Din sambo låter lite okänslig, men han skulle nog behöva hjälp att hantera sina känslor också. Besvikelse, ilska, maktlöshet det som inte har gått som han önskade p.g.a ditt mående och drickandet. Han får ångest över att du ska tappa kontrollen igen, givetvis. Kanske han skulle gå med dig till terapeuten ett par gånger och ge sin syn på det som hänt? Det brukar ju gå bättre med en tredje person i rummet.
Vore det inte bra om ni kunde komma överens om en tidpunkt för avslut av antabusbehandlingen, så att du har något att se fram emot? Någon gång måste han bestämma sig för att lita på dig igen.
Vad säger din terapeut, har hon/han någon erfarenhet vad gäller den sortens problem och vad som är vanligt?
Sen läste jag på lite snabbt och det är inte så att du har B-vitaminbrist? Det blir man fort trött och okoncentrerad av och ofta blir mage/tarm negativt påverkad om man dricker mycket alkohol. Kanske du skulle kolla upp hos läkare att dina järn- och vitamin B-värden är okej?
Kan du sova och vakna utvilad? God sömn botar många bekymmer och regelbunden träning kan hjälpa en del med lindrig depression att må bättre.
Sen är sorgearbete mycket individuellt, och beror klart en del på om det är "gammal skit" som har ramlat över en i samband med t.ex. en förälders död, eller om det är akuta tragiska saker som hänt. Lägger du mycket tid varje dag på att grubbla över gamla minnen och sorger?
Ett sätt som hjälper mig att inte bli galen när jag inte orkar må dåligt och bryta ihop mer en stund är att göra enkla saker som hjärnan måste koncentrera sig på, för att få en paus från mörka tankar. Kan vara allt från datorspel (enkla typer som candycrush eller tetrisliknande) till korsord till att plantera blommor eller handarbeta. Att måla känslor man har för olika personer, fylla ett stort papper med bara svart, riva sönder det eller bränna alltihop kan vara ett sätt att uttrycka sig.
Slå på kuddar, gå ut i skogen och skrik, låt kroppen reagera av sig.
Jag tycker sånt hjälper, att man till sist kan släppa det gamla bakom sig. För det enda jag kan påverka är det som händer nu och i framtiden. Det gamla som hänt, vad jag har gjort mot andra, vad de har gjort mot mig, det måste jag försöka lära mig leva med. Även om det kan vara svårt.
Men det är så som jag försöker leva och tänka. Det finns inget enda knep som funkar för alla, man får prova sig fram.