Inlägg från: Ca_rr_o87 |Visa alla inlägg
  • Ca_rr_o87

Smakportioner vid 5 månader

Jag har en tjej på fem månader som äter hela måltider. Hon äter gröt, en hel 6 månaders burk till middag. Sen äter hon alltid frukt på dagen och sen välling på kvällen. Det är mitt första barn så var lite försiktig i början men hon älskar mat så varför vänta eller sakta ner. Hon har heller aldrig reagerat på något så jag har bara kört på :) om ditt barn tycker om det och inte får ont i magen så tycker jag du ska köra på. Nu har ju min dotter ätit ersättning sen en vecka gammal så jag började tidigt med att introducera mat, hon äter dock fortfarande ersättning men ska sluta helt vid 6 månader. Med amning kanske finns andra råd!?

• Ca_rr_o87
    Monkii skrev 2015-09-15 16:32:06 följande:
    Vad ska du ge istället för ersättning efter 6 mån?
    Min BVC säger att dom inte ska äta två lagade mål förrän dom är 8 månader så jag antar att det blir välling till lunch och gröt till kvällsmat så då blir det:

Frukost: gröt
    Lunch: välling
    Middag: mat
    Kvällsmål: gröt
    Innan sömn: välling
    Sen lite frukt till mellanmål

Kan tycka det blir mycket gröt och välling så kanske byter ut kvällsmålet mot yoghurt, finns ju yoghurt med banan i burk till 6 månaders. Som jag även ger nu men bara ibland. Sen när man får ge smörgås så tänkte jag ge det till kvälls mål.
  • Ca_rr_o87
    pigglet skrev 2015-09-15 20:07:10 följande:
    Med 2 mål menas att alla andra mål är bröstmjölk/ersättning. Gröt/välling räknas alltså som att man byter ut ett mål.

Man bör inte ge mer än 3 mål välling/gröt/dygn, oavsett ålder på barnet.

Sedan innehåller välling/gröt bara hälften så många näringsämnen som ersättning gör. Så det är bättre att fortsätta ge ersättning de flesta mål.
    Jag pratade med min BVC om detta och hon tyckte jag skulle byta ut ersättning mot välling vid 6 månader och jag litar på hennes kompetens, här på Fl vet alltid alla så mycket bättre än alla utbildade läkare BVC osv. Tar absolut inte bort ersättning innan 6 månader så dum är jag inte. Ersättningen är bara upp till 6 månader, sen kommer tillskottsnäring(typ babysemp 2) och det är en helt annan sak än ersättning. Sen är jag inte heller en person som går efter alla regler, men jag känner mitt barn bäst och hon har aldrig varit ett fan av ersättning så iom hon inte äter upp ersättningen så ger jag hellre något hon tycker om då hon kanske ändå inte får i sig det hon behöver.
  • Ca_rr_o87
    LaLola skrev 2015-09-16 20:28:58 följande:
    Hon verkar ju inte ha nån koll alls. Tycker hon att de som ammar ska sluta med det också vid 6 mån?
    Fast amning är väl en helt annan sak, om man kan amma så gör man väl det så länge det går antar jag. Men iom att min bebis redan äter riktig mat(burk) så tyckte hon att hon skulle fortsätta med det.
  • Ca_rr_o87
    Monkii skrev 2015-09-16 20:56:47 följande:
    Det bvc sagt till dig stämmer ju inte ens med vad livsmedelverket rekommenderar.
    Den ersättningen som är från 0-6 månader täcker ju inte en 6 månaders näringsbehov. Det är ju därför det står 0-6 månader på paketet. Dom behöver mer än det när dom börjar röra sig vilket min bebis har gjort för länge sen. Sen amning är ju en helt annan sak, den täcker ju behovet mkt längre
Svar på tråden Smakportioner vid 5 månader