• Anonym (velig)

Jobb på annan ort eller familjen? Hur skulle ni ha resonerat?

Jag har varit arbetslös en längre tid och hankat mig fram på timmar. Nu har jag varit på en intervju för ett jobb jag sökt och gärna vill ha och det verkar 99% säkert att jag kommer få tjänsten.

Det är i en helt annan bransch än den jag jobbar i nu (trivs inte med nuvarande) så det är min väg ut till något annat. Arbetsplatsen (nya) och kollegorna verkar jättetrevliga, lönen är bra, alla papper är korrekta etc så allt är toppen egentligen. Dock så ligger detta jobb ca 8 mil hemifrån, enkel resa. Det tar i rusningstid ungefär en timme att pendla, sedan en kvart att hitta parkering varje morgon. Tyvärr kan jag inte åka kollektivt pga att det då skulle ta mycket längre tid än så.

Jag bor i en stad 3 mil från nya jobbet, men är på väg att bli sambo 4 mil därifrån. Därav att jag i praktiken kommer pendla 16 mil varje dag.

Vi har 3 barn hemma, 5-10 år. Det är tajt att hinna med familjen som det är redan idag. Min blivande sambo jobbar skift och det blir enormt mycket pusslande som vi bråkar om regelbundet. Vi är båda ganska stressade av situationen. Samtidigt så blir jag alltid på bättre humör när jag får in ett regelbundet jobb i vardagen, det vet jag sedan tidigare. Sedan får jag dåligt samvete och tycker synd om barnen. Jag är trött på mcDonaldskvällsmat och sovande barn i bilen, att aldrig få mysa i soffan, inga gemensamma frukostar osv. Idag ser ungefär halva veckan ut så, lite beroende på hur vi jobbar, men annars får vi åtminstone LITE tid tillsammans.

Nya jobbet väntar på att jag ska bestämma mig, de har varit väldigt vänliga och bett mig återkomma inom ett par dagar med svar. Nya jobbet är väldigt ansvarsfyllt vilket har gjort att det inte var så många som fick chansen att få det. Detta ger mig dåligt samvete, att jag som nu äntligen får ett fast jobb innerst inne vill välja bort det.... Jag funderar på att säga att jag tyvärr fått en annan tjänst och därför vänligt tackar nej. Samtidigt som jag egentligen vill men kanske inte är beredd att offra familjen så .....

Behöver lite utomstående åsikter. Hur skulle ni ha resonerat/tänkt/gjort?

• Svar på tråden Jobb på annan ort eller familjen? Hur skulle ni ha resonerat?
  • Anonym (***)

Men kan inte din sambo flytta då?

Bor ni inte ihop nu?

• Anonym (velig)
    Anonym (***) skrev 2015-09-14 18:10:12 följande:

Men kan inte din sambo flytta då?

Bor ni inte ihop nu?

Nej, han bor i villa och jag i hyreslägenhet. Vi båda vill bo på landet (han gör redan det) och han vill inte lämna sitt hus han byggt själv. Han bor också nära en annan större stad där jag lika gärna kan få jobb egentligen. Vi bor inte ihop nu men vi planerar att flytta ihop så snart jag fått jobb och ordning på ekonomin
  • Anonym (***)
    Anonym (velig) skrev 2015-09-14 18:24:12 följande:
    Nej, han bor i villa och jag i hyreslägenhet. Vi båda vill bo på landet (han gör redan det) och han vill inte lämna sitt hus han byggt själv. Han bor också nära en annan större stad där jag lika gärna kan få jobb egentligen. Vi bor inte ihop nu men vi planerar att flytta ihop så snart jag fått jobb och ordning på ekonomin
    Då tycker jag att du flyttar med din familj och sedan när du kommit i ordning så sök ett annat jobb och flytta till honom.

Varför söker du ett jobb så långt hemifrån om du nu inte vill flytta dit eller pendla?
  • Anonym (velig)
    Anonym (***) skrev 2015-09-14 18:26:31 följande:
    Då tycker jag att du flyttar med din familj och sedan när du kommit i ordning så sök ett annat jobb och flytta till honom.

