Alexi skrev 2015-09-29 18:05:13 följande:
Alltså hur gör folk för att inte tappa besinnibgen och vråla åt sina barn någon gång. Idag var sonen jättenöjd, vi var båda på övervåningen men gjorde olika saker. Jag kommer på att jag är sen med maten och ska springa ner och stoppa in den i ugnen. Säger det till sonen och går ner, säger att han får komma med eller vara kvar. När han sen inser att jag gått ner blir han fullständigt galen och skriker och gråter. Så småningom blir det lugnare men sen triggas han igång igen av ingenting och då gör han vad som helst för dumheter. Tar en sko och bankar på legobygget, försöker slåss, kastar saker och vill göra vad dumt han kommer på. Till slut tar han en barnsax och ska börja vara hetsig med den. Då tappar jag tålamodet totalt och vrålar åt honom. Han blir ju än mer ledsen men till slut så kramas vi och pratar en lång stund. Jag säger att han får bli arg men att han inte får kasta, slåss eller ha saxar och sånt när han är arg.
Hur gör man i sådana här lägen??
Det finns väl ingen som aldrig tappar tålamodet och vrålar. Jag kan ex bli tokig när treåringen motarbetar en när man ska iväg på morgonen (tar av sig kläderna igen, packar ur väskan, gömmer sig). Då händer det att jag skriker, men inte blir det bättre för det. Arg kan man bli ibland, och det ska man kunna visa för barnet, men man behöver inte vråla och skrika för att man blir arg, precis som att barnen inte behöver vråla, slåss och kasta saker när de blir arga.
Om de försöker slåss eller kasta saker tar man bestämt tag om handen/föremålet och hindrar barnet. Jag brukar säga "Stopp!" med hög, bestämd röst som de lär sig skrika på förskolan om någon slåss/knuffas. Någon diskussion om varför det är fel tar vi inte, det vet de för övrigt redan.
Jag kan bli arg men faktiskt aldrig över att barnen är arga och har utbrott. Det ser jag aldrig som provokativt utan mer "Ojdå... Nu har X tappat kontrollen över sig själv." Barn måste ju lära sig hantera känslostormar och besvikelser, om man blir arg för att de inte kan det så lär de sig ju aldrig. Då känner de sig ju bara misslyckade och får skuldkänslor över själva utbrottet och man kan aldrig reda ut ordentligt vad som blev fel från början.
Jag rekommenderar att ta fem djupa andetag när du känner att du börjar bli för arg och jobbar på att tyst upprepa: "x gör inte det här för att göra mig arg. Det handlar inte om mig." Du måste ta ansvar för dina egna reaktioner och känslor och inte lägga det på barnen (det är de som gör mig arga).
Att det blir mindre bråk och konflikter i familjen om man som vuxen kan hålla sig lugn är vedertaget. Det smittar av sig på barnen. Även de med barn utan problem i autismspektrumet kan ta till sig en del från tankarna kring lågaffektivt bemötande.