• Alexi

Hur kommer det sig att det är mest mammor på föräldrauppgifter

Jag har ofta reflekterat över att det nästan alltid är mer mammor än pappor när barnen har olika aktiviteter. Lämna och hämta på kalas, följa med och stå och vänta utanför på skoldiskot, på föräldramöten och mycket annat.

Hur kommer det sig? Är mammor mer genuint intresserade av att hänga med andra föräldrar, se hur det är på kalasen osv?

(Det stämmer i mitt fall, jag vill ofta gå för att det är roligt att prata ned andra föräldrar, se vad barnen gör osv, min man tycker det nog är trevligt också men det är viktigare för mig så då går jag oftare. Men vi är ju inte genomsnittet så jag undrar hur andra tänker).

• Svar på tråden Hur kommer det sig att det är mest mammor på föräldrauppgifter
  • Studentpappa

Könsroller? Inte direkt något nytt, på fotboll och ishockey är antagligen män fler så var det när jag spelade. På familjegympan där vi går är det mest pappor faktiskt, något jag blivit lite förvånad över. Vi ska byta grupp nu och får se om det är lika på fler ställen.

Män bygger altaner och kvinnor passar barn något som fortfarande lever kvar i stor utsträckning.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Furstinna

Hennes pappa bor fler mil bort och jag sköter allt i princip så det är anledningen i mitt fall. Det sista jag vill är att hänga med andra föräldrar.

• Velmaja

Jag är ensamstående på heltid så i mitt fall stämmer det in! :) Jag tycker däremot att det alltid det är par som är på aktiviteter. Men kanske är för att jag en ensam på allt som jag reagerar på det? ;) Avis kanske, haha.  Men varit så på alla aktiviteter sonen har haft. (gymnastik, judo, innebandy, simskola.) Lika om vi är i lekparken, simhallen, lekland m.m så är det alltid barn med båda föräldrarna där.

• Quexxet

Hos oss är det oftast tvärtom, det är 99 gånger av 100 som det är sambon som tar med barnen på div aktiviteter, men det är nog mest för jag jobbar kvällar o om jag är hemma så tar jag dom andra barnen. Glad

• isolande

Hört talas om könsroller TS? Kvinnor är, tro det eller ej, fortfarande ansedda att ta det största ansvaret för familjen. Hos oss tar jag alltid på mig att fixa inför kalas per automatik. Hatar det. Min man är medveten om problemet och tar sin del såklart. Men det stör mig som fan att jag alltid är den som spinner igång och fixar presenter och planerar även om det är hans tur att göra det!

• Alexi

Klart jag hört talas om könsroller, men det är ju intressant att höra om vad man upplever styr valen i den enskilda familjen.

• Litet My

Här är det tvärtom, pappan/bonuspappan (1 barn är inte hans) gör det mesta. Åker till simskolor, ridskolan åker vi båda till, osv. Mycket för att han har körkort och det blur jobbigt att dra med hela familjen på allt då vi har en bebis med.

• Penida

Har inte upplevt det så själv faktiskt, jag tycker jag ser lika mycket pappor som mammor på olika grejer som rör barnen. Det skulle dock inte förvåna mig alls om det är så vanligtvis, tänker också könsroller. Kvinnor tar som vanligt ett större ansvar. Tror inte de generellt sett tycker det är roligare eller så.
    Här är det nog rätt lika. Jag brukar ofta ta utvecklingssamtalen och sambon ofta föräldramöten eftersom det passar våra arbetstider bäst. Resten delar vi på utan någon direkt diskussion. Det bara blir typ:) Ingen av oss har ett stort intresse eller ointresse av något eller något behov av att umgås med andra föräldrar men ser det som självklart att vara involverade i sådant som rör barnen och också att vi båda gör och tar del av.

Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Hur kommer det sig att det är mest mammor på föräldrauppgifter