Varför söker du ett jobb så långt hemifrån om du nu inte vill flytta dit eller pendla?
    Fast jag och mitt barn planerar inte att flytta? Förutom ihop med min kille då. Ja, jag ångrar lite att jag sökte jobbet faktiskt... Det är rätt tajta meriter som krävdes, jag var kvalificerad och förstod att jag hade en mycket god chans att få jobbet. Men som sagt, jag gjorde kanske en förhastad ansökan :-/
  • Anonym (långsiktigt)
    Anonym (velig) skrev 2015-09-14 18:24:12 följande:
    Vem är förälder till barnen? Vad säger barnens andra förälder om en ev. flytt? Hur ska umgängen skötas?

Tänk längre än att du vill bo i hans villa på landet. Barnens liv påverkar väldigt mycket av en flytt.
  • Anonym (Z)

Jag hade tagit jobbet, du kan ju arbeta där samtidigt du söker något närmare. De flesta här jag bor åker 7-10 min till arbetet och sedan hem igen varje dag. Jag gör det själv och det är inga problem mer än att det blir lite tajt på morgonen och en timme kortare på kvällen. Man spyr på åkandet men trivs man på jobbet och trivs där man bor så är det lätt värt åkandet.

• Seven Costanza

Jag ser inte så stora problem i detta. SJÄLVKLART ska du ta jobbet om du blir erbjuden det och vara jättestolt över dig själv, det är ju en väg ut ut arbetslöshet och in i en annan bransch. Men OM du tror att det blir väldigt jobbigt att pendla med bil en timme och en kvart enkel resa till nya jobbet om du flyttar till din kille så tycker jag att du inledningsvis ska bo kvar där du bor nu så att du har kortare restid, för det brukar vara intensivt och energikrävande de första månaderna på nytt jobb.

Andra har också undrat och jag förstår inte heller - vems är barnen? Är det bara ett barn som är ditt? Funkar det inte för dig i dagsläget om du får detta heltidsjobb och bor kvar med barnet i lägenheten ni bor i nu och kör tre mil till jobbet? Du får väl hämta barnet på dagis/fritids som alla andra och fortsätta umgås med din kille i hans villa på helgerna, om du tror att det blir för jobbigt att pendla sju mil enkel resa och fjorton mil totalt (senast jag kollade var 3+4=7 mil ). Har barnet inte en pappa som kan hjälpas åt?

Om jag var du så hade jag absolut tagit jobbet och sedan om jag hellre vill bo hos killen och jobba närmre den bostaden, så hade jag kollat efter jobb där under tiden jag jobbat på det jobb du sökt nu. Du ska absolut inte tacka nej om du blir erbjuden ett jobb efter en längre tids arbetslöshet. Det är alltid lättare att få nytt jobb när man redan har ett, plus att det inte kommer låta dumt om du senare hittar ett jobb på hans ort och vill byta efter kort tid på det jobb du sökt nu, för då kan du alltid bara hänvisa till att du planerar att flytta till den orten så det är därför du söker nytt jobb efter så kort tid.

• Anonym (Pendlare)

Min man och jag har pendlat 8 mil enkel resa i snart 13 år nu.
    Vi bor där vi trivs och jobbar där vi trivs. Det är inget vi går omkring och grubblar över, att vi har långt att åka. Om det kom ett jobb närmare som någon av oss verkligen verkligen skulle vilja ha så skulle vi kanske söka, men inte bara för att få närmare till jobbet.

Så TS, det går

• Anonym (..)

Jag hade tagit arbetet, men valt att vänta med att bli sambo, eller flyttat närmare jobbet och varit särbo ett tag tills jag hittade ett annat jobb.

• Anonym (velig)
    Anonym (långsiktigt) skrev 2015-09-14 18:47:50 följande:
    Vem är förälder till barnen? Vad säger barnens andra förälder om en ev. flytt? Hur ska umgängen skötas?

Tänk längre än att du vill bo i hans villa på landet. Barnens liv påverkar väldigt mycket av en flytt.
    Ja, fast flytten är bara på cirka 2 mil. Ingen av de andra föräldrarna motsätter sig väl direkt och om de skulle göra det så spelar det mindre roll då de "bara" är umgängesföräldrar. Barnen bor heltid hos oss annars. Barnen vill också flytta ihop i den villan.
Svar på tråden Jobb på annan ort eller familjen? Hur skulle ni ha resonerat?