• Sandra8978

"Dum, dummare, anorektiker"

Jag gick till mitt lokala Korpen-gym förra veckan och möttes där av följande poster:

"Dum, dummare, dopad"

Detta intresserade mig. 
    Tänk dig vad folk hade sagt om sista ordet bytts ut mot "Anorektiker"

Anorektia och dopning har många paralleller. Båda är självdestruktiva beteenden som vittnar om en förvrängd självbild. Men medans den ene ses som ett offer ses den andre som en lågintelligent brottsling.

Detta tror jag säger något om våra förväntningar på män (de flesta dopade är män) respektive kvinnor (de flesta anorektiker är kvinnor).

Vi pratar här inte om dopning i elitidrotts-kretsar utan dopning på sättet 99% använder det, dvs killar som känner att det är värt att riskera sin hälsa för att förändra sin kropp.

(Självklart ska ingen av dessa två grupper pekas ut som postern ifråga gjorde)
  • Svar på tråden "Dum, dummare, anorektiker"
  • Sandra8978
    fjanten skrev 2015-09-15 21:56:12 följande:

En annan psykisk sjukdom är schitzofreni, och en annan drog är heroin.

Ska vi jämföra heroinister med schitzofrena då också?

Du måste ju se skillnaden mellan en psykisk sjukdom som anorexia nervosa och att bruka illegala preparat.

Du måste kunna se att bakom killen som vill bli större och tjejen som vill bli smalare finns väldigt lika mekanismer.
  • Sandra8978
    fjanten skrev 2015-09-15 21:56:12 följande:

En annan psykisk sjukdom är schitzofreni, och en annan drog är heroin.

Ska vi jämföra heroinister med schitzofrena då också?

Du måste ju se skillnaden mellan en psykisk sjukdom som anorexia nervosa och att bruka illegala preparat.

Om du tror man tar dopningspreparat för att bli hög är du dum i huvudet.
  • Vanillaextract

Anorexi är en psykisk sjukdom och går inte att jämföra med någon som bara väljer att ta preparat för att förändra sin kropp. Anorexi är inget val.

• fjanten
    Sandra8978 skrev 2015-09-15 22:13:51 följande:

Om du tror man tar dopningspreparat för att bli hög är du dum i huvudet.

Jag ville bara visa hur korkat ditt resonemang är.

Det finns problem med ideal i samhället, ideal som exempelvis att tjejer ska vara smala och killar ska vara muskulösa. Kan dessa ideal leda till den psyiska sjuldomen anorexia nervosa? Ja. Kan dessa ideal leda till att personer börjar med anabola steroider? Ja. Så att dessa ideal skapar problem på OLIKA sätt är helt korrekt.

Vad som INTE är korrekt är att man kan jämföra en psykisk sjukdom och brukandet av illegala preparat, även fast dessa eventuellt bottnar i skeva ideal. Och jag skriver dessutom EVENTUELLT eftersom anorexia exempelvis kan börja med att en person är överviktig och börjar banta för att gå ner i vikt, vilket många gör utan att det leder till en psykisk sjukdom. Men sedan utvecklas det till en sjukdom, en mani, att fortsätta gå ner och ner. Spegelbilden visar en tjock människa även fast personen är ett vandrande skelett. Det är en sjukdom. Det går inte att jämföra med att bruka droger riktigt.
  • K grrl

Jag håller inte med om att det är jämförbart.

- Det finns ett överdrivet bodybuilderideal som baseras på dopade, ej naturliga, individer.
    - Att bli muskulös och stor är fullt möjligt att nå på ett hälsosamt sätt utan illegala substanser.

Killen som börjar med steroider gör inte det för att bli stor, i så fall kunde han lika gärna träna målmedvetet och sköta sin kost. Killen som börjar med steroider gör det för att ta genvägar. Visst tror jag att det finns en och annan man (och kvinna) som börjar med tillväxthormon av precis samma anledning som en person som blir anorektiker - en förvriden självbild och att man vill bli smalare och smalare respektive större och större - men den stora merparten gör det för att de inte har tålamodet och disciplinen som krävs för att bygga sin kropp på ett vettigt och hälsosamt sätt.

