Jobb på annan ort eller familjen? Hur skulle ni ha resonerat?
Jag har varit arbetslös en längre tid och hankat mig fram på timmar. Nu har jag varit på en intervju för ett jobb jag sökt och gärna vill ha och det verkar 99% säkert att jag kommer få tjänsten.
Det är i en helt annan bransch än den jag jobbar i nu (trivs inte med nuvarande) så det är min väg ut till något annat. Arbetsplatsen (nya) och kollegorna verkar jättetrevliga, lönen är bra, alla papper är korrekta etc så allt är toppen egentligen. Dock så ligger detta jobb ca 8 mil hemifrån, enkel resa. Det tar i rusningstid ungefär en timme att pendla, sedan en kvart att hitta parkering varje morgon. Tyvärr kan jag inte åka kollektivt pga att det då skulle ta mycket längre tid än så.
Jag bor i en stad 3 mil från nya jobbet, men är på väg att bli sambo 4 mil därifrån. Därav att jag i praktiken kommer pendla 16 mil varje dag.
Vi har 3 barn hemma, 5-10 år. Det är tajt att hinna med familjen som det är redan idag. Min blivande sambo jobbar skift och det blir enormt mycket pusslande som vi bråkar om regelbundet. Vi är båda ganska stressade av situationen. Samtidigt så blir jag alltid på bättre humör när jag får in ett regelbundet jobb i vardagen, det vet jag sedan tidigare. Sedan får jag dåligt samvete och tycker synd om barnen. Jag är trött på mcDonaldskvällsmat och sovande barn i bilen, att aldrig få mysa i soffan, inga gemensamma frukostar osv. Idag ser ungefär halva veckan ut så, lite beroende på hur vi jobbar, men annars får vi åtminstone LITE tid tillsammans.
Nya jobbet väntar på att jag ska bestämma mig, de har varit väldigt vänliga och bett mig återkomma inom ett par dagar med svar. Nya jobbet är väldigt ansvarsfyllt vilket har gjort att det inte var så många som fick chansen att få det. Detta ger mig dåligt samvete, att jag som nu äntligen får ett fast jobb innerst inne vill välja bort det.... Jag funderar på att säga att jag tyvärr fått en annan tjänst och därför vänligt tackar nej. Samtidigt som jag egentligen vill men kanske inte är beredd att offra familjen så .....
Behöver lite utomstående åsikter. Hur skulle ni ha resonerat/tänkt/gjort?