• Anonym (arbet­are)
    Äldre 16 Sep 20:03
    17351 visningar
    21 svar
    21
    17351

    Måste man berätta för chefen vilken sjukdom man har?

    Jag har under de senaste åren lidit av långvarig depression samt ångest och började jobba igen för några månader sen. Idag hade jag en panikattack på jobbet och trodde att jag fick hjärtinfarkt då jag hade hjärtklappning och svårt att andas. Jag sa till chefen att jag inte mår bra och gick hem vid lunchen. Sen dess har jag bara legat i sängen, skakat och gråtit. Jag har ingen aptit, kan inte äta och inte sova. 

    Om jag sjukskriver mig imorgon, måste jag berätta för chefen för vilken sjukdom. Jag skäms nämligen att jag lider av psykiska sjukdomar och vågar inte berätta det? Sedan undrar jag om jag måste gå till en läkare direkt för att få sjukintyg? Läkare på VC kan ju inte göra något för att hjälpa mig och det brukar vara långa väntetider för att få träffa psykiater eller psykolog. Vad ska jag göra? 

  • Svar på tråden Måste man berätta för chefen vilken sjukdom man har?
  • Äldre 16 Sep 20:10
    #1

    Om du inte är sjukskriven lngre än en vecka så kan du ju bara hitta på nått annat.
    visst folk kommer att skriva att du  inte ska behöva skämmas m.m men jag förstår dig fullt ut, jag skulle inte heller vilja att min chef visste om det om jag mådde så, oavsett om jag egentligen ska behöva skämmas eller inte, jag är så privat med det mesta och vill vara den som bestämmer vem som vet vad om mig, så ljug för tusan om du inte vill berätta

  • Anonym (Beror på)
    Äldre 16 Sep 20:10
    #2

    Man behöver aldrig berätta vilken sjukdom man har, däremot bör man berätta på vilket sätt man är förhindrad av att arbeta. I regel behöver man inte något läkarintyg de första sju dagarna av ens sjukdomsperiod, förutsatt att arbetsgivaren inte har krav på sådant. Men i så fall ska denne betala för läkarbesöket. Däremot om man är sjuk mer än sju dagar i följd så måste man alltid ha läkarintyg. I den behöver det inte stå vilken sjukdom man har utan hur man är förhindrad till att arbeta

  • Äldre 16 Sep 20:10
    #3

    Nej, man får vara hemma i sju dagar utan sjukintyg. Det krävs inte att läkaren uppger vilket typ av sjukdom patienten har. Om man har varit upprepat sjuk kan chefen begära sjukintyg från första dagen men då måste chefen meddela detta skriftligen i förväg,

  • Birgit­ta02
    Äldre 16 Sep 20:28
    #4

    Nej, det behöver du inte. Men är du hemma över en vecka så behövs ju läkarintyg. Och där lär ju stå ditt tillstånd.

    Sen en annan aspekt: Om man har kollektivavtal och blir sjukskriven en längre tid (jag minns inte om det är 2 eller tre månader) så betalar arbetsgivaren 10 procent i sjuklön och försäkringskassan 80 procent. MEN: om du blir sjukskriven av en sjukdom som du mörkat för arbetsgivaren (och som du haft kännedom om innan) så är inte arbetsgivaren skyldig att betala dessa 10 procent.

  • Äldre 16 Sep 20:35
    #5

    Som tidigare har skrivit så nej, du behöver inte berätta. Behöver du bara sjukskriven mer än sju dagar ringer du VC som kan skriva läkarintyg, o du behöver inte lämna in den sidan där det står vilken sjukdom du har.

    Gällande regler ovan (Birgitta beskrev den) vet jag inget om men jag har svårt att tro att man inte skulle få "mörka" en eventuell sjukdom även om man vetat om den sen innan. Men som sagt, inget jag vet!

  • Birgit­ta02
    Äldre 16 Sep 20:40
    #6
    FrökenCarlsson skrev 2015-09-16 20:35:00 följande:
     Gällande regler ovan (Birgitta beskrev den) vet jag inget om men jag har svårt att tro att man inte skulle få "mörka" en eventuell sjukdom även om man vetat om den sen innan. Men som sagt, inget jag vet!
    Står klart beskrivet i försäkringsreglerna i kollektivavtalen. Kan tänka att många arbetsgivare som har kollektivavtal ändå betalar. Antingen för att vara schyssta eller av ren okunskap. Detta gäller alltså vid långvarig sjukdom som arbetstagaren känt till och haft innan anställningens början, men inte berättat för arbetsgivaren.

    I övrigt kan man mörka hur mycket som helst. Det viktiga är Försäkringskassan.
  • Anonym (Simon­e)
    Äldre 16 Sep 20:47
    #7

    Även om det tar lång tid att få  träffa en psykolog, så är det viktigt  att du att gör det.

    Annars  blir det ju aldrig bättre.

    Som de andra skrivit, du behöver inget läkarintyg för några dagar.

    Sedan förstår jag inte, om du trodde du fick en hjärtinfarkt, varför sade du inget?

  • Äldre 17 Sep 12:23
    #8

    Nej, chefen behöver inte veta. Jag lider av ångest och depression och skickar bara in andra sidan av läkarintyget, där står inga detaljer.

    Läkarintyg behöver du efter 7:de sjukdagen.

  • Anonym (??)
    Äldre 17 Sep 12:54
    #9
    Birgitta02 skrev 2015-09-16 20:28:47 följande:

    Nej, det behöver du inte. Men är du hemma över en vecka så behövs ju läkarintyg. Och där lär ju stå ditt tillstånd.

    Sen en annan aspekt: Om man har kollektivavtal och blir sjukskriven en längre tid (jag minns inte om det är 2 eller tre månader) så betalar arbetsgivaren 10 procent i sjuklön och försäkringskassan 80 procent. MEN: om du blir sjukskriven av en sjukdom som du mörkat för arbetsgivaren (och som du haft kännedom om innan) så är inte arbetsgivaren skyldig att betala dessa 10 procent.


    Hur ska det bevisas är det tänkt? Att man mörkat? Ofta berättar man väl sådant muntligt. Kan arbetsgivaren bara säga "nej jag har inte hört dig berätta det"?
  • Äldre 17 Sep 13:30
    #10
    Birgitta02 skrev 2015-09-16 20:40:22 följande:
    Står klart beskrivet i försäkringsreglerna i kollektivavtalen. Kan tänka att många arbetsgivare som har kollektivavtal ändå betalar. Antingen för att vara schyssta eller av ren okunskap. Detta gäller alltså vid långvarig sjukdom som arbetstagaren känt till och haft innan anställningens början, men inte berättat för arbetsgivaren.

    I övrigt kan man mörka hur mycket som helst. Det viktiga är Försäkringskassan.
    Säger inte att du har fel, har själv läst på FKs hemsida.
    Jag förstår bara inte hur man ska kunna tillämpa det praktiskt. Man kan ju ha haft en tidigare skada/sjukdom som man tror att man är frisk ifrån.. Hur bedömer man då tros? Du behöver inte svara, bara försöker problematisera! :)
Svar på tråden Måste man berätta för chefen vilken sjukdom man har?