• AngelandDevil

Söka in till sjuksköterskeprogrammet VT16, någon mer?

Hej!

Nu är anmälan öppen och jag kommer söka in till sjuksköterskeprogrammet inför VT16. Jag undrar om det är några fler som söker in nu inför vårens terminsstart? Skulle vara roligt att följas åt och prata av sig om resan dit. Även när vi fått antagningsbeskeden och börjat utbildningen följs jag gärna åt!

Någon mer som vill hänga med här i tråden?

• Svar på tråden Söka in till sjuksköterskeprogrammet VT16, någon mer?
  • Inte jag

Jag funderar på att söka men vet inte om jag vågar. Har gjort lite tester hos en arbetspsykolog och idag fick jag reda på att jag har svårt att få in information om jag läser böcker och klarar det bättre om man tar det muntligt.

Söka kan man ju alltid göra. :)

• AngelandDevil

Inte jag: Om önskan är tillräckligt stor så kan man ändå satsa. Du får massor av information även ifrån föreläsningar och seminarier. Sedan är det klart att man behöver läsa men man kan ju ta utbildningen i den takt man klarar av och så tar det lite längre bara. ???? Varför vill du bli sjuksköterska och vilka skolor har du intresse för att plugga på? Om det är en dröm du har så är det klart att du ska satsa! Man ångrar sällan det man provat/gjort i livet.

• Inte jag
    AngelandDevil skrev 2015-09-16 17:38:16 följande:

Inte jag: Om önskan är tillräckligt stor så kan man ändå satsa. Du får massor av information även ifrån föreläsningar och seminarier. Sedan är det klart att man behöver läsa men man kan ju ta utbildningen i den takt man klarar av och så tar det lite längre bara. ???? Varför vill du bli sjuksköterska och vilka skolor har du intresse för att plugga på? Om det är en dröm du har så är det klart att du ska satsa! Man ångrar sällan det man provat/gjort i livet.

Och man kan ju plugga ihop med någon oxå m man hittar någon. :) jag har alltid velat jobba med människor och hjälpa dom. Jag har innan pluggat till lärare men valde att hoppa av pågrund av att jag velat hjälpa på något annat sätt än att lära ut. Om du förstår vad jag menar? Jag hade tänkt söka till Jönköping, Växjö och Karlskrona så får vi se var man kommer in. Var hade du tänkt söka? Och varför vill du bli sjuksköterska?
  • AngelandDevil
    Inte jag skrev 2015-09-16 18:36:18 följande:
    Och man kan ju plugga ihop med någon oxå m man hittar någon. :) jag har alltid velat jobba med människor och hjälpa dom. Jag har innan pluggat till lärare men valde att hoppa av pågrund av att jag velat hjälpa på något annat sätt än att lära ut. Om du förstår vad jag menar? Jag hade tänkt söka till Jönköping, Växjö och Karlskrona så får vi se var man kommer in. Var hade du tänkt söka? Och varför vill du bli sjuksköterska?

Ja precis man kan plugga tillsammans också.  Glad Jag påbörjade faktiskt också lärarprogrammet för ett antal år sedan nu men valde att avbryta studierna då det inte kändes rätt. Jag gillar i och för sig att förmedla information men det kändes inte rätt när jag väl fått barn. Hade en sådan stark längtan efter att bli barnmorska. Nu har det gått en si så där 4 år sedan dess och jag har till slut bestämt mig för att studera till sjuksköterska. Är ett så mångfacetterat arbete då man kan jobba i många länder också. Tanken på att delta på kvinnors förlossningar så småningom (efter vidareutbildning)  och följa genom graviditeten känns som en dröm. Jag vill verkligen kunna vara där och hjälpa och stötta i en sådan viktig del av livet. Skrattande Som sjuksköterska kan jag så här på rak arm tänka mig att jobba med cancerpatienter, tror det är otroligt givande. Kanske neonatalen hade varit något med! Solig Åh, det finns massa spännande saker! Det viktigaste är att det är en arbetsplats med likasinnade människor och som inte är underbemannat. Tungan ute Dem ställena finns väl också, haha. Flört Har du någon aning vilka områden du skulle vilja jobba inom som syrra?