• MadHatter

Om det är jämförbart är det väl i så fall att det kan ses som ett missbruk (eller dopinganvändning kan väl leda till ett missbruk som i så fall möjligtvis skulle vara jämförbart med anorexia, fast inte fullt ut ändå).

En mer rimlig jämförelse är i så fall "dum, dummare, dopad "och dum, dummare självsvält".

Jag håller för övrigt med dig om att kampanjen inte var så trevlig, men det handlar väl om att få ut ett budskap snabbt.

• MadHatter
    Sandra8978 skrev 2015-09-15 21:04:36 följande:

Killen som dopar sig tar också till extrema medel för att få kontroll över  sin kropp och forma den till en extrem form.

Drabbar verkligen anorexia oftast högpresterande personer?

Så här står det om anorexi på vårdguiden (1177.se)

Oftast är det flera saker som spelar in. Slankhetsideal i tidningar, reklam och annan media bidrar, men ätstörningar är oftast ett symtom på något annat, exempelvis låg självkänsla. Ofta är sjukdomen kopplad till höga prestationskrav och en vilja att ha kontroll för att kunna handskas med svåra känslor.
  • Sandra8978
    K grrl skrev 2015-09-16 07:37:56 följande:

- Det finns ett överdrivet bodybuilderideal som baseras på dopade, ej naturliga, individer.
    - Att bli muskulös och stor är fullt möjligt att nå på ett hälsosamt sätt utan illegala substanser.

Ditt inlägg visar att du inte vet vad du pratar om, de flesta män som tränar har som skönhetsideal en manskropp som inte går att nå utan dopningspreparat eller heltidsträning.
  • Sandra8978
    MadHatter skrev 2015-09-16 08:03:19 följande:
    Så här står det om anorexi på vårdguiden (1177.se)

Oftast är det flera saker som spelar in. Slankhetsideal i tidningar, reklam och annan media bidrar, men ätstörningar är oftast ett symtom på något annat, exempelvis låg självkänsla. Ofta är sjukdomen kopplad till höga prestationskrav och en vilja att ha kontroll för att kunna handskas med svåra känslor.
    Intressant, exakt samma kan sägas om killar som känner så tvingande behov att bli större att de dopar sig.
  • MadHatter
    Sandra8978 skrev 2015-09-19 17:45:51 följande:

Ditt inlägg visar att du inte vet vad du pratar om, de flesta män som tränar har som skönhetsideal en manskropp som inte går att nå utan dopningspreparat eller heltidsträning.

Jag tror att du kanske missar att bantning inte är = med anorexia utan att extrem bantning kan vara ett symptom på anorexia. På samma sätt skulle användning av dopingpreparat kunna vara ett symptom på en ätstörningssjukdom/annan psykisk ohälsa. Nyttjandet av doping kan absolut vara ett tecken på psykisk ohälsa precis som för litet näringsintag och precis som nyttjande av alkohol och andra droger.

Men för den skull kan du inte likställa dopinganvändning med anorexia lika lite som du kan likställa bantning med anorexia.

Men det är väl många som hävdar att det är dumt att svälta sig? Precis som man kan hävda att det är dumt med doping. Är självsvälten/bruket en del av en sjukdom har man dock ingen direkt förmåga att stå emot och då hjälper det förstås inte att någon kallar det dumt - oavsett om det handlar om anorexia eller drogmissbruk eller vad det är. Men kanske kan man hindra någon att ta det steget om samhället och omgivningen på många sätt signalerar hur skevt ett sådant beteende är? (Och sätter in hjälpinsatser i ett tidigt skede).

