• Sandra8978

"Dum, dummare, anorektiker"

Jag gick till mitt lokala Korpen-gym förra veckan och möttes där av följande poster:

"Dum, dummare, dopad"

Detta intresserade mig. 
    Tänk dig vad folk hade sagt om sista ordet bytts ut mot "Anorektiker"

Anorektia och dopning har många paralleller. Båda är självdestruktiva beteenden som vittnar om en förvrängd självbild. Men medans den ene ses som ett offer ses den andre som en lågintelligent brottsling.

Detta tror jag säger något om våra förväntningar på män (de flesta dopade är män) respektive kvinnor (de flesta anorektiker är kvinnor).

Vi pratar här inte om dopning i elitidrotts-kretsar utan dopning på sättet 99% använder det, dvs killar som känner att det är värt att riskera sin hälsa för att förändra sin kropp.

(Självklart ska ingen av dessa två grupper pekas ut som postern ifråga gjorde)
  • Svar på tråden "Dum, dummare, anorektiker"
  • Plottan11

Intressant, jag har inte tänkt så. Men som du lägger fram det tycker jag det är ett vettigt resonemang. Jag kan en del om ätstörningar men inget om dopning, så jag har aldrig ens tänkt tanken faktiskt. Håller med dig om att ingen ska behöva hånas för eventuell psykisk ohälsa. 

• Birgitta02

Är inte säker på om jag håller med dig. Anorexia är ett sjukdomstillstånd som oftast drabbar högpresterande, och är ett sätt att få kontroll över NÅGOT i sitt liv. Och samtidigt bli smalare, men tappar kontrollen och får fel sjävbild.

Dopning är ett sätt att skynda på och förbättra ett tränings- och tävlingsresultat. Viss dopning, såsom anabola steroider, ökar träningsförmågan och ger snabbare muskler och större muskler.

Själv tycker jag inte att anorexia, som är en sjukdom, kan jämföras med dopning, som aldrig kan bli en sjukdom - förutom biverkningar av själva preparaten.

Anser jag. Om jag inte missuppfattade ditt inlägg TS.

• KakanSmakan

Jag förstår inte alls ditt resonemang. Att jämföra doping med anorexi är skevt tänker jag. Möjligtvis att "träningsmani" (jag kommer inte ihåg den korrekta termen nu) är jämförbart, men doping är ju något annat. Tänker jag.

• Drottningen70

Doping i sig har inget med psykisk ohälsa att göra så det är inte jämförbart. Visst KAN man dopa sig som nåt slags självskadebeteende men det är undantag. Ditt resonemang är skevt.

• Sandra8978
    Drottningen70 skrev 2015-09-15 19:37:05 följande:

Doping i sig har inget med psykisk ohälsa att göra så det är inte jämförbart. Visst KAN man dopa sig som nåt slags självskadebeteende men det är undantag. Ditt resonemang är skevt.

Folk som dopar sig gör det inte för att skada sig själva.
    De gör det för att få större muskler.

Så om anorektiker, som jag vet mycket lite om, först och främst gör det för att skada sig själva (stämmer verkligen det, handlar det inte mer om det fysiska?) då är jämförelsen skev.

Annars är den, enligt mig, ganska rätt.
  • Sandra8978
    Birgitta02 skrev 2015-09-15 18:03:09 följande:

Är inte säker på om jag håller med dig. Anorexia är ett sjukdomstillstånd som oftast drabbar högpresterande, och är ett sätt att få kontroll över NÅGOT i sitt liv. 

Killen som dopar sig tar också till extrema medel för att få kontroll över  sin kropp och forma den till en extrem form.

Drabbar verkligen anorexia oftast högpresterande personer?
  • Sandra8978
    Drottningen70 skrev 2015-09-15 19:37:05 följande:

Det är psykiskt ohälsosamt att inta preparat du vet kan göra dig steril och fan vet allt, för att få större muskler.

Varför skuldbelägger man dessa peroner, som tar preparat för att ändra på sina kroppar, men inte de som slutar äta för att ändra sina kroppar?

Vari ligger den väsentliga skillnaden?

• foodforclouds

Du erkänner att du inte vet så mycket om anorexia, så ett tips är att läsa på för att bättre förstå varför din jämförelse inte riktigt fungerar.

Själv har jag bulimi, men har närstående som varit allvarligt sjuka i anorexia.

• Sandra8978
    foodforclouds skrev 2015-09-15 21:21:20 följande:

Du erkänner att du inte vet så mycket om anorexia, så ett tips är att läsa på för att bättre förstå varför din jämförelse inte riktigt fungerar.

Själv har jag bulimi, men har närstående som varit allvarligt sjuka i anorexia.

Du är övertygad om att det inte är en fungerande jämförelse, hur mycket vet du då om varför människor dopar sig?

Kan du konstruktivt förklara varför det inte går att jämföra?
  • fjanten

En annan psykisk sjukdom är schitzofreni, och en annan drog är heroin.

Ska vi jämföra heroinister med schitzofrena då också?

Du måste ju se skillnaden mellan en psykisk sjukdom som anorexia nervosa och att bruka illegala preparat.

Svar på tråden "Dum, dummare, anorektiker"