• Anonym (ledsen)

Kan min chef neka mig sjukskrivning på grund av detta?

I förrgår fick jag beskedet att en klasskamrat sen gymnasiet hastigt har gått bort i en olycka.

Jag mår så pass dåligt över detta att jag känner att jag inte klarar av alls att koncentrera mig på mitt arbete som personlig assistent.

Kan min chef neka mig sjukskrivning?

Ledsen/

• Svar på tråden Kan min chef neka mig sjukskrivning på grund av detta?
  • Selfish Geene

Det mesta brukar gå att lösa om man försöker ha en öppen dialog, som arbetsgivare måste man ha förståelse för att livet kan komma emellan ibland och tex bevilja ledighet med kort varsel.

Samtidigt behöver arbetstagare förstå att det är ett stort ansvar att sköta ett företags ekonomi, om jag misslyckas förlorar människor sina jobb!

• Anonym (suck)
    Anonym (ledsen) skrev 2015-09-15 16:05:20 följande:
    Kan det bli så att jag jag tvingas jobba ändå om min min chef vägrar betala ut sjuklön till mig?
    Men ge dig! Det är ju skönt att få jobba och skingra tankarna... så nära stod nu ju inte varandra,
  • Selfish Geene
    Anonym (ledsen) skrev 2015-09-15 16:05:20 följande:

Kan det bli så att jag jag tvingas jobba ändå om min min chef vägrar betala ut sjuklön till mig?

Det kan jag inte svara på, jag har (tack och lov) aldrig kört fast så i en förhandling att jag har behövt använda mig av den sortens maktutövning, jag ser bara förlorare i den situationen (du gör knappast ett fantastiskt jobb om du blir tvingad att vara där)
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (suck) skrev 2015-09-15 16:19:03 följande:
    Men ge dig! Det är ju skönt att få jobba och skingra tankarna... så nära stod nu ju inte varandra,
    Och du känner mig så att du kan avgöra att jag klarar av att arbeta på grund av det inträffande?

Att jag tar så pass illa vid mig av dödsfallet var just för att h*n och jag träffades nyligen efter ett antal år och det kändes direkt för mig som det var igår som h*n och jag träffades.

Jag ser dig ofta här i forumet med att "be folk att skärpa sig"
  • Anonym (nej)
    Anonym (ledsen) skrev 2015-09-15 16:33:16 följande:
    Och du känner mig så att du kan avgöra att jag klarar av att arbeta på grund av det inträffande?

Att jag tar så pass illa vid mig av dödsfallet var just för att h*n och jag träffades nyligen efter ett antal år och det kändes direkt för mig som det var igår som h*n och jag träffades.

Jag ser dig ofta här i forumet med att "be folk att skärpa sig"
    Fast seriöst ni har glidit ifrån varandra massor. Hade du mått så dåligt hade du inte behövt fråga om råd att gå hem, det hade du inte orkat. Riktig sorg behöver man liksom inte fråga andra om om dte är okej att stanna hemma.
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (nej) skrev 2015-09-15 16:37:57 följande:
    Fast seriöst ni har glidit ifrån varandra massor. Hade du mått så dåligt hade du inte behövt fråga om råd att gå hem, det hade du inte orkat. Riktig sorg behöver man liksom inte fråga andra om om dte är okej att stanna hemma.
    Vi hade glidit ifrån varandra en del.
    Inte massor.

• AnnaSthlm

1. Din chef kan inte tvinga dig att jobba om du ringer och säger att du är sjuk och kan inte jobba. Sjuk =saknar arbetsförmåga. Krisreaktion kan orsaka detta.

2. Första skukdagen är karensdag. Du får ingen lön alls.

3. From dag 2 ska du få 80% av lönen från din arbetsgivare. Det finns ingen chans att hennes kan neka dig detta. Stämmer du honom får du rätt.

4. From kalenderdag 7 måste du visa sjukintyg för att arbetsgivaren ska fortsätta med sjuklön.

5. From kalenderdag 14 får du 0 kr från arbetsgivaren och istället sjukpenning från försäkringskassan

• Anonym (Igen?)

Liknande tråd gick på fl för en vecka sedan.

• Anonym (ledsen)
    AnnaSthlm skrev 2015-09-15 16:41:44 följande:

1. Din chef kan inte tvinga dig att jobba om du ringer och säger att du är sjuk och kan inte jobba. Sjuk =saknar arbetsförmåga. Krisreaktion kan orsaka detta.

3. From dag 2 ska du få 80% av lönen från din arbetsgivare. Det finns ingen chans att hennes kan neka dig detta. Stämmer du honom får du rätt.

4. From kalenderdag 7 måste du visa sjukintyg för att arbetsgivaren ska fortsätta med sjuklön.

5. From kalenderdag 14 får du 0 kr från arbetsgivaren och istället sjukpenning från försäkringskassan

Tack!
  • Selfish Geene
    AnnaSthlm skrev 2015-09-15 16:41:44 följande:

Det stämmer inte, sedan 2008 kan arbetsgivaren kräva sjukintyg från dag 1 (men även om det finns ett sjukintyg behöver arbetsgivaren inte bevilja sjuklön)

Du skulle smälla av om du hade hört lika många skäl till sjukskrivning som jag har gjort (en gång var det en ung tjej som blev så knäckt av tanken på att hon blev tvungen att skiljas från den cypriotiska prins hon träffat på Aiya Napa att hon inte kunde gå till jobbet, läkaren hon träffade på vc sjukskrev henne utan problem. FK var dock lite mer svårflörtade)
Svar på tråden Kan min chef neka mig sjukskrivning på grund av detta?