Men givetvis ska man ta psykisk ohälsa och psykiska sjukdomar på allvar oavsett vem som drabbas och vilken sjukdom det gäller. Och säkert finns det olika värderingar kring olika sjukdomar/missbruk. Jag tror tex att den allmänna synen på anorexi skiljer sig från den på bullemi tex.
  • K grrl
    Sandra8978 skrev 2015-09-19 17:45:51 följande:
    Och det här svaret visar att du inte har den blekaste aning om vad du talar om. Menar du verkligen "De flesta män som tränar" eller "de flesta bodybuilders"? Eller tävlande bodybuilders till och med? Ingen av de kroppsbyggare jag tränat/tränar med har ett överdrivet ideal. Och jag vet precis hur mycket det går att bygga utan steroider, eftersom jag bygger själv.
  • HäckHäxan
    K grrl skrev 2015-09-16 07:37:56 följande:

Killen som börjar med steroider gör inte det för att bli stor, i så fall kunde han lika gärna träna målmedvetet och sköta sin kost. Killen som börjar med steroider gör det för att ta genvägar. Visst tror jag att det finns en och annan man (och kvinna) som börjar med tillväxthormon av precis samma anledning som en person som blir anorektiker - en förvriden självbild och att man vill bli smalare och smalare respektive större och större - men den stora merparten gör det för att de inte har tålamodet och disciplinen som krävs för att bygga sin kropp på ett vettigt och hälsosamt sätt.

Precis så!
  • Sandra8978
    MadHatter skrev 2015-09-20 07:12:19 följande:
    Men för den skull kan du inte likställa dopinganvändning med anorexia lika lite som du kan likställa bantning med anorexia.
    HäckHäxan skrev 2015-09-20 20:05:05 följande:
    Precis så!

K grrl skrev 2015-09-20 19:51:44 följande:
    Och det här svaret visar att du inte har den blekaste aning om vad du talar om. Menar du verkligen "De flesta män som tränar" eller "de flesta bodybuilders"? Eller tävlande bodybuilders till och med? Ingen av de kroppsbyggare jag tränat/tränar med har ett överdrivet ideal. Och jag vet precis hur mycket det går att bygga utan steroider, eftersom jag bygger själv.

Jag argumenterar inte för att anorexia och dopningsmissbruk ska jämställas.

Bara att de som dopar sig inte ska stigmatiseras, precis som anorektiker inte ska stigmatiseras. Man löser inget av problemen genom att peka ut personen i fråga som lågintelligent, utan genom att se de bakomliggande orsakerna, och peka ut beteenden som problemet. Var är er människokärlek?
  • HäckHäxan
    Sandra8978 skrev 2015-09-20 20:10:39 följande:
    HäckHäxan skrev 2015-09-20 20:05:05 följande:Precis så!

Jag argumenterar inte för att anorexia och dopningsmissbruk ska jämställas.

Bara att de som dopar sig inte ska stigmatiseras, precis som anorektiker inte ska stigmatiseras. Man löser inget av problemen genom att peka ut personen i fråga som lågintelligent, utan genom att se de bakomliggande orsakerna, och peka ut beteenden som problemet. Var är er människokärlek?
    Fast har någon av oss ens påstått att anorektiker eller personer som dopar sig är ointelligenta?

Bakomliggande orsaker för anorexia är psykisk sjukdom om jag fattat rätt.

Skälen för doping kan vara många, lathet är ett av dem. De flesta jag känner trycker för att de inte orkar lägga lika mkt tid på gymmet nu för tiden dom förr. Så det är en genväg enligt dem. De är fullt medvetna om riskerna men har bestämt att de anser att det är värt det. Det är alltså ingen psykisk sjukdom.

Hur man botar latmasken och tidsbristen / prioriteringen vet jag dock inte.

De har överlag inga problem och inga sjukdomar.

Det är inget som helst fel på min människokärlek. Men kärlek botar inte sjuka människor även om det kanske kan hjälpa dem att orka kämpa.
Svar på tråden "Dum, dummare, anorektiker"