Jag kommer söka in till Karolinska Institutet och Högskolan Dalarna. Möjligen Mälardalens högskola också men vet inte riktigt om det skulle funka rent praktiskt. Jag vill verkligen komma in på Karolinska! Deras distansutbildning har ett så bra upplägg men har varit högre antagningspoäng de senaste åren än vad jag har tyvärr så är skeptisk om jag kommer in. Men jag drömmer i alla fall! Skrattande Ska göra högskoleprovet och hoppas hoppas att jag kan öka upp mig lite på resultatet för att öka mina chanser. Högskolan Dalarna borde jag i alla fall komma in på utan några större problem så syrra blir jag ju i vilket fall. Det blir säkert så som det är menat att bli! Vilken skola vill du helst läsa på? Känner du dig trygg med att komma in? Glad

• AngelandDevil

Japp, nu har jag gjort det! Skrattande Sökt in alltså!

• Inte jag

Jag ska söka i morgon. :) Förlåt att jag inte har svarat men har haft fullt upp. :) Jag vill jobba oxå med cancerpatienter. Har haft några i min familj och släkt som dött av just cancer så det brinner jag för. Men även att jobba på dialysenheten lockar mig oxå. För min mamma har haft dialys innan hon dog så jag har sett hur det är. Tror nog jag vill läsa i Jönköping i första hand och Karlskrona i andra hand. Tar jag Jönköping kan jag pendla dit med buss. Tar ca 1-1,5 timme enkel resa.

Grattis till att ha sökt! :)

• AngelandDevil

Jag kan tänka mig att man dras extra mycket till sådant man har en personlig relation till också. :) Men tråkigt att höra att du har fått genomgå svåra sjukdomar hos släkt och familj. Kanske kommer du kunna ge extra stöd till just de anhöriga då du har ett annat perspektiv med i bagaget!

Ja, jag funderar nu på att ändå söka till Högskolan Dalarna i första hand. Deras program är på campus nu för tiden men ändå ganska stora distans möjligheter. Den högskolan är ju väldigt nära där jag bo, tar ca 20 minuter att cykla dit vilket är en stor fördel. Karolinska lockar nog mest för att deras utbildning är just på distans med en maxgräns på 2 kurser/7,5 högskolepoäng. Det är fördelaktigt att ha den biten tydliggjord. Är betydligt fler obligatoriska träffar (på campus) på Högskolan Dalarna. Har väl planer att flytta utomlands inom utbildningstiden och då kändes Stockholm enklare också på något vis. Går mer trafik dit enkelt men Dalarna är ju inte så långt bort om man säger så ändå, även om det lägger på några timmar till på resetiden. Oavsett kommer man ju få åka dagen innan obligatoriska moment och inför praktikperioder så då gör det kanske av och till med ett par timmar extra. Jag vet inte!

Det är ju dock inte hela utbildningen vi kommer bo utomlands utan mer mot slutet och då kan det vara klokt att ta det som kommer vara närmast i början ändå och så löser man det andra när man kommer dit.

Något annat fint med Karolinska är att de har större samarbete som möjliggör just utlandsstudier. Nu har jag både barn och man så i så fall skulle vi åka allihopa om jag skulle studera utomlands ett par veckor så det krävs oavsett en del planering och tanke. Men tänkte att man eventuellt kunde göra en del av utbildningen i landet man flyttar till eller reser runt i (när man väl flyttat). Om de har samarbete med det landet då vill säga. Det är det som är gött med just flexibla studier att man inte måste vara just på plats hela tiden. Man kan åka iväg och ändå plugga utan att missa massa saker. Fördelen med Högskolan Dalarna är att den utbildningen bättre går ihop med makens utbildning och praktik framöver så det är lättare att "pussla ihop" eller vad man ska säga. Hur hade du tänkt kring skolvalet? Vad är viktigt för dig? :)

Har du barn förresten? Sambo eller ensamstående? Hur tänker du pussla ihop vardagen om du börjar studera?
  • addonics

Jag har sökt till Linköpings universitet med Norrköping som studieort :)

• Usagi

Jag har med sökt, Linköpings universitet med Norrköping som studieort. Bara 2 veckor kvar till antagningsbesked. Pirrigt!????

Svar på tråden Söka in till sjuksköterskeprogrammet VT16, någon mer?