla vanligt som jag förstod det.
    Lustigt nog en på jobbet, fick ta den för 1år sedan och han var 19år tror jag då.

Så finns många problem man kan få efter en OP.

Det som hände mig, var att bakfylla försvann helt och hållet.
    Har inte en enda gång sedan dess mått illa av alkohol.
    Som jag innan kunde vara rätt känslig för(då att bli illamående).

Luktsinne mattats ca25% efter OP.

Sen många positiva saker också, som kunna äta glass igen.
    Utan sprutlackera toan efter 3min, blev en sjuhelvetes reaktion i magen med just glass.
    Sen äter jag kanske bara 5 glassar per år, men gud så skönt att få njuta av glass igen.

• Ego Lovers

Som Una Flux skriver så kommer det ut galla direkt i tolvfingertarmen hela tiden och inte som innan då det putsas ut varje gång vi äter. Det irriterar tarmen och majoriteten får diagnosen ibs

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (L) skrev 2015-09-14 00:57:14 följande:

Gallblåsan tas bort, så kan knappast vara den du pratar om.

Du menar gallgångar?

Och hur mycket man tar bort där?

Annars finns det en hel del problem som man kan få utan gallblåsa, utom de du nu har nämnt.

Som att gallgångarna krampar, oftast associera till medicinintag och vissa smärtstillande..

Sen kan samma problem som gallblåsa uppstå i gallgångarna, och en rensning av gallgångar kan var nödvändigt.

Inte så vanligt, men det sker.

Speciellt de som i tidig ålder får ta sin gallblåsa.

Antar det var därför min opererande läkare nämnde detta för mig.

Då jag var 30år och man, vilket inte var så himla vanligt som jag förstod det.

Lustigt nog en på jobbet, fick ta den för 1år sedan och han var 19år tror jag då.

Så finns många problem man kan få efter en OP.

Det som hände mig, var att bakfylla försvann helt och hållet.

Har inte en enda gång sedan dess mått illa av alkohol.

Som jag innan kunde vara rätt känslig för(då att bli illamående).

Luktsinne mattats ca25% efter OP.

Sen många positiva saker också, som kunna äta glass igen.

Utan sprutlackera toan efter 3min, blev en sjuhelvetes reaktion i magen med just glass.

Sen äter jag kanske bara 5 glassar per år, men gud så skönt att få njuta av glass igen.

Att man kan få magkatarr har jag hört men jag har inga symptom på magkatarr. Har inte heller ont i magen förutom magknip. Jag är 26 så är också rätt ung för en galloperation. Men min mormor, farmor och pappa har alla tagit bort den så det verkar gå i släkten. Jag äter inget fett alls typ längre. Tog upp det med läkaren men hon sa bara ät som vanligt så blir det bra.. Det var över ett år sen. :/
  • Anonym (Hjälp)
    Ego Lovers skrev 2015-09-14 01:49:36 följande:

Som Una Flux skriver så kommer det ut galla direkt i tolvfingertarmen hela tiden och inte som innan då det putsas ut varje gång vi äter. Det irriterar tarmen och majoriteten får diagnosen ibs

Hur jag känner stämmer väldigt bra med på ibs. Har såklart inte alla symptom men en del. Är sjukt jobbigt när det är såhär eftersom

Jag har tappat aptiten helt och vågar inte äta om jag ska någonstans så äter ju himla dåligt :/
  • Ego Lovers
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-09-14 07:37:20 följande:
    Hur jag känner stämmer väldigt bra med på ibs. Har såklart inte alla symptom men en del. Är sjukt jobbigt när det är såhär eftersom

Jag har tappat aptiten helt och vågar inte äta om jag ska någonstans så äter ju himla dåligt :/
    Alla matvaror som är gröna är svårsmälta och kan ge problem om man inte har gallblåsan kvar så som gurka, grön paprika, grön sparris, salladsblad, avokado
  • Anonym (Hjälp)
    Ego Lovers skrev 2015-09-14 10:14:15 följande:

Alla matvaror som är gröna är svårsmälta och kan ge problem om man inte har gallblåsan kvar så som gurka, grön paprika, grön sparris, salladsblad, avokado

Äter sällan de grönsakerna som tur är. Var ingen som sa till mig att man kan få vissa problem med magen. Tänkte väl att det kunde krångla lite men de senaste dagarna har det ju varit helt galet. Har ju börjat oroa mig för cancer också. Måste nog propsa på vc så jag får en läkartid tidigare. Är en sak att ha problem med magen och man vet varför än att vara helt ovetande. :/
  • Majsan67

Jag opererade bort min galla för 8 månader sedan. Har enorma problem med magen nu, illamående,halsbränna. Har ont runt höger revbensbåge och även ut i ryggen på höger sida, magen låter som ett tröskverk. Måste äta varannan var tredje timma för att stå ut. Det har varit något bättre av och till de senaste månaderna så jag hoppas att det planar ut. Det som kommer i toan är för det mesta gult, men när jag druckit alkohol så är det mörkt, nästan svart i flera dagar. Prover på lever och bukspottkörtel osv. är helt normala. Läkarna låter helt oförstående när jag tror att det beror på galloperationen, de säger bara IBS. Äter både kramplösande och medicin mot magsår. Någon som har något tips på naturmedel eller något annat som kan hjälpa?

• Ra9911

Jag har samma problem! Läkarna vet inte vad det är, men jag har hemskt ont under höger revbensbåge, illamående och yr. Avföringen är ljus och spelar ingen roll vad jag äter eller dricker för den delen jag får ont ändå. Det senaste har jag haft ont långt efter att jag har ätit kanske ihållande i 3-4 timmar, jag har tagit morfin tabletter för att kunna äta, vilket känns lite konstigt men vad ska man göra? Läkarna hoppas att de är temporärt så att de snart släpper, de önskar ju jag med men skulle ju vilja veta varför man har ont?

Ingen som har något svar?

• Anonym (X)

Det beror på vilket ingrepp man har gjort. Jag hade en otroligt vettig kirurg som sa att han kunde göra ERCP omedelbart men att han hellre bara tog bort gallblåsan laprospopiskt ett par veckor senare. Så jag har en helt intakt muskel som styr tömningen av galla ut i tarmen, och gallan som samlas i gallgången mellan tömningarna räcker mer än väl för att jag ska ha precis samma funktion som före operationen (hade inga problem med gallan, utan bara när stenar åkte med från gallblåsan). Det var så värt de extra anfallen och fastkilade stenarna (fick vänta 2 månader extra) för funktionen är opåverkad!

Svar på tråden Magproblem efter galloperation